Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Polera bort linsbeläggning
- Trådstartare Jockos
- Start datum
gorse
Aktiv medlem
Jag är nog helt fel person att kommentera för jag vet inte. Men är inte coating på linser, både i kameror, glasögon, kikare, teleskop etc av väldigt hårt matriel? Jag tror coatingen är hårdare än glaset det sitter på. Om man försöker slipa bort coatingen kommer underliggande glas att slipas bort fortare där man går igenom än där coatingen finns kvar. Jag skulle tro att linsen kommer bli bra vågig om man nu lyckas få ytan blank igen, och vilka optiska egenskapaper har den då?
Miss gissning är att coatingen nästan går att gämföra med krom-delar på gamla amerikanska bilar. Vill man ta av kromet skall det inte slipas bort utan skall tas av med elektrolyt om man skall ha en chans att få bort det med raka ytor.
Eller som att spackla tapeter med husfix.
Miss gissning är att coatingen nästan går att gämföra med krom-delar på gamla amerikanska bilar. Vill man ta av kromet skall det inte slipas bort utan skall tas av med elektrolyt om man skall ha en chans att få bort det med raka ytor.
Eller som att spackla tapeter med husfix.
Jockos
Aktiv medlem
Ytbeläggningen är en (oftast) metallegering som läggs på genom att man vaporiserar (Svenska?) legeringen med hjälp av hög spänning och låter ångorna kondensera på linsen.
Den går att slipa bort, det finns dels företag som gör det men även lyckade rapporter från privatpersoner på Internet.
Den går att slipa bort, det finns dels företag som gör det men även lyckade rapporter från privatpersoner på Internet.
Graylingman
Aktiv medlem
vaporiserar (Svenska?)
Förångar
peranders
Aktiv medlem
Lars_E
Aktiv medlem
Här har du en verifierad lösning eller åtminstone ett verifierat misslyckande
Jag har med hjälp av stålull och nyfikenhet en gång för länge sen lyckats få bort det mesta av reflexbehandlingen på en gammal Chinon normalglugg.
Det blev fan inte bra... inte ens om man med bra menar annorlunda.
Bästa sättet att få en obehandlad glugg är nog att köpa nånting riktigt dåligt för M42.
Jag har en Volta 200/4.5 som faktiskt funkar (nåja) bra på min Praktica.
Som jag skrev nån annanstans här på forumet, jag kunde lika gärna stoppat en rulltårta i objektivfästet på EOSen och försökt fota genom.
Ett fenomen som jag tillskriver total avsaknad av antireflexbehandling.
Voltan är din för hundrafemtio spänn (hundringen jag gav för den på loppis + frakt) om du vill ha den för vidare försök.
Då ingår ett flådigt motljusskydd av gummi. Inte för att det hjälper ett dyft
Jag har med hjälp av stålull och nyfikenhet en gång för länge sen lyckats få bort det mesta av reflexbehandlingen på en gammal Chinon normalglugg.
Det blev fan inte bra... inte ens om man med bra menar annorlunda.
Bästa sättet att få en obehandlad glugg är nog att köpa nånting riktigt dåligt för M42.
Jag har en Volta 200/4.5 som faktiskt funkar (nåja) bra på min Praktica.
Som jag skrev nån annanstans här på forumet, jag kunde lika gärna stoppat en rulltårta i objektivfästet på EOSen och försökt fota genom.
Ett fenomen som jag tillskriver total avsaknad av antireflexbehandling.
Voltan är din för hundrafemtio spänn (hundringen jag gav för den på loppis + frakt) om du vill ha den för vidare försök.
Då ingår ett flådigt motljusskydd av gummi. Inte för att det hjälper ett dyft
The_SuedeII
Aktiv medlem
Om du inte har tillgång till en bra efterpoleringsutrustning är det en riktigt dålig ide.
Ska du nödvändigtvis förstöra bildegenskaperna i objektivet finns det enklare och mer kontrollerade sätt att göra det. Försök hitta ett Zeiss Softar med rätt filtergänga, eller softar+filteranpassningsring så får du nog vad du letar efter. Fördelen med detta är att du kan behålla motljusegenskaperna i objektivet, slipper förstöra linsernas kalibrering samt att du kan använda softar-filtret på andra objektiv.
http://www.flickr.com/photos/59894815@N03/5491947026/in/photostream/lightbox/
En variant om det inte är så viktigt att objektivet "fungerar" som det ska:
http://photo.net/medium-format-photography-forum/001g0B
Ska du nödvändigtvis förstöra bildegenskaperna i objektivet finns det enklare och mer kontrollerade sätt att göra det. Försök hitta ett Zeiss Softar med rätt filtergänga, eller softar+filteranpassningsring så får du nog vad du letar efter. Fördelen med detta är att du kan behålla motljusegenskaperna i objektivet, slipper förstöra linsernas kalibrering samt att du kan använda softar-filtret på andra objektiv.
http://www.flickr.com/photos/59894815@N03/5491947026/in/photostream/lightbox/
En variant om det inte är så viktigt att objektivet "fungerar" som det ska:
http://photo.net/medium-format-photography-forum/001g0B
ErlandH
Aktiv medlem
Men varför frågar du här på FS då, och inte dem?Den går att slipa bort, det finns dels företag som gör det men även lyckade rapporter från privatpersoner på Internet.
Personligen är jag ganska säker på att det är i omöjligt att få bort skiktet på ett modernt objektiv utan att förstöra frontlinsen. På ett objektiv från antireflexbehandlingens barndom är det förmodligen lättare.
Rommel
Avslutat medlemskap
Jag vet hur man tar bort beläggningen
Vi har en rengöringskemikalie på jobbet som kallas för Deconex. Tror det är samma som Extran som vi haft innan.
Iaf så är det en basisk kemikalie som består av KOH (Kaliumhydroxid) blandat med aktivt klor.
Jag har effektivt evlägsnat alla ytbeläggningar på mina glasögon hehe. Fick köpa nya för x antal kronor.
Iaf vet jag inte var man kan köpa en sådan blandning kanske går att få tag i?!?
KOH finns som bas i bättre fälgrengöringsmedel och aktivt klor i simbassängstabletter.
Finns kanske att köpa rent med? Propplösare är oftast NaOH, men har du tur så kanske det finns en tillverkare som har KOH istället.
Vet ej om Klorin fungerar istället för simbasängstabletter.
Men propplösare och klorin har du annars användning till annat likaså fälgrwengöring, Kanske nån polare till dig som har.
Mestadels av blandningen är KOH, men proportionerna och hur starkt (utspätt i vatten) vet jag inte. Det får du se. Börja svagt och droppa i mer och mer och låt stå eller gnugga bort.
Använt skyddsgalsögon och handskar och långärmat.
Lycka till!
/Stefan
Vi har en rengöringskemikalie på jobbet som kallas för Deconex. Tror det är samma som Extran som vi haft innan.
Iaf så är det en basisk kemikalie som består av KOH (Kaliumhydroxid) blandat med aktivt klor.
Jag har effektivt evlägsnat alla ytbeläggningar på mina glasögon hehe. Fick köpa nya för x antal kronor.
Iaf vet jag inte var man kan köpa en sådan blandning kanske går att få tag i?!?
KOH finns som bas i bättre fälgrengöringsmedel och aktivt klor i simbassängstabletter.
Finns kanske att köpa rent med? Propplösare är oftast NaOH, men har du tur så kanske det finns en tillverkare som har KOH istället.
Vet ej om Klorin fungerar istället för simbasängstabletter.
Men propplösare och klorin har du annars användning till annat likaså fälgrwengöring, Kanske nån polare till dig som har.
Mestadels av blandningen är KOH, men proportionerna och hur starkt (utspätt i vatten) vet jag inte. Det får du se. Börja svagt och droppa i mer och mer och låt stå eller gnugga bort.
Använt skyddsgalsögon och handskar och långärmat.
Lycka till!
/Stefan
Jockos
Aktiv medlem
jag har givetvis redan frågat och om du läste första inlägget så finns där tips på ett märke av poleringsmedel som fungerar men som inte är tillgängligt i Sverige.Men varför frågar du här på FS då, och inte dem?
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Jockos
Aktiv medlem
Stefan, tack för ditt långa och uttömmande svar.Jag vet hur man tar bort beläggningen
På ett annat forum där jag har uppe samma tråd har både baser och syror föreslagits men ingen har faktiskt testat på en kameralins. Det är däremot känt att många glastyper är känsliga för just baser - och risken finns att linsen vitnar.
Du har alltså inte provat den här metoden på en lins, utan endast glasögon?
Jag överväger att prova den på en annan lins jag har liggandes om jag kan komma över kemikalierna billigt. Förmodligen blir det billigare att köpa en äldre Industar utan beläggning än att jaga upp kemin.