Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter vid porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Hur funkar ett polfilter vid portättfotografering ute?
Kan det bli konstiga hudtoner?
Kan man lika gärna ha filtret på inomhus? Påvärkar det exponering eller färger på ett negativt sätt?

Polfilter inne försvårar fokuseringen en del och förlänger redan långa slutartider med ca 1,5-2 steg. Polfilter är färgneutrala så där blir det nog inga problem.

jaja, det vet jag med. Men ger den nån kontig färg på hud/ansikten? Kan den förstärka ögonfärgen kanske?
Min fråga var bara om det kan användas vid porträtt bara :)...får väll luska ut själv snart =)

Ser på dina bilder att det värkar funka bra! =)

Värkar med Ä gör ont. Verkar med E, ja då händer det nåt... Alla föremål som kommer framför linsen med polfiter förstärks, UTOM just reflexer! Polfilter motverkar reflexer på ett effektivt sätt. Man kan se genom bilrutor och genom vatten med polaroid. Det samma gäller för Polarisationsfilter eller Polfilter som vi kallar det. Polfilter sitter oftast monterade så att man kan vrida en ring på filtret och på så sätt få alla strålarna av ljus att brytas på ett speciellt sätt. När strålarna bryts 90 grader från infallsvinkeln så inträffar det "fenomen" som vi ser som vackert. Man kan få vattnet eller himlen att bli riktigt vackert färgat, värre, eller bättre, än verkligheten. Man får samma effekt med alla cirkulära polfilter men ju dyrare desto mindre andra felaktigheter i bilden.

Polfilter kan även användas för att förlänga exponeringstiden utan att samtidigt få utfrätta partier i vitt. Vatten i bäcken kan gå från irriterat stänkande till slöjande vackert.

Okey, vet vad det är till för =), dock visste jag inte allt du sa där. Grejen är den att jag har en 18-135 glugg jag funderat på att köpa polfilter till. Nu såg jag att jag kunde få ett omkrets 52mm polfilter till mitt fasta 50/1.8 när jag köpte några nr av Digitalfoto tidningen. Har 50/1.8 till att fota hundar och portätt, bara nyfiken om det lämpade sig =).

Min stavning får du ursäkta, det var roligare att umgås med polarna o latcha bandit än att gå i skolan. =)
Värt vartenda ögonblick såhär i efterhand!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar