Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Playboy stal bild av mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjenare

Jag sökte på mina bilder för några dagar sedan och upptäckte att Playboy Rumänien har använt en av mina bilder i en artikel på deras webb. Bilden har funnits i artikeln sedan maj 2013 och enligt texten så är det en kopia av en artikel från deras tryckta tidning. Bilden i fråga är den här

http://www.flickr.com/photos/thegreatmalinco/9483285496/

http://greatmalinco.deviantart.com/...new=10%3A1395927042&ga_type=edit&ga_changes=1

Den är publicerad på deras hemsida här: http://www.playboy.ro/playmakers/players/nimic-nu-e-perfect-dar-10884173

Av vad jag kan se så har de förutom att de har tagit bilden även redigerat den. Min fråga är huruvida någon vet hur man går vidare efter detta? Jag har lite erfarenhet av bildstöld i Sverige men hur det går till när det är utomlands är jag väldigt osäker på. Min tanke är att ta kontakt med det rumänska kontoret och det amerikanska huvudkontoret. Funderade även på att ta kontakt med bildombudsmannen och se om han kan ge några konkreta tips men tänkte att jag började här.
 
Tjenare

Jag sökte på mina bilder för några dagar sedan och upptäckte att Playboy Rumänien har använt en av mina bilder i en artikel på deras webb. Bilden har funnits i artikeln sedan maj 2013 och enligt texten så är det en kopia av en artikel från deras tryckta tidning. Bilden i fråga är den här

http://www.flickr.com/photos/thegreatmalinco/9483285496/

http://greatmalinco.deviantart.com/...new=10%3A1395927042&ga_type=edit&ga_changes=1

Den är publicerad på deras hemsida här: http://www.playboy.ro/playmakers/players/nimic-nu-e-perfect-dar-10884173

Av vad jag kan se så har de förutom att de har tagit bilden även redigerat den. Min fråga är huruvida någon vet hur man går vidare efter detta? Jag har lite erfarenhet av bildstöld i Sverige men hur det går till när det är utomlands är jag väldigt osäker på. Min tanke är att ta kontakt med det rumänska kontoret och det amerikanska huvudkontoret. Funderade även på att ta kontakt med bildombudsmannen och se om han kan ge några konkreta tips men tänkte att jag började här.

Det är väl bra ide att börja med engelstalande huvudkontoret.

Och funkar inte det kanske BO precis som du är inne på kan hjälpa dig eller åtminstone guida dig rätt.

Lycka till!
 
Det jag har gjort nu är att jag har mejlat den avdelning på playboy som hanterar detta och helt enkelt frågat vart man ska skicka faktura (På ett vänligt sätt). Har också mejlat Bildombudsmannen för att få lite enkla råd bara. Så det ska åtminstone bli intressant att se hur det utvecklas.
 
Stå på dig!

Tjenare

Jag sökte på mina bilder för några dagar sedan och upptäckte att Playboy Rumänien har använt en av mina bilder i en artikel på deras webb. Bilden har funnits i artikeln sedan maj 2013 och enligt texten så är det en kopia av en artikel från deras tryckta tidning. Bilden i fråga är den här


Vill bara tillägga: Cool bild som blivit mycket sämre i deras symetriska klipp.

Bästa ...

//j

P.S. Rent allmänt tror jag oxå att US-kontakten är bäst - inte enbart för språkets skull, utan ff a för att man väl i USA är ganska känsliga för piratkopior (läs musik o elektronik från stort asiatiskt land).
 
Självfallet borde du ha ersättning för dina bilder, men förmodligen för jobbigt för att det ska vara värt besväret. Använd din tid till att ta fler bra bilder istället. och använd att du är bildleverantör till playboy i din marknadsföring
 
Stort bolag?

Troligtvis bara de stora bolagen med en arsenal med advokater.

Nu tror jag väl att förlaget som ger ut Playboy inte är ett källarföretag, precis, men du har rätt - inte lätt att få rätt mot de stora drakarna.

Bättre att följa rådet från Uno - tänka positivt o ägna sin tid åt det som är kuligast - fotografera.

Och det ÄR ju faktiskt en grej att ta in i sitt CV, eller hur - piratanvänd bild i Playboy!

//j
 
Nu tror jag väl att förlaget som ger ut Playboy inte är ett källarföretag, precis, men du har rätt - inte lätt att få rätt mot de stora drakarna.

Och stora drakar brukar ju inte stjäla bilder för att de inte begriper bättre eller för att de inte har råd. De har antagligen köpt bilden av någon som påstår sig ha rätt att sälja den.
 
Engelska kan inte vara problem att använda.
Rumänska priser är ointressant, de har ju inte använt en Rumänsk bild.
 
Självfallet borde du ha ersättning för dina bilder, men förmodligen för jobbigt för att det ska vara värt besväret. Använd din tid till att ta fler bra bilder istället. och använd att du är bildleverantör till playboy i din marknadsföring

Vad är det för inställning? Använd tiden till att ta fler bra bilder, så att rumänska Playboy (eller någon annan) kan stjäla de bilderna också?

Jag säger inte att TS ska offra hus och hem för att få Playboy på knä (blev en märklig mental bild det där...), men man måste ju åtminstone försöka att få rättvisa. Och pengar. Viktigast med pengar.


/ Kiwi
 
Engelska kan inte vara problem att använda.
Rumänska priser är ointressant, de har ju inte använt en Rumänsk bild.

Misstänker ändå att om det går att få någon ersättning lär den baseras på deras egna normer. "Brottet" är ju ändå begått där, och lär bedömas efter deras straffskala och lagstiftning.
 
Vad är det för inställning? Använd tiden till att ta fler bra bilder, så att rumänska Playboy (eller någon annan) kan stjäla de bilderna också?

Jag säger inte att TS ska offra hus och hem för att få Playboy på knä (blev en märklig mental bild det där...), men man måste ju åtminstone försöka att få rättvisa. Och pengar. Viktigast med pengar.


/ Kiwi

Pengar är viktigast, det är ju det jag säger. Rättvisa är väldigt improduktivt ur affärssynpunkt man behöver helt enkelt göra en avvägning mellan hur mycket tid man kan lägga på att jaga skurkarna och vad man kan tjäna på att göra annat. Man kan skicka en faktura men att göra så mycket mer ifall de inte betalar är förmodligen inte lönsamt. Ska du behöva ta till rättsliga åtgärder tar det sannolikt för mycket tid tyvärr.
 
Hoppas att det löser sig för dig, har själv råkat ut för liknande men med en photoshopad bild som en vän ville ha som minne över sin bortgångne far. Han publicerade bilden på sin hemsida och fann den snart på andra sidor på nätet.

Jag mailade sidornas ägare för att be dem plocka bort bilden, jag förklarade bildens betydelse osv. det jag fick till svar var att jag skulle bevisa att bilden var gjord av mig, de ville även se de originalbilder jag använt mig av, men det var inte nog med det nä nä. De ville att jag skulle fotograferas hållandes bilderna så att de kunde se mig tillsammans med bilderna.

Så jag la ner allt, jag hade ju fått bilderna skickade via mail så jag kunde ju inte hålla dem i handen. Och det ska tilläggas att mitt namn fanns på 2 ställen ett synligt och ett lite dolt som jag påpekade men det hjälpte inte..
 
De har plockat ner artikel och bild nu men jag har både printscreens och en offline version av hemsidan så bevisen finns kvar! Bara att se om de ger mig något svar nu.

När det kommer till att jaga efter så tänker jag driva på dem. Jag studerar bildjournalistik och mina fotografiska inkomster är av största vikt för mig. Hade det varit en liten blogg eller något privat användande så hade jag inte brytt mig mer än att typ hoppas på ett namn under bilden men med ett medieföretag som playboy så tänker jag inte låta det gå utan åtminstone försöka få rättvisa för det.
 
Nu tror jag väl att förlaget som ger ut Playboy inte är ett källarföretag, precis, men du har rätt - inte lätt att få rätt mot de stora drakarna.

Bättre att följa rådet från Uno - tänka positivt o ägna sin tid åt det som är kuligast - fotografera.

Och det ÄR ju faktiskt en grej att ta in i sitt CV, eller hur - piratanvänd bild i Playboy!

//j

Så man ska bara låta dem ta bilden och man ska gilla läget?

Vilket råd.

Aftonbladet brukar sno bilder ofta. Så alla utsatta fotografer ska vara "glada" att de får sin bild stulen av en så stor tidning?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.