Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabelt lagringsmedia, vad välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Raggen

Aktiv medlem
Det verkar finnas en hel del olika produkter att välja på om man vill ha någon typ av portabelt lagringsmedia då man är ute i fält och behöver tömma sitt minneskort. Eftersom 2.5" hårddiskarna idag är upp till 80Gb så kan man ju spara en bra hög med bilder på en disk innan den blir full. Kan ju vara skönt att inte vara beroende av en dator för att ladda ur sina minneskort.

Nu är ju frågan vilket lagringsmedia man skall välja?

Detta beror ju givetvis på vad man är ute efter.
Något som gör stor skillnad, i alla fall på priset, är om det skall finnas en display där man kan visa korten eller ej. Ofta har även dessa maskiner TV-utgång och ibland även en fjärrkontroll.

Storleken på hårddisken är en annan sak som gör stor skillnad på priset. Det finns dock en hel del intressanta maskiner där man kan köpa allt utom hårddisken och därefter köpa till en seperat hårddisk och sätta i. Fördelarna med detta är många. Man kan uppgradera hårddisken efterhand som det kommer större storlekar. Det är enkelt att själv byta ut den om den går sönder. Man kan själv välja ett märke som man vet är bra etc.

Det är inte alla maskiner som klarar av att läsa alla minneskortstyper. Har man ett compactflash så sitter man dock säkert. Alla verkar klara av att läsa denna minneskortstyp. Vissa maskiner kräver en adapter för att kunna läsa vissa minneskortstyper.

Om man inte bara skall ha maskinen till lagring så finns det andra inbyggda finesser i vissa maskiner. T.ex. MP3 spelare, visning av film etc.

Av det jag läst om de existerande portabla lagrinsmedier idag så verkar nästan alla lida av dålig batteritid. Detta är ju givetvis relativt och beroende på vad man använder den till. Jag har ju ingen praktisk erfarenhet med någon av dem, så jag grundar detta påstående på ren okunskap. :)

ZebraMedia har en hel del intressant i det portabla lagringsmediasortimentet. Alla ser ju bra ut på sitt vis, men frågan är som sagt vilken som rent praktiskt fungerar bäst. Och det är här ni, kära läsare som orkat läsa ända hit utan att tröttna, kommer in i bilden. Vad har ni för erfarenheter av portabelt lagrinsmedia? Vad skall man köpa?

mvh
Anders
 
ojojoj..det var ett lååångt inlägg. Mitt blir kortare...

Jag har en Tripper på 40Gb från Zebra Media som hittills har funkat utmärkt. Har inte använt den speciellt mycket ännu, men den har överlevt Thailands sand, sol, fukt och sjukdomar iallafall....
 
Archos

Jag köpte en Archos Gmini 220, lika stor som en snusdosa (fast kvadratisk), 20GB, USB2, spelar mp3, ljudinspeling digitalt/analogt/mic och visar (hjälpligt) jpegs. Läser endast CF utan konverter. Har sett lite gnäll här på forumet men min har fungerat finfint (förutom några små detaljer som jag nämner i recensionen). Batteritiden är ungefär 8 timmar (vid uppspelning av musik, borde vara längre om man kör den "stötvis" vid avtankning). Mycket smidigt interface med stor display där man kan skapa kataloger osv osv. 3000 fick jag betala på webhallen.
 
Jag har som Erik användt en Tripper. Den har varit med i väskan till Thailand, Borneo, Australien, på flera blöta och fuktiga dykbåtar, till Grönland och flera mer teknikvänliga ställen och har aldrig krånglat. Den har inget coolhetsvärde, dvs kan inte spela upp vare sig bild, filmbilder eller musik, men om man bara vill spara bilder fungerar den ypperligt.

mvh

Bent
 
Lagringsmedia..

Ville bara tipsa om att X-driven från zebramedia tål inte mkt !
Flera "stift lossnade" efter att tankat ca 50ggr..

Hade det speciellt tråkigt ihelgen, plåtade 2000 bilder under en stor ungdomstävling i Tomelilla, så till min förvåning på kvällen fanns det inga bilder på HDD..:(

Lite klent byggd enligt min mening !
Beställde därför en Laptop istället, men visst det är ju då lite prisskillnad..

Rekommenderar däremot Image Tank III.
En polare har en sådan och han har säkert tankat över 50 000 bilder utan bekymmer..
 
Image Tank III har jag läst om skall vara ganska bra också. Å andra sidan har jag även läst de som inte gillar den alls.

Finns det någon mer som vill dela med sig av sina erfarenheter?

mvh
Anders
 
Portabla brännarna är ganska oslagbara. CP100/200.

Plus
Gör en extra CDR att posta hem under resan.
Mindre än en laptop.
Driftsäker.
Går den sönder eller blir stulen, så har du bilderna kvar.
Ge bort en CDR omgående till någon.

Minus
Återstår att upptäcka....ev batteriernas drifttid.
 
barret skrev:
Portabla brännarna är ganska oslagbara. CP100/200.

Plus
Gör en extra CDR att posta hem under resan.
Mindre än en laptop.
Driftsäker.
Går den sönder eller blir stulen, så har du bilderna kvar.
Ge bort en CDR omgående till någon.

Minus
Återstår att upptäcka....ev batterieras drifttid.
En portabel brännare vore perfekt om den dessutom hade inbyggd hårddisk och ordentlig skärm. Tycker det känns lite läskigt att bränna cd på fältet och sedan radera korten.
 
Calle S skrev:
En portabel brännare vore perfekt om den dessutom hade inbyggd hårddisk och ordentlig skärm. Tycker det känns lite läskigt att bränna cd på fältet och sedan radera korten.

Den varnar ju om något blir fel. Vill man ha mer grejor i så har man till slut en s.k. laptop i handen.

Jag har kört med brännaren ett tag och har lärt mig att lita helt på den. Den har varnat vid rätt tillfällen och aldrig fallerat.
 
Jag använder Image tank III (E-tank) inköpt hos Zebra. Jag är nöjd med den. Den klarar det jag vill göra, dvs. tömma minneskortet. Inga andra finesser som bildvisning eller mp3. Det enda man ser på displayen är att den är igång och hur mycket plats det finns kvar på disken. Det finns två knappar, en att starta maskinen och en för kopierng från kortet, sen sköter den allt själv, så den är mycket lättanvänd.

En tömning (512 Mb) tar ca 10 min, så man är beroende av ett extra minneskort. Batteriet klarar ca 2 timmars användning vilket tillåter 10-15 tömningar. Ligger den oanvänd någon vecka får man räkna med att betterierna är tomma, så det gäller att ladda in man skall ut. Dock går det bra att ladda den via bilbatteri med de medföljande tillbehören.

Klarar USB 2.0 och går bra att använda som "vanlig hårddisk" om man vill ta med sig stora datamängder på ett enkelt sätt.
 
Den viktigaste parametern för mig när jag valde portabel hårddisk var tiden som det tar att tanka av kortet. I dagsläget har jag bara ett kort (en 1 GB microdrive) så just nu så får jag snällt vänta medan jag tankar... Valet föll (via någon omväg) på SuperDigibin (inköpt hos Zebramedia). Har funkat hur bra som helst, tankar av en fylld microdrive på väl under 10 minuter (har inte klockat den). Batteritiden är kanske lite si och så, det återstår att se. I värsta fall får man ordna med en extern batterihållare.
 
Jo jag har också funderat på portabel brännare och jag håller med Calle om att det hade varit perfekt om det även fanns en hårddisk med till den. Då hade man haft alternativet att bränna av till CD om man skulle vilja.

Känns som sagt inte helt stabilt, på något sätt, att bränna ut på CD och tömma kortet. Kanske beror på dåliga erfarenheter med CD-skivors kvalité. Vad vet jag. Hårddiskar brukar ju inte crasha lika ofta som en CD går sönder i alla fall.

Just nu lutar det dock åt en Image Tank III... men har inte helt bestämmt mig riktigt.

/Anders
 
Jag har också en X's Drive från Zebra Media. Den har fungerat strålande och fyller mina behov när det gäller lagring. Jag kan inte annat än rekommendera den.
 
X's Drive Pro

Har nu beställt X's Drive Pro efter funderande fram och tillbaka.

Gillade inte att Image Tank III inte har någon vettig hemsida för tillverkaren med mer information.

Jag gillade att det även fanns MP3 funktionalitet i X's Drive Pro. Kan med fördel användas på långa flygplansturer och kanske även på jobbet.

Tripper gick bort eftersom jag ville ha en stor (80Gb) hårddisk, samt att det krävdes adapter för SD-kort.

Får se om jag blir nöjd, vilket jag tror.

Tack för alla era inlägg!

/Anders
 
barret skrev:
Den varnar ju om något blir fel. Vill man ha mer grejor i så har man till slut en s.k. laptop i handen.
Sant, men att peta in en hårddisk tar inte mycket plats. En laptop blir ju automatiskt mycket större i och med tangentbord som är överflödigt bara för att spara bilder. Och en enkel display på två tum går nog att klämma in, det räcker för att kontrollera bilderna.
men visst, CP100/200 är på rätt väg.
 
Powershooter skrev:Vad tror ni om denna då? Verkar ny å het!
Trevligt att den pratar direkt med kameran
Att den pratar direkt med kameran är nog dessvärre den sämsta egenskapen. De flesta kameror är ruggigt långsamma i kommunikationerna. En läsare aom tar minneskorten direkt är helt klart att föredra, och det verkar den där inte klara alls. Jag avråder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.