** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Plastplutt till fjärr-jacket

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har lyckats trolla bort den lilla svarta plutten som sitter som skydd över jacket för fjärrstyrning av kameran, och jag hittar ingenstans att köpa ett nytt. Det är samma hos alla kameror med denna kontakt tror jag, det vill säga D1- och D2-modellerna, samt D200. Möjligen också D100?
Var i helsike får man tag i en sån? Jag vill inte gärna få in skräp där:-(

Kanske ringa till nån välsorterad kamerahandlare?
Saker ramlar för eller senare bort ifall man använder prylarna, jag brukar lösa sånt med lite svart eltejp.
Skräp går för det mesta att blåsa bort. :)

Kpl skrev:
Kanske ringa till nån välsorterad kamerahandlare?
Saker ramlar för eller senare bort ifall man använder prylarna, jag brukar lösa sånt med lite svart eltejp.
Skräp går för det mesta att blåsa bort. :)
Jo, men saken är att jag utsätter kameran för en del väta, så jag vill nog ha en "plutt";-)
Den existerar inte ens på Nikons hemsida, och jag kan tänka mig att den kostar multum:-S Undrar om det finns nåt annat man kan klämma dit som passar istället? En metallskruv med rätt gänga som man gör uttag i mitten av och tätar med en o-ring kanske?

Hehe, D200:an är ganska robust ändå tycker jag. Enda som inte är lika robust är minneskortsluckan, där har jag haft nytta av min svarta eltejp. :) Luckan har en tendens att flyga upp i tid och otid.

Kan tänka mig att nikon tar bra betalt för den lilla plutten, men det låter ju som du har en bra provisorisk lösning på gång.

En gammal cykelventilsplutt och lite tejp kanske kan funka så länge.

Gå till din kamerahandlare och köp ett par i reserv. De kostar mycket pengar i förhållande till materialkostnaden, men fortfarande kaffepengar. Sånt där krafs finns inte med i katalogerna, men riktiga handlare har det sannolik under disken.

jimh skrev:
Gå till din kamerahandlare och köp ett par i reserv. De kostar mycket pengar i förhållande till materialkostnaden, men fortfarande kaffepengar. Sånt där krafs finns inte med i katalogerna, men riktiga handlare har det sannolik under disken.
Hur mycket är "mycket pengar"? Jag tänker inte betala hundra spänn eller så för nåt som lossnar av sig själv, och således kommer att komma bort igen.

Jag har köpt en plugg för Nikons trepinnarsuttag en gång men minns inte priset. Hade den varit snuskigt dyr hade jag kommit ihåg det. Den var i alla fall billigare än Nikons bakre objektivlock, som jag har för mig att jag har betalat 50-60 kr/st för.

jimh skrev:
Jag har köpt en plugg för Nikons trepinnarsuttag en gång men minns inte priset. Hade den varit snuskigt dyr hade jag kommit ihåg det. Den var i alla fall billigare än Nikons bakre objektivlock, som jag har för mig att jag har betalat 50-60 kr/st för.
Då är det nog lugnt. En femtiolapp kan jag väl betala, även om det är jävligt dyrt för vad man får;-)
Jag är extremt snål när det gäller sånthär, för jag tycker att det är så oerhört tarvligt att ta överpriser för pryttlar som inte kostar nåt att tillverka. Den "badwill" det medför att ta överpriser är troligen värre än vad de direkt tjänar på det.

Jag misstänker (utan att egentligen veta) att eventuella ockerpriser på just såna där grejer snarare beror på återförsäljarna. Fråga när du går till KD ;-)

Jag hade min D200 inlämnad på Nikon för en tid sedan, utan "plutt"! När jag hämtade ut kameran igen så satt där en "plutt" påskruvad.

Om du ringer Nikon i Upplands Väsby och ber snällt, kanske dom kan skicka dej en.

/K

Den där plutten ligger och skräpar i någon låda hemma hos mig, du kommer säkert tappa bort den igen så glöm den, den ställer till med mer förtret en den gör nytta :)

/kent.

Zoso skrev:
Den där plutten ligger och skräpar i någon låda hemma hos mig, du kommer säkert tappa bort den igen så glöm den, den ställer till med mer förtret en den gör nytta :)
Nja, man vill ju inte ha skräp och fukt i jacket gärna. Nu har jag tillfälligt satt tejp över hålet.

Ring eller maila Nikon direkt är mitt tips. De har varit mycket snabba på att skicka reservdelar de gånger jag behövt det. Små saker skickas som brev direkt till brevlådan. Jag tror inte plastplutten kostar speciellt mycket.

Häftmassa kanske... :)

Kolla med Nikon lär inte vara några problem att få tag på. Åtminstone är det inte det med Canon men det är ju dumt att byta kamera för att få tag på en plastplupp.

Jaha, 125:- kostar skiten tydligen. Det finns inte en chans i helvete att jag betalar det för något som lär kosta en tusendel att tillverka. Oerhört dåligt av Nikon att inte ha vettiga priser på förbrukningsmateriel, vilket detta är att betrakta som.

Makten skrev:
Jaha, 125:- kostar skiten tydligen. Det finns inte en chans i helvete att jag betalar det för något som lär kosta en tusendel att tillverka. Oerhört dåligt av Nikon att inte ha vettiga priser på förbrukningsmateriel, vilket detta är att betrakta som.

Du får krypa till korset och köpa plutten, Martin!

/K

keckax skrev:
Du får krypa till korset och köpa plutten, Martin!
Inte en chans. Det är en principfråga! ;-)
Då är jag hellre utan plutt och skänker 125:- till barncancerfonden eller nåt annat vettigt. Att spola ner pengar i toaletten, vilket detta är att betrakta som, är inte min starka sida.

Jag har inte satt tillbaka plutten sen första gången jag tog bort den, förstog direkt att jag skulle bli galen av att pilla med den där så fort man skulle använda fjärren :)

Jag funderar på att göra som du och sätta dit en tejpbit istället när det regnar, det är i allafall enklare än att skruva på plutten :)

/kent.

Det var saftiga priser. Jag fann denna sajt via en tråd på Nikonians. Men så tillkommer frakt så jag vet inte om det blir så värst mycket billigare om man inte beställer ett gäng. Kanske gå ihop några och köpa aftermarketvarianten?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar