Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabel lösning med Canons kamerablixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

mgrufman

Aktiv medlem
Jag har just sålt av min gamla utrustning (Minolta/Sony), startat eget och bestämt mig för att satsa på ett Canon system. Var på OnTrackImaging i Karlstad och klämde på en 5D Mk II idag och den kändes riktigt fin, men nu till min fundering.

Som jag har tolkat det så kan 580EX agera master och styra en 430EX. Om jag skulle sätta båda blixtarna på stativ med paraply och sedan använda en Skyport för att styra 580EX blixten kommer då 580EX blixten att styra 430EX blixten eller behöver jag en Skyport till den också?

Jag har just sålt av min gamla utrustning (Minolta/Sony), startat eget och bestämt mig för att satsa på ett Canon system. Var på OnTrackImaging i Karlstad och klämde på en 5D Mk II idag och den kändes riktigt fin, men nu till min fundering.

Som jag har tolkat det så kan 580EX agera master och styra en 430EX. Om jag skulle sätta båda blixtarna på stativ med paraply och sedan använda en Skyport för att styra 580EX blixten kommer då 580EX blixten att styra 430EX blixten eller behöver jag en Skyport till den också?

Du behöver en skyport på alla blixtar som du vill styra, för att 580 skall kunna agera master så måste den sitta på kameran, eller styras av en ST-e2 som då kontrollerar båda blixtarna.

/M

Senast ändrad:
Vill du ha full automatik på dina blixtar så är min rekommendation att använda OC-E3 kabel från Canon på din 580 Master, som slår av din 430 blixt. Är du inte intresserad av automatiken fungerar säkert skyport bra manuellt, (ingen erfarenhet). Känslan är att det finns många trådar i detta ämne på fotosidan ang. Canon blixtar.
Mvh Janne

Vill du ha full automatik på dina blixtar så är min rekommendation att använda OC-E3 kabel från Canon på din 580 Master, som slår av din 430 blixt. Är du inte intresserad av automatiken fungerar säkert skyport bra manuellt, (ingen erfarenhet). Känslan är att det finns många trådar i detta ämne på fotosidan ang. Canon blixtar.
Mvh Janne

Frågan var ju om 580 kan agera master åt 430 om man löser ut blixten med skyports, det går inte som jag skrev ovan. Det kan ju bli sjukt opraktiskt att ha OC-E3 kabeln för att lösa ut blixten den är ju inte längre än typ 90cm, inte mycket till rörelsefrihet då. Vilket man får anta att trådskaparen var ute efter då han frågar om skyports.

Frågan var ju om 580 kan agera master åt 430 om man löser ut blixten med skyports, det går inte som jag skrev ovan. Det kan ju bli sjukt opraktiskt att ha OC-E3 kabeln för att lösa ut blixten den är ju inte längre än typ 90cm, inte mycket till rörelsefrihet då. Vilket man får anta att trådskaparen var ute efter då han frågar om skyports.

Inlägget var ju tänkt som en alternativ lösning till Skyport, dvs få full automatik om man klarar sig med 90 cm sladd på mastern. OK, det var inte svar på trådskaparens fråga, men ett bra alternativ till skyport.
Mvh Janne

Oj, här var det snabba svar! Sladdlösningen känns inte så lockande, jag vill ha lite mer frihet. ST-e2 kan vara ett alternativ men jag antar att denna kommunicerar via IR vilket kan vara lite besvärligt ute kanske? Skyporten kör väl med radiokommunikation vilket känns säkrare. Dock talar den bibehållna automatiken för ST-e2. Jag behöver nog fundera på detta lite. Kom gärna med fler synpunkter, information eller förslag på andra lösningar.

Senast ändrad:
Oj, här var det snabba svar! Sladdlösningen känns inte så lockande, jag vill ha lite mer frihet. ST-e2 kan vara ett alternativ men jag antar att denna kommunicerar via IR vilket kan vara lite besvärligt ute kanske? Skyporten kör väl med radiokommunikation vilket känns säkrare. Dock talar den bibehållna automatiken för ST-e2. Jag behöver nog fundera på detta lite. Kom gärna med fler synpunkter, information eller förslag på andra lösningar.

Jag föredrar automatiken personligen, full ETTL-II automatik då jag väljer OC-E3 kabeln inomhus med två blixtar på stativ och paraply. Utomhus är jag nog mer skeptisk, IR fungerar bra inne, men skulle nog föredra radio utomhus pga av räckvidden. Ett svårt val, lycka till!
Mvh Janne

Man kan också ha ytterligare en blixt (580 EX II eller motsvarande) på kameran. Den blir då master och kan dessutom, om man vill, hjälpa till med ljus rakt på. I lagom dosering kan det vara en fördel.

Dessutom inbillar jag mig att de av blixtljuset överförda kommandona kanske går fram bättre/längre än de av lysdioder skickade pulserna från ST-E2? Men jag vet inte, för jag har aldrig provat någon ST-E2.

Man kan också ha ytterligare en blixt (580 EX II eller motsvarande) på kameran. Den blir då master och kan dessutom, om man vill, hjälpa till med ljus rakt på. I lagom dosering kan det vara en fördel.

Dessutom inbillar jag mig att de av blixtljuset överförda kommandona kanske går fram bättre/längre än de av lysdioder skickade pulserna från ST-E2? Men jag vet inte, för jag har aldrig provat någon ST-E2.

Det är väl på pricken exakt samma teknik som används oavsett om du har en ST-E2 eller en 580Ex på kameran. Dvs Infraröda signaler.

Per F och Per E, ska kolla upp era radioalternativ med bibehållen automatik. En extra 580EX känns inte heller helt uteslutet då ST-E2 trots allt kostar en del.

Jag fotar med skyport och tre blixtar - en av dem är en 580 som jag använder ensam på kameran om jag vill ha automatiken.

Om jag fotar med fler än en blixt använder jag aldrig automatik och det saknar jag inte heller då det känns som att man har bättre kontroll utan. Dessutom är det sällan sekundjakt när man fotar med fler blixtar så det behövs inte av den anledningen.

Det är mycket pill innan man får till rätt ljusnivåer på de olika blixtarna och får helheten att se bra ut - automatiken kommer inte att hjälpa till mycket där. Kanske är underlättar det lite att kunna justera alla blixtar från mastern.

Om ni inte varit inne på den här sidan än är det dags - http://strobist.blogspot.com

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar