Annons

Plastpryttlar till D7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Dagens I-landsproblem:

På remmen till min D7D sitter en plastplopp som jag kan montera på okularet för att förhindra 'läckljus'... på min gamla 505 Super, men inte på D7D'an - festligt va? Är det likadant för er andra??

..och förresten, på andra sidan remmen sitter en annan plastplopp som jag inte riktigt klurat ut vad den ska va till - det går att fästa trådutlösaren där, är det det som är tanken?

/Per
 
Hej!

Den passar på min kamera iaf... om man tar bort den "mjuka" ramen kring sökaren. Den är även konstruerad för att hålla i blixtsko skyddet.

Den andra plastbiten är som du säger till för trådavlösaren.

Mvh

Peter
 
ahaa ..visade sig vara ett typiskt RTFM-fel (tusan att man inte kan ta bort [korkade] inlägg..)

-fast den andra ploppen är jag fortfarande osäker på?

(EDIT - tack Peter, jag skrev samtidigt som du)

EDIT igen - ahaa, det där med att hålla blixtskoskyddet var ju smart! - synd bara att jag redan tappat bort det, och att ett nytt kostar ussla 80 pix!
 
Är blixtskon i plast?

Jag tror verkligen det, men samtidigt vågar jag inte tro att det är sant.


Kul att ha världens megabouncer på sin blixt och sen börjar dfet blåsa, vad händer då?
 
Plast men, Javisst!

HenrikHansen skrev:
Är blixtskon i plast?

Jag tror verkligen det, men samtidigt vågar jag inte tro att det är sant.


Kul att ha världens megabouncer på sin blixt och sen börjar dfet blåsa, vad händer då?

Minoltas blixtsko är i PLAST, men jag sätter en peng på att den är MYCKET STARKARE än den vanliga blixtskon i metall.

Jag har brutit upp blixtskon på min gamla Yashica och knäckt en TLA-20 och en TLA-30 blixt till min gamla Contax.

Även om metallskon i kameran skulle vara stabil så bli blixtskon på blixten den svaga länken.

Minoltas omvända ISO-blixtsko är kanske lite udda, men den är stark och låsningen av typ snabbkoppling är i mitt tycke mycket smidig.

Tyvärr så lyckas i alla fall inte Metz att kopiera låsningen på sina adaptrar utan har en dålig låsring som funkar illa på Minolta.

Jag har ännu inte lyckats att bryta av blixtfoten varken till min gamla 800Si eller min D7D.

Jag tycker att den är bra innovation.

/Jörgen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.