Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Polfilter på objektiv som snurrar
- Trådstartare Lasse77
- Start datum
Det är bökigt, men det går. Du måste bara ta till vana att fokusera objektivet innan du funderar över polariseringen.
Det är samma med alla typer av polfilter. Cirkulära och linjära filter skiljer inget i handhavande eller effekt, den enda skillnaden är att linjära kan störa ut vissa kamerors ljusmätning eller autofokus.
Det är samma med alla typer av polfilter. Cirkulära och linjära filter skiljer inget i handhavande eller effekt, den enda skillnaden är att linjära kan störa ut vissa kamerors ljusmätning eller autofokus.
Niklas L
Medlem
När jag använder polfilter på ett objektiv med automatisk focus brukar jag stänga av autofocus, ställa in skärpan och sedan ställa in polfiltret för önskad effekt. Normalt sett har polfiltret en markering på ett ställe och om du har den mot solen (och solen 90 grader mot objektivet, d.v.s. rakt in från ena sidan) så får du maximal effekt av polfiltret, dock inte sagt att detta alltid är bäst effekt. Det kan ibland bli för mycket...
Lycka till!
/ Nicke
Lycka till!
/ Nicke
Alla polarisationsfilter är roterbara. Man roterar dem tills man får den effekt man är ute efter.Lasse77 skrev:
Vad händer med bilden om filtret skulle hamna på fel ledd? Finns någon markering på filtren för upp resp ned? Betyder det också att om jag har ett objektiv som inte snurrar att jag måste vinkla filtret om jag tar en bild med kameran på snedden?
törnan
Aktiv medlem
Lasse77 skrev:
Jag är helt ny på det här med filter. Om jag förstår det rätt så fäster man filtret vid objektivet på samma sätt som ex ett uv filter. Sedan är själva filtret roterbart fast det sitter fortfarande fast i objektivgängan?
Helt rätt, du monterar det som tex ditt UV-filter sen är skillnaden att polfiltret är delat så gängan sitter fast men själva filtret kan du rotera tills du uppnår önskad effekt.