Annons

Pol- och UV-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Nu när jag har bestämt mig för att köpa in två stycken filter så har jag så klart några frågor angående detta. Ett UV-filter som skydd för linsen, och ett polfilter för effektens skull är jag ute efter.
Efter några tittar här och där så har jag märkt att det såklart finns väldigt många prisklasser på polfiltrena. Ju mer man betalar desto bättre grejer får man (förmodar jag). Hur stor skillnad är det egentligen på ett för 800kr och ett för 300kr.
På papperet är det ju säkert en väldig skillnad, och ett för 300kr framstår säkert som skit.

Frågan lyder:
Hur dyra grejer klarar man sig på? För mig som amatör med medelmåttig optik kanske ett i billigaste prisklassen duger. Jag behöver ju troligtvis inte det finaste då min optik inte är i proffsklass.
Hur stor skillnad är det tex på:
Soligor Pol cirk 55mm för 306kr,
Hoya Pol cirk 55mm HMC för 403kr,
Hoya Pol cirk 55mm HMC Super för 724kr?
Duger det med det billigaste eller är det bara skit?
Samma sak undrar jag om UV-filter. Blir bilderna sämre om jag plåtar med ett UV-filter i billigaste klassen.

Jag är total nybörjare på filter och vill inte lägga ut en massa pengar på skit som ger dåliga bilder.

Tackar på förhand.
 
Inget egentligt svar på din specifika fråga men en kommentar ändå.

Använd inte båda samtidigt, tror inte det ger så mycket. Antingen eller, men inte båda.

UV -är mest som skydd ja. Så där undrar jag om det är värt mer stålar.

Pol kan nog gisssningsvis vara värt en extra slant. Men kolla efter begagnat också.

Sen säger jag motljuskydd, som skydd ger kanske mer än UV - om än det inte skyddar mot alla slags olycksrisker. Men så är jag flitig med att alltid ha objektivlocket på också. Utom vid exponeringen då ;--)
 
Jag har i alla tider kört med ett UV-filter på alla objektiv för att skydda frontlinsen. Nu är det så att jag under alla år aldrig lyckats repa ett enda av dessa filter (inte glaset i alla fall). Ofta är ju frontlinsen ganska välskyddad av motljusskyddet, som jag alltid har sittande på plats. Jag har idag "skyddsfilter" endast på ett objektiv; 17-40-zoomen, för där är frontlinsen lite utsatt även med motljusskyddet på plats. Nu vet jag inte vad du har för vanor och optik, men måhända kan du spara en slant genom att lite köpa ett UV-filter. Det blir ju i praktiken bara en extra glasyta som kan försämra skärpa och öka inre reflektioner i optiken...

Men för att faktiskt svara på din fråga. Skillnaden mellan billiga och dyra filter ligger nog inom två olika områden. Dels är antireflexbehandlingen ofta bättre på dyrare filter, vilket gör att de försämrar bildkvaliteten betydligt mindre än billigare filter, kanske framförallt i samband med motljusbilder. En annan grej är att materialvalet kan skilja sig åt. B+W's filter t ex är ganska dyra, men metallringen med gängan är tillverkad i mässing, vilket gör att filtret in "nyper fast" i objektivet lika lätt som andra filter, d v s de är betydligt enklare att skruva av från objektivet.
 
Det är väl framför allt antireflexbehandligen som skiljer skulle jag tro.
Jag har inte gjort några jämförelser mellan billigare och dyrare filter, men jag har inte upplevt att de filter som jag har givit mig problem. Möjligen att ett par motljusbilder kunnat bli bättre med bättre (eller utan) filter.

Et tips är att kolla på tradera eller Ebay efter filter.
Jag köpte ett Hoya 52mm polfilter (inte superduper HMC dock) till min 50/1.8 för 40kr på tradera. Hoya UV-filter till samma objektiv gav jag 20kr för.
För någon vecka sedan ropade jag in ett likadant polfilter, oanvänt, fast 67mm på ebay för 200kr inkl. frakt från UK.
 
Ok. Tackar för alla svar. Motljusskydd har jag redan. Tänkte ha ett UV som komplement, då man slipper få vattendroppar o.d. på frontlinsen.
 
Skylight filter?

Mitt första inlägg här...spännande..

När vi ändå har filter på tapeten så undrar jag vad ett skylight filter är?

Tack
 
Å när vi fortfarande är på tapeten.
Läste någonstans om ett filter vars namn jag har förträngt. Finessen var iaf att det blockerade ljuset, som ett par solglasögon, så att man fick in mindre ljus och därmed kunde använda sig av stora bländaröppningar även i mycket ljusa förhållanden.

Jag är lite nyfiken på namn, samt hur mycket de olika modellerna blockerar. Tex om det blockerar motsvarande två steg.

Tackar på förhand.
 
Tomas: filtred du söker är ett gråfilter (eller ND-filter, Neutral Density filter). Notera att det finns avtonade gråfilter, där halva filterytan är grå och sedan har en mer eller mindre mjuk övergång till en klar yta. Sedan finns det sådana som är gråa över hela ytan, vilket är det filter du talar om. De finns i olika densiteter.
 
Kanske inte hör till ämnet men jag tyckte att det var onödigt med en ny tråd....
Till saken: var köper man filter, på internet alltså.
 
"De vanliga" kamerahandlarna på nätet. Cyberphoto eller Scandinavian Photo för att ta två exempel.

Man kan även köpa filter på ebay, både nya och begagnade. Man kan fynda begagnat på tradera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.