Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Polfilterkvalite
- Trådstartare jonkri
- Start datum
VisionOfSnow
Aktiv medlem
För själva polariseringseffekten borde valet av märke inte spela någon större roll (därmed inte sagt att det inte gör det, men det vet jag inte). Det som definitivt skiljer mellan filter av olika kvalitet (vilket ungefärligen motsvaras av skillnader i pris) är kvaliteter såsom ytbehandling och hur parallella glasytorna faktiskt är. Eftersom problemet är att du inte får den effekt du önskar dig tror jag dock inte att det är dessa eventuella kvalitetsskillnader som ställer till det. Skulle du kunna beskriva, gärna med bildexempel, vad det är för effekt du förväntar dig, vad du får istället, och hur fotosituationen ser ut?
iSolen.se
Guest
jonkri skrev:
Tack för svaren.
Jag känner till det där med 90gr mot solen och tagit hänsyn till detta men jag får iallafall inte den djupblå ton på himmelen jag önskar och som jag sett andra lyckats med i sina bilder.Kan det tänkas dom använt tonat dn filter eller vad?
Nej, vänta på bättre väder bara.
HammerOn
Medlem
staika skrev:
Du använder väl ett cirkulärt polfilter och inte ett linjärt polfilter?
Det påverkar inte effekten, bara ljusmätningen (och kanske autofokus?). Billigare polfilter bör ge samma, eller iaf tillräcklig effekt, dock har jag läst att vissa polfilter kan ge färgstick. Jag har ett linjärt polfilter som jag använt på canon 300D, och det funkar. Jag har även ett billigt filter från walimex/kaffebrus (cirkulärt) och det blir samma effekt, men på mitt 300mm ser man tydligt att det blir oskarpt.
MVH Mikael
Lok
Aktiv medlem
Jag köpte ett billigt Visico cirkulärt polfilter från tradera och kan lugnt säga att det håller en ganska dålig kvalitet på polariseringen. Antagligen sitter spalterna lite glest, för i kombination med polariserade glasögon (polariseringstest alltså) så är det ett klart synbart blåviolett ljusgenomsläpp.
Nu fungerar det ju hyfsat ändå, himlen får en djupare nyans och mycket av reflektionerna från vattnet skalas bort. I jämförelse med ett par solglasögon från Polaroid (samt även mina polariserade flugfiskeglasögon som är ganska billiga) är det dock avsevärt sämre.
Nu fungerar det ju hyfsat ändå, himlen får en djupare nyans och mycket av reflektionerna från vattnet skalas bort. I jämförelse med ett par solglasögon från Polaroid (samt även mina polariserade flugfiskeglasögon som är ganska billiga) är det dock avsevärt sämre.
iSolen.se
Guest
jo är det värt att köpa då? och bilder bilderna bättre eller sämre med den?
Köp aldrig billiga polfilter. Vad är idén med att sabba bilderna och spara pengar?
Ravestream
Aktiv medlem
Köp aldrig billiga polfilter. Vad är idén med att sabba bilderna och spara pengar?
Du får gärna förklara skillnaden på dom då. eller är det bara så att du är av typen att det alltid är så att dyrast är bäst ?
Emil-G
Aktiv medlem
Billiga filter har sämre glas (fler imperfektioner och sämre korrelerad ljusbrytning), sämre antireflexbehandling (fler oönskade reflexer), sämre polarisationsfilm (sämre effekt och mer färgstick) och sämre planhet (sämre skärpa). Bättre filter har bättre glas, bättre antireflexbehandling, bättre polarisationsfilm och bättre planhet.
I idealfallet skall inte ett filter påverka bilden alls förutom den effekt man önskar uppnå genom att använda filtret. Tyvärr är världen inte idealisk.
Ett billigt filter kostar ett par hundringar på Tradera, ett bättre filter kostar några hundralappar mer hos en fotohandlare. Spara hellre ett tag och köp ett bra filter från början. Har man råd med dyr optik bör man köpa bra filter för att få nytta av optiken.
I idealfallet skall inte ett filter påverka bilden alls förutom den effekt man önskar uppnå genom att använda filtret. Tyvärr är världen inte idealisk.
Ett billigt filter kostar ett par hundringar på Tradera, ett bättre filter kostar några hundralappar mer hos en fotohandlare. Spara hellre ett tag och köp ett bra filter från början. Har man råd med dyr optik bör man köpa bra filter för att få nytta av optiken.
iSolen.se
Guest
Du får gärna förklara skillnaden på dom då. eller är det bara så att du är av typen att det alltid är så att dyrast är bäst ?
Det kom en utmärkt förklaring ovan. För filter kan man göra ordentliga bottennapp.
Jag kör tex hemskt ogärna med uv-filter. Sätter bara på dem när det är skitigt/saltigt/sandigt/öligt.
iSolen.se
Guest
Det påverkar inte effekten, bara ljusmätningen (och kanske autofokus?). Billigare polfilter bör ge samma, eller iaf tillräcklig effekt, dock har jag läst att vissa polfilter kan ge färgstick. Jag har ett linjärt polfilter som jag använt på canon 300D, och det funkar. Jag har även ett billigt filter från walimex/kaffebrus (cirkulärt) och det blir samma effekt, men på mitt 300mm ser man tydligt att det blir oskarpt.
MVH Mikael
Nej tyvärr. cikulära polfilter är svårare att göra eftersom ljuset ska genom ett "lager" till så att polariseringen upphör för att tillåta autofokus.
Av denna anledning funderar jag på att övergå till vanliga linjära polfilter och fokusera manuellt.