Med min +4 dioptrier på mitt 17-55 får jag fokus på nära nog oändligheten.
Angående flat port vs sfärisk (dome). Tanken med en sfärisk port är ju att allt ljus ska passera vinkelrätt mot glasytan, och därmed inte avböjas genom refraktion. I en situation med vatten på ena sidan och luft på andra, så bryts ljus som kommer in i vinkel, så att vinkeln blir mindre snäv på insidan (luftsidan). Därav förstoringseffekten. Det finns en gräns för hur vidvinkligt man kan få det genom en platt port. Man brukar säga att gränsen går vid ca 28 mm för fullformat, vilket motsvarar ca 18 mm för en Nikon D-SLR. Rekommendationen är att använda sfärisk port vid brännvidder kortare än 35 mm (SLR) eller 24 mm (D-SLR).
När det gäller domeportar så genererar de i vatten en virtuell bild som hamnar på ett avstånd av ca 2 x portens diameter, räknat från filmplanet. Med en port där sfären har en diameter på 8-tum (20 cm) så hamnar bilden alltså 16 tum (40 cm) från bildplanet. Det betyder att objektivet måste kunna fokusera på detta avstånd. Ju större diameter på sfären, desto längre bort hamnar den virtuella bilden.
Min fisheyeport har en diameter på 6 tum, vilket ger en virtuell bild ca 30 cm från filmplanet. En 4 dioptriers försättslins gör att jag med optikens fokus satt till oändligheten får fokus på 25 cm. Jag bör alltså teoretiskt sett inte kunna fotografera skarpt på oändligt avstånd. Det har dock i praktiken visat sig funka, åtminstånde på dykare och större djur på upp till ett par meters håll. Idealiskt borde tre dioptrier vara, men jag har att välja mellan +1, +2 och +4, och tar då +4, eftersom de flesta motiven ändå ligger på dära håll när jag väljer detta objektiv. Att sätta på en +1 ovanpå en +2 gör jag inte för att jag då förlorar för mycket i optisk kvalitet. Jag har även kört helt utan försättslinser, t ex vid hajfotografering. Det funkade utmärkt. Min närgräns låg på ca en meter, skulle jag tro. Objektivets närgräns är på 36 cm. Det betyder alltså att min faktiska virtuella bild bör ligga bortom 36 cm. Det är här det blir lurigt. Det är så många faktorer som spelar in, objektivets placering i porten, zoomens egna egenskaper, mm. Så matematiken i all ära, men det enda som funkar är att hoppa i baljan och testa med sina egna grejor.