ANNONS
Annons

Portabla studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har 3st broncolor blixtar 300ws som jag skulle vilja ta med mig ut i skogen.

Någon som har några tips på hur man kan göra? Skulle det funka med ett elverk??

Tips uppskattas.

//Daniel.J

Jag har väl tyvärr inga tips till dina broncolor.

Det vanligaste om man vill fota med studioblixtar i utomhusmiljöer (långt från el) är att man hyr portabla (batteridrivna) blixtaggregat.

Det vanligaste är onekligen Pro 7b

Om du hyr exempelvis från YFO så är det garanterat dom du får.

Jag har använt Pro 7b vid foten av Kebnekaise i -30 grader och i sanden på Miami beach vid +30 grader ;-)

Fungerar alltid perfekt.

Jo det känner jag till, men är ute efter en billigare lösning, sen finns yfo i göteborg jag bor i växjö

Jag försöker komma på en smart lösning - men det står lite still i huvudet.

Man skulle givetvis kunna lösa det med någon slags adapter kopplat till en bil (om det går att ta en bil dit du ska) eller ett portabelt elaggregat (som drivs med bensin)

Men dessa lösningar är ju lite krångliga de med - så det låter fortfarande som att det smartaste skulle vara att hyra portabla blixtar.

Du får väl kolla upp om det finns något företag i din närhet som kan hyra ut sådana blixtar ?

YFO finns i Stockholm, Göteborg och Malmö - men jag vet inte hur det fungerar om man vill hyra därifrån till Växsjö. Man kan givetvis skicka bud - men det låter som en dyr historia ;-)

Men hur länge räcker pro 7:s batterier? Till ett bensinkraftverk kan man ju ta med bensin så man klarar sig ett bra tag...

Batteritiderna på Pro 7B varierar lite beroende på bla temperaturen (som alla uppladdningsbara batterier) när vi var vid kebnekaise så hade jag extrabatterier under armhålorna för att de skulle hålla längre.

Du kan alltså be om extrabatterier och ladda upp dom ordentligt innan du ger dig av.

Men några timmar kan de hålla vid normala temperaturer - beroende på hur mycket du använder dom givetvis (kommer inte ihåg hur många blixtar en uppladdning ger)

Ett bensinkraftverk är ju en lite otymplig historia.

edit: taget från Profoto.com

Max. 250 flashes/1200Ws, 500 flashes/600Ws, 1000 flashes/300Ws etc. per charge

Johan P skrev:
Jag försöker komma på en smart lösning - men det står lite still i huvudet.

Man skulle givetvis kunna lösa det med någon slags adapter kopplat till en bil (om det går att ta en bil dit du ska) eller ett portabelt elaggregat (som drivs med bensin)

Men dessa lösningar är ju lite krångliga de med - så det låter fortfarande som att det smartaste skulle vara att hyra portabla blixtar.

Du får väl kolla upp om det finns något företag i din närhet som kan hyra ut sådana blixtar ?

YFO finns i Stockholm, Göteborg och Malmö - men jag vet inte hur det fungerar om man vill hyra därifrån till Växsjö. Man kan givetvis skicka bud - men det låter som en dyr historia ;-)

Hejsan!

Som jag sa innan så är jag ute efter en billigare lösning på yfo kommer det kosta ca 700:-/dag +moms vilket är alldeles för dyrt.

Finns det någon risk att man bränner sina studioblixtar om man kör med en elgenerator?

geronimo13 skrev:
Hejsan!

Som jag sa innan så är jag ute efter en billigare lösning på yfo kommer det kosta ca 700:-/dag +moms vilket är alldeles för dyrt.

Finns det någon risk att man bränner sina studioblixtar om man kör med en elgenerator?
Profoto rekommenderar att man anslutet en låda på sladden mellan aggregatet och elverket. Lådan heter ProGas. Jag vet inte riktigt vad den har för funktion. Tyckte mig se någon gång förut att den kostade ca 60 kr att hyra per dag.

Vill inte vara taskig på nått sätt men har för mig att kan bli strul, det har tagits upp här tidigare, med lösningar på 12-220v konverterare från clas ohlson etc. men dem kunde tydligen skada studioblixtarna enligt blixt leverantören har jag för mig.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad tråden hette men det har som sagt var diskuterats här tidigare.

mazz skrev:
Vill inte vara taskig på nått sätt men har för mig att kan bli strul, det har tagits upp här tidigare, med lösningar på 12-220v konverterare från clas ohlson etc. men dem kunde tydligen skada studioblixtarna enligt blixt leverantören har jag för mig.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad tråden hette men det har som sagt var diskuterats här tidigare.

Snackade med stället där jag hyrde aggregatet och de har sagt att det inte ska vara några problem då det är jämn och fin spänning. Kommer dock att sätta dit ett överspänningskydd för säkerhets skull.

Problemet med "allt" som gör 12-24volt till 240v är att man får en fyrkantsvåg istället för en sinusvåg (visst, det fins dyra fina som gör sinus, men genast känns 700:-/dag billigt).

Lycka till och skriv gärna hur det går, jag är också sugen, har ofta kört med långa skarvsladdar, snart är min nya foto miljö klar, poolen.

Har jobbat uta med elaggregat och med mina elinchrom blixtar och det har funkat utmärkt. Tänk bara på att ha med en jordfelsbrytare om det inte sitter på elverket. Det enda problemet jag har är att det väsnas rätt bra. Försöker att hitta ett dike/hål att sätta det i och en 25 m kabel då blir det lite bättre.

Ja en konverter 12-24 => 230v är ju minst 2500:- sen som nicklas säger att det krävs att den gör en sinusvåg inte en fyrkantsvåg!!!

Hejsan!

Precis hemkommen ifrån en dags fotografering med elverket. Har fungerat superbra. Enda gången man märkte på elverket att det drev något va när man satte på blixtarna.

Satte för säkerhets skull ett överspänningskydd i elverket.

Trevligt! Måste testas snart.
Det känns som att ett elverk borde ge sinus-våg eller? Mina elkunskaper är under all kritik, men om man kör lite spolar och magneter och låter dem snurra så borde man kunna få till det.

Överspänningsskydd är nog att rekommendera, speciellt om man köper ett elverk som ligger på gränsen i effekt att driva blixtarna. Det som kan hända är att när blixten vill ladda upp och suga kräm från elverket är att volten lätt kan kliva upp till 270-300v och det brukar inte blixtarna gilla alltid... =)
Enklast är nog att skaffa ett överdimensionerat elverk och/eller ett överspänningsskydd för att slippa det problemet. Är dock lite osäker på hur bra dom billigare överspänningsskydden är jämfört med t.ex. en ups, men det verkar ju fungera bra för flera här på fotosidan.

Någon som har koll på hur starka aggregat ni har använt???
Detta då jag skall plåta en tjej nere på Beachen och skulle jäkligt gärna vilja ha med mina studioblixtar...

Kan eventuellt ta mina riktigta kompaktaggregat (ger dock bara ca 100 Ws).
Kikade lite snabbt vad det kostade att hyra ett elverk för en dag... BARA 170 spänn per dygn i min stad... då var det ett 1,7 Kw aggregat.. men jag misstänker det räcker???

Mer erfarenheter tack ;-)
*ps* insåg att det ju också borde räcka att driva bandaren jag oftasta vill ha med men inte pallar att driva med batterier ;-)

121an skrev:
Ja en konverter 12-24 => 230v är ju minst 2500:- sen som nicklas säger att det krävs att den gör en sinusvåg inte en fyrkantsvåg!!!

Min kostade 700:- och den ligger i bilen jämt, vet aldrig när man vill ha lite 240 V.

Maverick28 skrev:
Någon som har koll på hur starka aggregat ni har använt???
Detta då jag skall plåta en tjej nere på Beachen och skulle jäkligt gärna vilja ha med mina studioblixtar...

Kan eventuellt ta mina riktigta kompaktaggregat (ger dock bara ca 100 Ws).
Kikade lite snabbt vad det kostade att hyra ett elverk för en dag... BARA 170 spänn per dygn i min stad... då var det ett 1,7 Kw aggregat.. men jag misstänker det räcker???

Mer erfarenheter tack ;-)
*ps* insåg att det ju också borde räcka att driva bandaren jag oftasta vill ha med men inte pallar att driva med batterier ;-)

Hejsan!

Jag hade 2400W elverkt för 2st 300Ws blixtar.

De va på gränsen att blixtarna va lite för klena för utomhusbruk. Misstänker att 100Ws ej kommer räcka speciellt långt.

Nästa gång ska jag köra med lite kraftigare blixtar 1600Ws och får då låna ett 7Kw elverk av Vägverket :)

Om det kostarde 170:-/dygn så borde det inte kosta mer än ca 200-250:- för ett lite kraftigare.

Bättre att ha ett med alldeles för mkt kräm än nästan på gränsen. Glöm ej överspänningskyddet, finns för ca 100:- på Claesohlson.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar