Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabla studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)
Om dessa har ren sinusvåg så fungerar det fint till alla blixtar på marknaden som du kan ansluta till vanliga vägguttag. Om det är trappstegsformad likspänning så går förmodligen blixaggregatet sönder. Det finns en bra omformare som är gjord för ändamålet. Den kommer från Filippinerna och säljs av företaget: www.innovatronix.com Kolla i deras kompabilitetslista om dina blixtar finns med där.

Annars finns det 12voltsblixtar från www.fotowalser.de Bättre priser än Elinchrom och med inbyggd fläkt... http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=3&CT=47
 
Hej Max.

Du skulle säkert få ut ett par blixtar med en växelomvandlare men sen kommer du inte kunna starta bilen (om du nu tar energin den vägen).

Blixtarna kommer garanterat dra ur bilbatteriet på nolltid i alla fall (speciellt om du har inställningsljuset på) Det finns inga bra genvägar... alla "bra" lösningar jag sett kostar tyvärr en bit över 10 000:-

Mvh
John
 
Hello Jimmy,

Jag testade denna variant för länge sedan med en avancered o dyr spänningomvandlare och bilbatteri. Funkade inte bra tyvärr.
 
SirJohn skrev:
Hej Max.

Du skulle säkert få ut ett par blixtar med en växelomvandlare men sen kommer du inte kunna starta bilen (om du nu tar energin den vägen).

Blixtarna kommer garanterat dra ur bilbatteriet på nolltid i alla fall (speciellt om du har inställningsljuset på) Det finns inga bra genvägar... alla "bra" lösningar jag sett kostar tyvärr en bit över 10 000:-

Mvh
John

Du har nog missat poängen eller så är du inte läskunnig i Engelska språket. "It generates 1000 full power flashes for 300 ws unit and it takes 3 - 5 hours to charge the unit. " Du har ingen anledning att koppla detta aggregat till någon bil! Det samma gäller för grejorna från Fotowalser!
 
SirJohn skrev:
Hej Max.

Du skulle säkert få ut ett par blixtar med en växelomvandlare men sen kommer du inte kunna starta bilen (om du nu tar energin den vägen).

Blixtarna kommer garanterat dra ur bilbatteriet på nolltid i alla fall (speciellt om du har inställningsljuset på) Det finns inga bra genvägar... alla "bra" lösningar jag sett kostar tyvärr en bit över 10 000:-

Mvh
John

Vad grundar du detta på ?

Som utbildad elektroingenjör (dock 15 år sedan)så har jag svårt att tro att elinchrome kan få ut 250 blixtar på 1200Ws medans ett bilbatteri (enligt dig) bara skulle klara ett fåtal.

Jag säger inte att du har fel men jag är väldigt skeptisk, elinchromes batteri är säkert av bättre kvalite än ett bilbatteri men troligen inte så mycket bättre som du vill göra gällande.

Själklart går det fortare att tömma batteriet med inställningsljuset på men det lär nog gälla ävan Elinchrome, såvida dom inte tagit sig runt fysikens lagar på nått sätt.

Har du någon info som styrker detta är jag intresserade av att läsa den, då jag själv kommer att behöva batteridrivna blixtar inom en snar framtid.
 
Jag kan inte så mycket om blixtar men antar att 1200Ws är wattsekund alltså joulesekund/sekund alltså energin i blixten.

Med bilbatteri så blir det väl 1200Ws / 12V = 100As

Ett bilbatteri inhåller lätt 70Ah vilket är 70*3600=252000 As

Så antalet blixtar blir 252000/100=2520 stycken.

Nu har jag inte räknat med den där spänningsomvandlaren, den kanske suger ström som ett värmeelement vad vet jag.

Och en 100W lampa dör efter dryga 8 timmar med ovanstående batteri, förutsatt att man inte blixtrar.

/end of räkning.
 
om man inte har nåt emot oljudet så kan man ju alltid köpa en generator för nån tusenlapp och lite bensin.
 
Mitt inlägg kom lite fel... skulle vara ett svar på den ursprungliga förfrågan... inte på Max inlägg... det är säkert skitbra grejjer... har aldrig provat eller sett så det vågar jag inte uttala mig om... sorry...

Nja... du kan säkert ha rätt... dedär med att de drar ur ett bilbatteri är vad jag har fått lära mig av andra... jag har själv gått i dom tankarna. Jag får kanske backa lite där eftersom jag inte ligger inne med en elektroingenjör-utbildning.

Det stämmer även proffessionella lösningar är klart rekommenderat att undvika inställningsljus i absolut längsta möjliga mån.
 
Senast ändrad:
Maxieboy skrev:
Du har nog missat poängen eller så är du inte läskunnig i Engelska språket. "It generates 1000 full power flashes for 300 ws unit and it takes 3 - 5 hours to charge the unit. " Du har ingen anledning att koppla detta aggregat till någon bil! Det samma gäller för grejorna från Fotowalser!

Hej Max.

Det är inget fel på min engelska det jag syftade på va alltså en bilbatterislösning. Jag menade mitt svar till Jimmy. Den ursprungliga förfrågan, råkade bara trycka på fel knapp när jag skulle besvara... då blev det ju ditt citat jag svarade på... sorry.
 
Fredrik H skrev:
Vad var det som inte funkade så bra ?

För långa laddtider, eller ?

Långa laddtider, batteriet höll inte länge, kunde ej utnyttja full effekt, ej exakthet i effekt osv.

Elinchrome Ranger exempelvis är ju en väldigt avancerad produkt med elektronik som gör att varje blixt ger exakt samma effekt, nåt som är väldigt viktigt. Dessutom tycker jag att ett högt effektuttag vid utomhusfotografering är viktigt eftersom man ibland vill kunna slå ut solen.

Räkna på vad det kostar att köpa ett Elinchrom Ranger set och sedan sälja det begagnat efter ett par år så kommer du märka att det kanske inte är så dyrt.

Jag säljer mitt set nu beggat annars för 13.000 kr :)

//F
 
Såg att det går tydligen att använda en UPS, dvs batterbackup för datorer till just detta ändamål!

Man kan hitta begagnade i bra skick från 500 kr och uppåt (och "vrak" med dåliga batterier nästan gratis)


/Jocce
 
Såg att det går tydligen att använda en UPS, dvs batterbackup för datorer till just detta ändamål!

Man kan hitta begagnade i bra skick från 500 kr och uppåt (och "vrak" med dåliga batterier nästan gratis)


/Jocce

Hej Jocce,
var hittar man dessa begagnade? Någon som har erfarenhet av att andvända dem? Håller de verkligen till en fotosession?

//rasmus
 
Såg att det går tydligen att använda en UPS, dvs batterbackup för datorer till just detta ändamål!

Man kan hitta begagnade i bra skick från 500 kr och uppåt (och "vrak" med dåliga batterier nästan gratis)


/Jocce

Jag har två sådana ute på blocket på annons, finns några runt om i landet. Fotoprylar>Värmland. Skaffade dem själv för att driva studioblixtar men jag köpte aldrig några och kör nu med strobistfilosofin med minde kamerablixtar.

Hann med andra ord aldrig prova dem för ändamålet.
 
Hej Jocce,
var hittar man dessa begagnade? Någon som har erfarenhet av att andvända dem? Håller de verkligen till en fotosession?

//rasmus

Jag använder regelbundet en UPS av denna typen vid mina utomhusfotningar med studioblixtar. Det fungerar utmärkt om man har blixtar som tål det (analoga och inte digitala inställningar)och ett aggregat av modell kraftigare. Du behöver ca 1000-1500VA och batterier med kapacitet på 2 x 12 Ah för att få ut ca 3-400 blixtar. Det hänger klart samman med vilken styrka du har på dina blixtar. En alternativ lösning är ett aggregat från www.innovatronix.com det fungerar på precis samma sätt. Elinchrom Ranger eller Quadra är väldigt dyra i förhållande till vad du får. Det finns bara med assymetrisk inställning på ljuset och väldigt korta originalkablage. Batteritiden räcker för 150 blixtar. Nja, Får du bra betalt för dina bilder så köp Elinchrome om du fotar på amatör/hobbybasis så gå på mer kostnadseffektiva lösningar!
 
Jag använder regelbundet en UPS av denna typen vid mina utomhusfotningar med studioblixtar. Det fungerar utmärkt om man har blixtar som tål det (analoga och inte digitala inställningar)och ett aggregat av modell kraftigare. Du behöver ca 1000-1500VA och batterier med kapacitet på 2 x 12 Ah för att få ut ca 3-400 blixtar. Det hänger klart samman med vilken styrka du har på dina blixtar. En alternativ lösning är ett aggregat från www.innovatronix.com det fungerar på precis samma sätt. Elinchrom Ranger eller Quadra är väldigt dyra i förhållande till vad du får. Det finns bara med assymetrisk inställning på ljuset och väldigt korta originalkablage. Batteritiden räcker för 150 blixtar. Nja, Får du bra betalt för dina bilder så köp Elinchrome om du fotar på amatör/hobbybasis så gå på mer kostnadseffektiva lösningar!

Hejsan,

tack för svaret. Är det ex. en sådan här du pratar om då?
http://www.innovatronix.com/detailp...ductid=340&categoryname=Products and Services

Eller räcker det med en sådan här:
http://www.innovatronix.com/detailp...ductid=342&categoryname=Products and Services

sorry för mina newbie kunskaper...

Tanken är att jag kommer köpa 2 blixtar på 300-500w styck.

tack på förhand
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.