Annons

Poolförslag: Fine Nude Art

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Nakenmodell

lottawe skrev:
Det där förstod jag inte. Seende är väl och bör få vara subjektivt?

Att det är en poäng i att se bild i stället för motiv i Nude Art bilder trodde jag vi var överens om.

Jag förstår inte varför du ifrågasätter det?
 
Absolut, det är vi nog:)
Men det jag ifrågasatte var ju dock inte det, utan snarare hur artiklar för att lära folk se skulle vara möjliga.

Jag anser att det ligger på oss som fotografer att tänka på vad vi förmedlar och att det ligger på oss som betraktare av bilder att anmäla taskiga opassande kommentarer. Sen kan artiklar kanske vara intressant i massor av ämnen iaf så det var även därför jag frågade vad du menade om artikel om seende på nakna kroppar.

Jag retade själv upp mig på en artikel om kvinnor som fotograferar nakna män förra veckan och skrev en lång radda frågor till tidningen om vinklingen de valt. Fick tyvärr inget svar.

Skulle gärna se andra artiklar om fotografer som ser nakenkonsten på andra sätt än på det media njuter av att framhäva. För det de sysslar med kan nog påverka synen på oss som fotografer samt på hela den konstart vi ägnar oss åt. Dock funkar ju inte artiklar om hur man ska se en bild, men artiklar om vad Fine art nude är eller andra artiklar om fotografer som valt att ägna sig åt genren av andra orsaker än "för lusten till det motsatta könet" skulle vara jätteintressanta tycker jag. Dock anser jag inte att redax har något som helst ansvar där.
 
lottawe skrev:
Absolut, det är vi nog:)
Men det jag ifrågasatte var ju dock inte det, utan snarare hur artiklar för att lära folk se skulle vara möjliga.

Det finns många böcker om bildséende. Jag tror artiklar som lär ut att se "mer" i nude art-bilder kan skrivas, men det kräver en duktig bildseende skribent.

Jag anser att det ligger på oss som fotografer att tänka på vad vi förmedlar och att det ligger på oss som betraktare av bilder att anmäla taskiga opassande kommentarer. Sen kan artiklar kanske vara intressant i massor av ämnen iaf så det var även därför jag frågade vad du menade om artikel om seende på nakna kroppar.

Fotografen har som jag ser det ett ansvar i att försöka förmedla det han vill. Betraktaren har ett ansvar i att få ut så mycket som möjligt ur bilden. Om detta matchar fullt ut ser betraktaren vad fotografen ville förmedla.

Jag tror det är oerhört sällsynt att detta inträffar, men i vilket fall kan artiklar, kurser och erfarenhet utveckla både fotografen och betraktaren. Fotografen kan lära sig bli tydligare, och betraktaren kan lära sig se mer.

Kommentarer har jag inte haft en tanke på i denna ordväxling.

Jag retade själv upp mig på en artikel om kvinnor som fotograferar nakna män förra veckan och skrev en lång radda frågor till tidningen om vinklingen de valt. Fick tyvärr inget svar.

Vad retade du dig på?

Skulle gärna se andra artiklar om fotografer som ser nakenkonsten på andra sätt än på det media njuter av att framhäva...

Det var väl den innebörden jag hade i det inlägg du besvarade, men ansvaret ligger OCKSÅ hos betraktaren. En oerfaren betraktare ser porr i klassisk nude art.
 
Arleklint skrev:
Det finns många böcker om bildséende. Jag tror artiklar som lär ut att se "mer" i nude art-bilder kan skrivas, men det kräver en duktig bildseende skribent.
Sant, men det är skillnad på böcker och artiklar. Jag tror inte på att varken artiklar eller böcker lär folk se bild även om man kan lära sig utveckla sitt bildseende på många sätt.

