Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polarisationsfilter till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Xman

Medlem
Jag har en Nikon F70 hemma med Nikkor 28-105G. På den har jag oftast ett Hoya cirkulärt polarisationsfilter. Nu funderar jag på att köpa en D70 och kommer då att använda mitt 28-105-objektiv. Vad har ni för erfarenheter av det objektivet på en D70 ? Går det lika bra med polarisationsfilter till digitalkameror eller blir det någon skillnad?

Jag har inga erfarenheter av objektivet alls, men på en D70 motsvarar det ju 42-158mm, så det ger ju ingen vidvinkel.

Pol-filter funkar likadant på digitala kameror som på analoga, bortsett från det faktum att automatisk vitbalans ibland kan ta bort en del av effekten man får med färgerna.

Om du gillar brännvidden 28-105 på din F70 så ska du nog ta en titt på kitobjektivet Nikon 18-70DX, det ger ungefär samma omfång på D70.

Xman skrev:
Nikkor 28-105G [...] Vad har ni för erfarenheter av det objektivet på en D70?
Vet att det finns ett 28-105D och ett 28-100G. Är det någon av dem du menar?

Jag har ett 28-105D och använder det ofta på min D70. Funkar finemang, skarpt, övrigt ok optiskt och om man bortser från att man inte har ett särskilt vidvinkligt objektiv på ett Nikondigitalhus så tycker jag mycket bra om det. Efter min fasta 105:a så är det nog det mest använda objektivet på kameran skulle jag gissa. Tycker gärna om korta zoomar. Jag har en gammal Tokina 20-35 som jag kompletterar med när jag vill ha lite mer vidvinkel.

28-100G kan jag dessvärre inte uttala mig om.

Jag uttryckte mig lite fel, det är ett 28-100G jag har. Nu har jag i alla beställt ett hus och ett 512 MB minneskort, så nu kliar det i fingrarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar