Annons

Polarisationsfilter till EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscarj

Aktiv medlem
Någon som vet ett pol-filter som är bra och prisvärt?
Inte ett för dyrt nu bara, men i prisklassen runt 300 kr.
 
först å främst, vilken diameter?
Annars kan jag bara råda till en Cokin filterhållare och kanske ett Tiffen glaspolfilter (cirkulärt)
 
Jag har blivit rekommenderad Hoya Pol-filter till min 350D,
och kommer att köpa det så småningom. Det kostar för
närvarande 403 kr hos CyberPhoto. De har också
Soligors pol-filter som är billigare och kostar 320 kr, men
som då ska vara sämre i kvalitet.

:: Susanne ::
 
OK! kommer nog satsa på Hoyat.
Cyberphoto har verkligen mycket information om varje enstaka pol filter! Det är i princip bara priset som är olika. Men man får väl gå efter vad folk säger! och det är nog det bästa, men disinformation gillar man ju inte direkt :D
 
Nej, visst vill man ha riktig information. Fast olika försäljare kan ju ha olika smak också, och det gör ju inte saken lättare direkt. Tror man får gå på intuitionen och prisklass och skulle de inte bli överens så får man väl kompromissa och försöka hitta ett mellanläge man känner sig nöjd med. :eek:)

Jag kan tänka mig att skillnaderna ibland är så pass små att man inte kan uppfatta kvalitetsskillnader om man inte har ett mycket tränat öga. En försäljare trodde att jag skulle bli rätt nöjd med Soligor när det gällde UV-filter, men de är ju billigare än pol-filter.

:: Susanne ::
 
Det ligger nåt i det du säger!
Men du har säkert ett tränat öga, men de kan man inte säga att jag har direkt, är nybörjare!
Så du tror att de lite billigare filtet hade passat mig bättre eller är de bättre att köpa bra grejer i början istället för att uppgradera en kort stund senare?
 
Jag är absolut ingen teknisk expert, och så tränad är jag nog inte heller jämfört med många andra här på FS - men jag kan ju berätta hur jag ser på det hela. Det beror mycket på hur snabbt man lär sig - och vissa saker kanske man lär sig snabbare och andra långsammare, precis som med allt annat i livet. Jag lär mig lättare genom att praktisera medans andra kanske förstår direkt bara genom att läsa sig till saker.

När jag bestämde mig för vilken kamera jag skulle ha, så var jag först inställd på en mer avancerad kompaktkamera typ Konicas A1:a eller A2:a, men eftersom jag känner mig själv så visste jag att det inte skulle ta så lång tid innan jag ville kunna laborera med olika slags objektiv etc och därför väntade jag tills rätt kamera dök upp. Likadant känner jag då för filter och annat, jag väntar hellre tills jag har råd och köper lite bättre kvalité - kanske inte det allra häftigaste eller bästa, men tillräckligt bra för att det ska hålla och passa mina behov.

Vet inte om du blir något klokare av det jag skriver, men det är så svårt att rekommendera någon annan hur de ska göra. Du måste känna efter själv hur du fungerar och vilka behov du har med din kamera och ditt fotograferande.

:: Susanne ::
 
Tack för den redogörelsen! Du vet precis hur de funkar, och jag kommer nog göra på samma sätt som du.
 
Jag har provat både soligor och hoya, fast i 67mm istället.

Tog lite test bilder och såg ingen skillnad alls bildmässigt.
Valde hoya då jag tyckte den hade en marginelt bättre finish på metallen.

Sen är det mycket möjligt att någon annan kan se större skillnader :)
 
Så det är inga problem med polfilter på digitalkamera?

Det är min stora fråga..
Är det helt säkert så att polfilter fungerar bra ihop med den digitala tekniken?

Jag har själv precis beställt en Canon Eos 20D o kan tänka mig att det vore väldigt kul att ha polfilter på..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.