Annons

Polfilter på kamera och studioblixtar (snabbt svar behövs)

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
JAgarr en bild tagen med studioblixtar och ett polfilter..
Detta för att kunna se effekten (om det ens blir någon) på en modell.

HAr en bild i skallen som jag skulle vilja testa ikväll men vet inte riktigt hur jag når det...

Jag _tror_ inte att du får mycket effekt med ett polfilter och studioblixtar när du plåtar modell, men jag är inte säker.

exakt vad för effekt är du ute efter?

Polarisationsfilter

Du kommer inte att se någon skillnad på material med en matt yta, som t ex hud. De enda material som påverkas av ett polarisationsfilter är blanka, icke metalliska material. Eller rättare sagt, reflektionerna från dessa material. Jag föreslår att du läser följande artickel (http://www.fotosidan.se/doc.htm/2000/1000) så kan du kanske räkna ut om ett polarisationsfilter skulle skapa den effekt du är ute efter...

Berätta vad det är du har tänkt!?

//Eric

Ja det gör det säkert! Hur mycket som man kan filtrera bort vet jag dock inte alls...

Men vardför ta bort reflexer ur ögon, det är ju reflexerna i ögat som gör att det ser levande ut!

//Eric

Numeric skrev:
Men vardför ta bort reflexer ur ögon, det är ju reflexerna i ögat som gör att det ser levande ut!

Aha! Det är så folk tänker. Tycker nämligen precis det motsatta, dvs att reflektioner i ögonen påvisar att leendet är artificiellt och mot kameran, och inte mot betraktaren osv. Menmen, vad som är rätt spelar ingen roll; det är dock alltid intressant att veta hur andra tänker och funderar kring fotograferandet.

Det är ju en av anledningarna att använda softbox istället för paraply...för att få en snyggare reflex i ögat.

en softbox är ungefär som ett halvtransparent paraply ihopsatt med ett reflekterande paraply. Dom är oftast fyrkantiga (därav snyggare reflex, ser ungefär ut som ett fönster). Det finns softboxar som kallas för octa-dome, dom är åttakantiga.

Softboxar ger lika mycket reflex som ett paraply, men snyggare form på reflexen.
Generellt sätt så ger softboxar också ett mjukare ljus, vilket är en av dom största anledningarna att använda softboxar istället för paraplyer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar