Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

polfilter (igen)

Produkter
(logga in för att koppla)

michajlof

Aktiv medlem
Jag skulle behöva ett polfilter till en nyköpt kamera. Undrar därför hurdan kvaliten är på olika märken och varianter. Har hört att man ska akta sig för vissa. Vilka kan man absolut inte köpa och vilka rekomenderas. Min plånbok är inte alltför tjock så något mastodontfilter kan det förmodligen heller inte bli.

Jag använder Hoya eller B&W och dom har fungerat bra, dom finns oftast i två versioner en vanlig och en super där super är ganska mycket dyrare. Har inte jämfört dom båda på samma objektiv så jag vet inte hur stor skillnad det är, men den "billigare" varianten fungerar utmärkt (runt 300, super kostar det dubbla).

Se bara till att få ett cirkulärt polfilter om du har en modernare kamera med autofocus annars kan det bli lite knasigt.

Sen beror det ju lite på vilken diameter du har. Har du olika diameter på de gluggar du vill använda filtret med så kan ett Cokin P system vara intressant.

Cirkulära polfilter till t.ex. 77 mm kostar nästan allt innehåll i en plånbok.

Köper du...3 cokinfilter hos scandinavian, så får du hållaren på köpet. Sen är det bara att köpa de anpassningsringar till de gluggar du har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar