Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Polfilter vid porträtt
- Trådstartare Lincon888
- Start datum
bengt luthman
Aktiv medlem
vad är det du vill uppnå med filtret?
Maxieboy
Aktiv medlem
Lincon888 skrev:
Okej, men utomhus är det inga probs då? Porträtt?
Polfilter förstärker färgerna utomhus så att du får fin färg på t.ex. himmel och träd!
Exempel:
http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=13338
Maxieboy
Aktiv medlem
Värkar med Ä gör ont. Verkar med E, ja då händer det nåt... Alla föremål som kommer framför linsen med polfiter förstärks, UTOM just reflexer! Polfilter motverkar reflexer på ett effektivt sätt. Man kan se genom bilrutor och genom vatten med polaroid. Det samma gäller för Polarisationsfilter eller Polfilter som vi kallar det. Polfilter sitter oftast monterade så att man kan vrida en ring på filtret och på så sätt få alla strålarna av ljus att brytas på ett speciellt sätt. När strålarna bryts 90 grader från infallsvinkeln så inträffar det "fenomen" som vi ser som vackert. Man kan få vattnet eller himlen att bli riktigt vackert färgat, värre, eller bättre, än verkligheten. Man får samma effekt med alla cirkulära polfilter men ju dyrare desto mindre andra felaktigheter i bilden.
Polfilter kan även användas för att förlänga exponeringstiden utan att samtidigt få utfrätta partier i vitt. Vatten i bäcken kan gå från irriterat stänkande till slöjande vackert.
Polfilter kan även användas för att förlänga exponeringstiden utan att samtidigt få utfrätta partier i vitt. Vatten i bäcken kan gå från irriterat stänkande till slöjande vackert.
Lincon888
Avslutat medlemskap
Okey, vet vad det är till för =), dock visste jag inte allt du sa där. Grejen är den att jag har en 18-135 glugg jag funderat på att köpa polfilter till. Nu såg jag att jag kunde få ett omkrets 52mm polfilter till mitt fasta 50/1.8 när jag köpte några nr av Digitalfoto tidningen. Har 50/1.8 till att fota hundar och portätt, bara nyfiken om det lämpade sig =).
Min stavning får du ursäkta, det var roligare att umgås med polarna o latcha bandit än att gå i skolan. =)
Värt vartenda ögonblick såhär i efterhand!
Min stavning får du ursäkta, det var roligare att umgås med polarna o latcha bandit än att gå i skolan. =)
Värt vartenda ögonblick såhär i efterhand!