Kommentarer har jag inte haft en tanke på i denna ordväxling.
Ok. Jag slog samman det i första av kvällens inlägg som började med att du gav Silja poäng. Nu är jag glad att jag nog misstolkade det iaf:)

Vad retade du dig på?
Artikeln handlade om kvinnor som fotograferar män. Hallå hade pratat med två. Den inleds med "Det finns rätt många män som fotograferar nakna kvinnor -man tvärtom? Jodå, Hallå har hittat två fotografer som får männen att kasta kläderna." Sen lät de Britt-Marie Trensmar representera gruppen kvinnor som fotograferar män och frågorna samt svaren som de skrevs mer framställde oss som sextörstande typer som fotograferar av anledningen "Det är lusten till mannen som driver mig." Jag funderar ju på hur det hade sett ut med en artikel som var skriven så om manliga fotografer som fotograferar kvinnor också. Hade de låtit Bingo representera hela den gruppen män då tro? Sen har jag inget mot Trensmar, men jag blev besviken på hennes svar och på Expressens sätt att låta dem representera en grupp i stället för en individ.



Var det några förändringar du önskade i poolen förresten?
 
Sant, men det är skillnad på böcker och artiklar. Jag tror inte på att varken artiklar eller böcker lär folk se bild även om man kan lära sig utveckla sitt bildseende på många sätt.

Du menar att man kan utveckla men inte lära... hmm... nu är det mer hårklyveri än vad jag begriper.]

Ok. Jag slog samman det i första av kvällens inlägg som började med att du gav Silja poäng. Nu är jag glad att jag nog misstolkade det iaf:)

Ja, jag håller med Silja, jag nämnde inte kommentarer där heller. Jag talade om att vi på olika sätt skall förmedla kunskap, hjälp och bildseende till de mindre erfarna betraktarna.
Att få sina kommentarer anmälda hjälper ingen i sitt utvecklande av bildseendet..

Artikeln handlade om kvinnor som fotograferar män. Hallå hade pratat med två. Den inleds med "Det finns rätt många män som fotograferar nakna kvinnor -man tvärtom? Jodå, Hallå har hittat två fotografer som får männen att kasta kläderna." Sen lät de Brit-Marie Trensmar representera gruppen kvinnor som fotograferar män och frågorna samt svaren som de skrevs mer framställde oss som sextörstande typer som fotograferar av anledningen "Det är usten till mannen som driver mig."
Man funderar ju på hur det hade sett ut med en artikel som var skriven så om manliga fotografer som fotograferar kvinnor också. Hade de låtit Bingo representera hela den gruppen män då tro? Sen har jag inget mot Trensmar, men jag blev besviken på hennes svar och på Expressens sätt att låta dem representera en grupp i stället för en individ.

Jag förstår att du reagerade.
 
lottawe skrev:
Var det några förändringar du önskade i poolen förresten?

Inte mer än vad du gjort. Du tog ju bort den bild jag exemplifierade med. Det är viktigt att poolen hålls till ren Nude Art. Annars blir det fel - annars förmedlas en felaktig bild av Nude Art.
 
Arleklint skrev:
Ja då vet du ju vilken förändring jag efterfrågade.
Det är en av de jag sett som gränsfall och bedömt att den får ligga.

Jag uppfattade sättet att ta upp det på (i fel tråd) tidigare som mindre trevligt, men är glad att det ändå kom upp här nu:) Värt att diskutera och jag vill gärna veta varför ser du den som en given "ut ur poolen"?
 
Poolbeskrivningen tycker jag är bra. Jag skrev ju själv grunden till den med hjälp av många andra. Den säger:

"Vi lägger inte upp traditionella "modellbilder", som skulle kunna fungera i reklam och promotionsammanhang eftersom det då handlar om en annan genre (även om kroppen kan vara en del av den bilden också.) För att kort sammanfatta skillnaden kan man säga att i Fine art nude är kroppens former viktigare än modellens attityd."

I den aktuella bilden är attityden extremt dominerande!
 
Bilden är raderad nu, den låg ju som sagt på gränsen redan tidigare.

Fast jag kör den taktiken att hellre lämna en för mycket än att plocka en för mycket. Den tänker jag fortsätta med. Gränsfallen kräver klagomål och anmälningar mot någon bild har aldrig inkommit hittills (bortsett från denna nu då.)

Men jag undrar varför ni inte anmäler direkt i stället för att klaga i forumet flera månader efter bilden lagts in? Med tanke på att klagomålet om denna tog några månader att få ur sig samt att en hel del kritik från dig Janne riktats mot mig även då poolregler uppenbart följts till punkt och pricka kan jag inte vara annat än lite undrande nu. Nästa gång hoppas jag en anmälan kan skickas direkt.

Jag kan förresten ge några exempel på bilder som varit mer givna att plocka ur, och som plockats ur:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/505771.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/521120.htm
Allt godkänns alltså inte i poolen och jag arbetar vad ni än tror för att hålla poolen ren från sånt som är uppenbart fel. Det ni anser är fel får ni alltså gärna meddela. Era röster behövs.
 
Andra trådar

Hejsan Lotta...

Skulle gärna vilja att du förklarar dig närmare beträffande ditt påstående att jag diskuterar Fine Nude Art i andra trådar:

"Men det Du Silja, samt det Arleklint antyder i andra trådar (som föranledde tidigare bön om att få åsikterna här) är bara missnöje, inte vad ni..."

Jag har aldrig diskuterat Fine Nude Art i någon annan tråd. Är tacksam om du kan klargöra i vilken eller vilka.

Dessutom förvånar det mig att du påstår att jag enbart uttrycker missnöje. Jag tycker precis tvärtom. Har även med en tummen-upp ikon understrukit min positiva inställning till denna stora förändring på FS i rätt riktning.
Men eftersom det är en site som bedrivs av tre killar i en extremt mansdominerad miljö så vilar ett enormt stort ansvar på killarna att de är angelägna och bidrar med viktiga attitydförändringar. Det eviga snacket om var gränsen går för porr är enbart kvalificerat svammel. Jag har väldigt flitigt ifrågasatt fotointresset kring en viss typ av bildmaterial som okritiskt fått florera på FS. Det har varit min bestämda uppfattning att dessa fotografier har ingenting med något fotointresse att göra. Mina inlägg i gästböcker, kommentarer under bilder samt en blog som jag satte upp angår inte dig eller denna pool om det är just detta du syftar på.

Jag har reagerat mycket kraftfullt där det är mycket allvarligt att småtjejer och kvinnor får agera på FS i sexuellt inbjudande bilder som belönas med positiv respons av sådan art att det endast kan tolkas som rena rama porren. Med detta gillar jag inte FS´s ambitionsnivå, att ribban ligger så lågt att man gjort porren rumsren och dessutom förstärker detta med argument som att det är alltid svårt att avgöra var gränsen går.
Förhoppningvis tillhör det förfluten tid inom kort och initativet till denna pool vittnar ju om en hälsosammare inställning som bidrar till respekt istället för förnedring.
Men Lotta, detta missionerar jag faktiskt om precis var jag vill. Och om jag har lust och känner för det så startar jag självklart en egen tråd om jag nu skulle finna anledning att göra det.

Med vänliga hälsningar Silja
 
Senast ändrad:
Andra trådar berörde inte dig. Det syftade till namnet efter ditt som ofta ägnar tid i andra trådar till att ifrågasätta handhavandet i några pooler eller annat jag gör. Förlåt tokig formulering. Ditt namn berördes alltså inte..

Sånt jag funderar över i dina förra inlägg är t.ex det om vilka bilder du inte tycker passar. Du skriver även: "Varför jag inte bryr mig om att rapportera bilder i denna pool som inte lever upp till tilltänkta kategori, är att jag förväntar mig faktiskt att t.ex poolvärdinnan själv reagerar och tar ställning till vilken typ av material det är frågan om som denna pool vill profilera sig med. Här finns verkligen världens bästa chans för FS att agera klart och tydligt..." Eftersom jag är den poolvärdinnan du förväntar dig ska se vad du anser fel utan anmälningar så frågade jag..
Men vad är det du vill förändra i poolen och vilka bilder är det du inte tycker hör hemma där? Vad är det du anser att jag borde se själv? Det vill jag gärna veta.

Du skriver långa inlägg om hitan och ditan, men du undviker att peka på bilder Du anser fel och vad som inte borde få ligga i poolen och vad Jag borde se (som jag uppenbart inte ser.) De bristerna antyds bara och så länge det inte pekas på felen mer specifikt ser jag det som odefinierat missnöje.

