Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Placera icc profiler

Produkter
(logga in för att koppla)
I mappen Profiles som du hittar i ColorSync som ligger i ditt Bibliotek. Du kan antingen lägga den i den Biblioteksmapp som finns i din hemmamapp, eller i den som finns direkt första nivån på din hårddisk.

Stefan
 
Eller högerklickar du på ikonen och väljer install. Den lägger sig där den ska. Sedan är det bara att plocka fram den i photoshop från profillistan.
 
Instämmer med Stefan på den frågan. :) Fick in den i rätt matt och den dök upp i Photoshop.

Men när man aktiverar den ser ju bilden antingen bra eller helt åt skogen ut. Hehe. Ska man arbeta med deras icc profil från början, och inte använda sig utan srgb, lab, cmyk?

har införskaffat boken Professional Photshop, the classic guide to color correction. SÅ jag lär väl bli en mästare i ämnet. ;-) När jag väl läst ut den.
 
Kan man inte lägga icc profilen i /application support/adobe/color/profiles också? ligger en masssa icc profiler där iallafall.
 
johan_w skrev:
Kan man inte lägga icc profilen i /application support/adobe/color/profiles också? ligger en masssa icc profiler där iallafall.


en flugfiskare och fotointresserad ifrån Min stad. :) Hoppas du hittade vart du skulle placera .icc profilen. :)
 
johan_w skrev:
Kan man inte lägga icc profilen i /application support/adobe/color/profiles också? ligger en masssa icc profiler där iallafall.

Det kan du göra, men då är den bara synlig för Adobes program. