Annons

pol.filter: överexponera eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

TheBigZ

Medlem
Ska ner till soliga italien och ska då för första gången testa att fota med polarisationsfilter. Vad bör jag tänka på? Film: 200 eller 400? Bör jag överexponera bilderna en aning för att de inte ska bli för mörka eller sköter min Pentax ME detta ändå? Något annat jag borde veta som nybörjare med polfilter?

Om du har en SLR kamera så kommer du se i sökaren hur bilden blir med filtret! Då kan du ställa in hu rmycket effekt du vill ha ut från filtret! Tänk på att du får mest effekt om kameran är vinklad 90 grader från solen! Jag brukar aldrig underexponera med ett sådant filter på eftersom kameran mäter ljuset genom linsen..

Beträffande film tycker jag du skall välja mellan 100 och 200! När jag var i Grekland nyligen använde jag mig av Superia 100 och fick ofta slutartider på 1/1000 - 1/500! 400 är för ljusstark! ANvände mig mycket av Agfa ultra 50 då också som var en kanonfilm, men den finns ju inte längre:mad:

Personligen tycker jag att det är bökigt att använda pol om man "bara har kameran med sig för att plåta allt möjligt". Det blir så mycket vrida då. Hursomhelst sköter din ME detta på automatik. Tänk på att 400 ger hårdare kontraster, & mitt på dagen blir det nog inte så bra. Skulle rekommendera 100-200 ASA.

Daniel

Någonting annat...

Hej!!

Jag råkade läsa ditt inlägg och tycker att Kameran borde fixa det själv...men min fråga till dig är:

Jag har nämligen en Pentax ME själv. Och jag undrar vad du har för batterier i den och jag undrar om du har en fjäder på det lilla runda batterilocket?

Efterssom att kameran mäter det tillgängliga ljuset genom objektivet så borde den märka att filmen inte får tillräckligt med ljus och kompensera det själv.

Nja, fjäder på batteriluckan har jag inte. Däremot sitter det en fjäderliknande sak under batterierna. Och när det gäller batterier så har jag 2st 1.55 Voltsbatterier av typen GPA76/SR44/V357/V13GS (olika typnummer - samma batteri). SR44 kostar 17,50kr på Clas Ohlson.

100-200 film alltså. Annars en dum fråga kanske men effekt från filtret?!? Med detta menas alltså polarisationseffekten som ändras genom att vrida på filtret eller?

Ledsen om jag var otydlig! Med effekt av ett polarisationsfilter menar jag ex hur mycket blåare en himmel blir mot molnen eller hur mycket av en skugga i vattnet man tar bort! Alltså hur "hårt" man använder Filtret för du vet väl vilka olika effekter du kan få från det?

Nejdå Niklas det är inte du som är otydlig - det är jag som är okunnig. Men nu förstår jag vad du menar....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar