Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabel urtankningsenhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en Canon 20D som jag är mycket nöjd med! Skjuter nästan alla bilder i
läget RAW+JPEG och det slukar en del minne. Så nu har jag börjat snegla på
portabla urtankningsmaskiner. Sökte en del på dpreview.com, bl.a. om dessa
enheter: Flashtrax och Epson P-2000. Båda hade fått mycket kritik för:

1. Dålig batteridriftstid + höll ej laddningen
2. Dålig skärm
3. Dåligt/ej användart ljud
4. Ryckig / tappar synk vid filmuppspelning
5. Ingen EXIF info på RAW bilder
6. Dåliga möjligheter att döpa filerna vid tankning
7. Ganska långsam överföring + sega enheter

Detta känns ju inte så upplyftande då man vet att de kostar en 5.000:-. Så om man
sänker ribban till en enhet som bara klarar minneskortstankning på fältet med följande krav:

* Visa EXIF på jpeg + canon raw
* CF I+II och SD utan adapter
* Möjlighet att välja folder-namn (filnamn) vid tankning
* Batteritid för att tömma 4gb 2ggr
* USB2

Vad hittar man då? Vosonic? Och isåfall, vilken modell? Någon här som har någon
urtankare som han är nöjd med? Synpunkter, tester, förslag!?!

Tråden är öppen!

För ett stort urval av enheter, kolla på: http://www.zebramedia.com

--< Lazze >--
 
Svarar mig själv lite:

Tydligen så är det FLASHTRAX som har dålig skärm, P2000 har tydligen en fin ljusstark skärm. Nyaste programvaran till P2000 klarar av att visa histogram för JPEG bilder och den kan oxo verifiera filerna under kopierinen - så att man inte står där med oläsbara filer.
 
Deras Giga Vu Pro är intressant.

http://www.bristolcameras.co.uk/page407.htm

I forumen på DPReview skriver de lite om den.

* Linux baserad
* Sunkig skärm
* många funktioner
* många uppdateringar tillgängliga
* Taskigt batteri

Den den skall(kommer att) klara historgram på Raw bilder etc.... ungefär samma pris som Epson P2000.

// Lazze
 
Det tycks inte finnas bra alternativ till laptop än. Jag väntar också på att något bra skall dyka upp.

/AnWi
 
Jag är också ute efter en bildtank, men har inte riktigt samma krav.

Vill ha:
  • Bra tankningsfart (minneskortens maximala 9-10MB/s är väl en önskedröm, men åtminstone typ 3MB/s).
  • 40GB kapacitet.
  • CompactFlash I&II, allt annat är tämligen sekundärt.
  • Tåligt yttre.
  • Bra batteritid (helst ska den kunna fylla hela sig själv på en laddning).
  • Det får gärna vara "standardbatterier" (AA). Om det är nåt annat laddbart ska det helst vara utbytbart, och finnas extra-ackar att köpa.
  • Stöd för FAT32-formaterade minneskort.

Bryr mig inte särskilt om ("vill inte behöva betala extra för"):
  • Stor skärm. Räcker med en liten display för att se hur många bilder som finns där, och kvarvarande kapacitet (hårddisk och batteri).
  • Titta på bildernas metadata. Om man ens kan bläddra mellan dem, så räcker filens namn, storlek och datum bra.
  • Alla "små" kortformat
  • Andra bisysslor såsom MP3-spelande

Stilpoäng för:
  • Att kunna byta hårddisk (dessa blir ju allt större och billigare)
  • Firewire

Har lurat på CompactDrive PD7X hos ZebraMedia, men har inte hittat särskilt mycket annan info om den. En recension som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Och när det finns enheter för drygt 2000 vill jag ogärna behöva betala 4000 för en.
 
Johan, håller med om många av punkterna. Jag är splittrad, antingen skall det "bara" vara en bildtank, o då gärna för under 2000:-, annars skall den klara allt!

CompactDrive PD7X, sök i forumen på DPreview - såg en del inte så positiva omdömmen.

Epson P2000 verkar omåttligt populär == slutsåld överallt... den verkar fin, men väl dyr.

Är nog inne på en Vosonic utan HDD från Zebramedia, sen köper jag en hdd 2.5" billigt...kanske en 100gb Seagte för 1600:-

// Lazze
 
Jo, de där vosoniska X's Drive verkar ju lite bra, men somliga recensioner säger att de är, om inte dåliga, så "underliga" på diverse sätt. Å andra sidan har de också fått rätt mycket bra omdömen. Sen finns ju också ImageTank (II och 3) att kika på.

Det enda rätta i de fallen är ju att köpa utan hårddisk. Lösa diskar blir ju några hundra kr billigare (om man köper nåt större än 20GB) och jag har faktiskt en 30GB liggande nånstans till att börja med.

Epsons (och några av de andra "märkesprylarna") verkar ju onekligen bäst, men jag tycker de kostar alldeles för mycket extra. Jag är bara ute efter hyfsat snabb och enkel bildlagring, och 1000-2000 spänn extra går jag inte med på.
 
Läste precis "Allt om Digitalfoto" ( får passa på att ströläsa när man är hemma o VABBAR )

De gav P-2000 67% o slutsatsen "För 5000 borde man få MER" "denna maskin är för dyr för amatören och för dålig för proffset". De klagar b.l.a på att den inte kan göra histogram(fast en del säger att den kan det) + att den inte hanterar RAW-bilder ( MEN de säger i samma andetag att den klarar RAW för Nikon & Canon, vilket är OK för de flesta ). Deras råd var iallafall köp P-3000, när den nu kommer, den har nog växt i kläderna.

Så jag fortsätter min skaljakt, dvs låda utan HDD.

// Lazze
 
AnWi,

På min länk tidigare till bristol... kan du se pund priser på JOBO produkterna. Står även ganska mycket om Giga vu i forumen på DPReview

// Lazze
 
Jag har inte själv utforskat det helt och hållet ännu men Apples Ipod Photo (30 Gb för 3500 kr) finns att bestycka med en USB-länk till de vanligaste digital SLR för ett par hundra kronor. Om man föredrar att läsa direkt från minneskortet finns det även kortläsare att köpa till för drygt 1000 kr. Då får man i och för sig en låda till att bära på....men den är i alla fall snygg. ;-)

/Christian
 
Tack Lars. Sökte själv efter min knäppa fråga och fick lite mer info om Giga Vu Pro. Den drar ju iväg i pris den med.

Image Tank III är onekligen intressant. 100GByte under 3000kr.

Hoppas kunna se en del live på Elmia 23 april.

/AnWi
 
stäck skrev:
Jag är också ute efter en bildtank, men har inte riktigt samma krav.

Vill ha:
  • Bra tankningsfart (minneskortens maximala 9-10MB/s är väl en önskedröm, men åtminstone typ 3MB/s).
  • 40GB kapacitet.
  • CompactFlash I&II, allt annat är tämligen sekundärt.
  • Tåligt yttre.
  • Bra batteritid (helst ska den kunna fylla hela sig själv på en laddning).
  • Det får gärna vara "standardbatterier" (AA). Om det är nåt annat laddbart ska det helst vara utbytbart, och finnas extra-ackar att köpa.
  • Stöd för FAT32-formaterade minneskort.

Bryr mig inte särskilt om ("vill inte behöva betala extra för"):
  • Stor skärm. Räcker med en liten display för att se hur många bilder som finns där, och kvarvarande kapacitet (hårddisk och batteri).
  • Titta på bildernas metadata. Om man ens kan bläddra mellan dem, så räcker filens namn, storlek och datum bra.
  • Alla "små" kortformat
  • Andra bisysslor såsom MP3-spelande

Stilpoäng för:
  • Att kunna byta hårddisk (dessa blir ju allt större och billigare)
  • Firewire

Har lurat på CompactDrive PD7X hos ZebraMedia, men har inte hittat särskilt mycket annan info om den. En recension som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Och när det finns enheter för drygt 2000 vill jag ogärna behöva betala 4000 för en.

Då har jag den perfekta prylen för dig *försäljarsmilet*... För ynka 1000kr på komplett.se får du en Xdrive som gör precis det du säger och som har utbytbara hårddiskar...

Detta är ett skal och du köper själv till en disk... De flesta har gamla hårddiskar liggandes hemma så det är ju inget problem.

http://www.komplett.se/mlf/produkt/bilder/CDS/I165677.jpg
 
Hej!

Litet klargörande om Epson P-2000:

Det har nyligen kommit en uppgradering av firmware som kan hämtas på www.epson.com. Med den kan man ta fram histogram, men bara för jpg-bilder.

Efter uppgraderingen kan P-2000 visa följande RAW-format:

Epsons erf
Nikons nef (inklusive bilder från nya DX2)
Canons cr2. och crw (inklusive nya 350D)
Konica Minoltas mrw
Pentax pef-format

/henrik
 
Henrik,

Inte för att jag såg någon upgrade file på epson, men den finns säkert där.

Det jag mer tänkte på, äger du en P-2000? o isf vilka är dina intryck av denna lyxlåda?

// Lazze
 
Lazze,

Nej, jag är ingen ägare, men har haft en P-2000 för test ett par veckor.

Jag tycker den är klart läcker. Bildskärmen och användargränssnittet är lysande. Att titta på sina bilder är en njutning, speciellt med det inbyggda bildpelsprogrammet där man kan välja att få tjusiga glidande övertoningar till valfri musik.

Minus är vikten och priset. För vissa kan det vara ett minus att ett laddat batteri bara räcker till att kopiera in 7-9 G. Men å andra sidan, har man råd med denna pryl kan man säkert köpa ett extra batteri också.

Uppgraderingen heter "Firmware Update v02.02"
och den hittade jag på www.epson.com --> USA
och sedan sökning på P-2000 Within Support.


Henrik

PS.Jag har inga kopplingar till Epson.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.