Jag funderar på om saker det skrivs om här verkligen rör Fineartpoolen. Är bilderna såå fel, kommenteras modellerna e.t.c (som antyds i dina tidigare inlägg)

Jag anser att poolen innehåller Fine art nude och inte det förnedrande du skriver om! Rör det du tar upp en annan plats så starta en annan tråd! Rör det poolen för Fine art nude så peka på något konkret. Ge mig en länk, anmäl bilderna per mail eller något, men sluta att bara antyd utan exempel!

Jag ser uppenbart inte detsamma som du i poolen. I övrigt kan jag hålla med om mycket kvinnoförnedrande bilder i blaskor och på andra platser men du tar upp den aggressionen på fel plats när du drar in det kvinnoförnedrande i Fine art nude-poolsdidkuddionen.
 
Senast ändrad:
Fine Nude Art - poolen

Som sagt, som jag sa tidigare, så tycker jag fortfarande att "initiativet till denna pool vittnar ju om en hälsosammare inställning som bidrar till respekt istället för förnedring"

Ett riktigt stort steg framåt för människovärdigheten alltså, då det typiskt kränkade bildmaterialet lyser med sin frånvaro, tack och lov, förutom vid några få undantag.

Jag står fast vid att det är helt och hållet på FS´s ansvar att förtydliga innehållet i denna pool såpass att diskussionsklimatet får ett helt annat utgångsläge än det nu rådande.
 
Re: Fine Nude Art - poolen

SiljaPhotography skrev:
Jag står fast vid att det är helt och hållet på FS´s ansvar att förtydliga innehållet i denna pool såpass att diskussionsklimatet får ett helt annat utgångsläge än det nu rådande.
Ok.
Vad är det du anser bör förtydligas?
Du är jättevälkommen med förslag om förändringar.
 
Re: Fine Nude Art - poolen

SiljaPhotography skrev:
....... förutom vid några få undantag.
Jag har bläddrat genom hela poolen igen nu eftersom inte jag heller vill se såna bilder i den. Hittade dock inget jag ansåg var minsta lilla kvinnoförnedrande eller kränkande, men den som ser sånt hoppas jag verkligen anmäler.
 
1. orkade inte läsa hela tråden så ni får ursäkta om jag reitererar något som andra har sagt tidigare.

2. trevligt initiativ IMHO men med en viss DOMAI och Hergé eller MET-Art varning om det inte finns en selektiv jury som tröskar bort mindre intressanta bilder.

3. Personligen ser jag alla nakenbilder av Fine Art Nude som en bild av en människa, så jag anser inte att det finns något som är kvinno alternativt mansförnedrande här. Det är bara torra moralister som diggar G. Bush eller hjärntvättade SSUare =) som sysslar med sånt.

4. För att åter gå till tanken om jury. Fine Art Nude är ett något mångtydigt. En regel uppsättning som är något tydligare än "inte modell bilder som hade kunnat användas till reklam". faktum är att vi lever i ett postmodernt samhälle och därför kan vad som helst används i reklamsyfte. Det finns en heldel bilder som bara är tråkiga och en del som är riktigt bra. Något som borde tas i baktning är komposition, syfte, tema och om bilden lever upp till fotografens (i juryns ögon då) intention som då fotografen givetvis måste definera. Anledningen är att undvika eventuella DOMAI/METart/Hergè liknande bilder och andra stilar som är så pass vanliga att de inte kan gå in under Fine Art Nudes. Då är snarare begrepper The New Nude som Herge archiv, tror jag det var, skapade. Den finns som tidning oxså. Vad jag fiskar efter är en bättre pool definition antar jag =)

Detta är bara en tanke och den är bara ett utryck för mina åsikter och folket som ansvarar för polen kan antingen ignorera mig eller lyssna, mig kvittar det. jag har sagt mitt och är nöjd med det =)

En av de bästa Fine Art nudes är en full frontal bild på Allen Ginsburg tagen några år innan han dog. Har aldrig sett en så energisk gubbe förut. Han var verkligen ung i själen.

http://elsa.photo.net/alan1.jpg
http://elsa.photo.net/alan2.jpg

Chris
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.