ANNONS
Annons

Polarisationsfilter eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goooran

Aktiv medlem
Polarisationsfilter eller inte?
Är i princip emot att använda filter på objektiven, men har ändå precis köpt polarisationsfilter. Vill gärna ha lite råd angående användandet av dessa. T.ex, ska man ha motljusskydd monterat?
Har en Nikon Z6. För att se vilka objektiv jag använder, kolla "min kameraväska"

Du måste kunna komma åt ringen på filtret för att kunna snurra på det för önskade effekt, och då är ju motljusskyddet i vägen. Jag skulle inte ha det.

Motljusskyddet är i vägen, men jag har aldrig haft problem med att inte kunna snurra på polfiltret ändå.
Ju mer vidvinkel man har, desto sämre blir användandet av polfiltret om blå himmel är ens syfte. Detta då delar av himlen blir mörkblåa medan andra blir ljusblåa.

Förr kunde jag ha polarisationsfilter för att få mustigare färger, men sådant kan man redigera sig fram nu istället med digitala bilder. Därför blir polfilter enbart använt när man vill ta bort reflexer från vattenyta eller fönster, senast jag använde det var när jag fotograferade grodor så det blir inte många minuter per år det används och då för man klara sig utan motljusskyddet

Polfilter är ju det filter som ger bilden egenskaper man inte kan redigera fram då det t.ex tar bort reflexer från blad, vìlket ger mustigare grönska. I viss mån kan man lokalt höja kontrasten i redigeringen för att dölja reflexer, t.ex att förtydliga objekt bakom glas.

Canon hade en smart funktion med en öppning på vissa motljusskydd för att kunna snurra på ett polfilter. Vissa filter är nödvändiga för vissa bilder, använde polfilter rätt mycket på utlandsjobben.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar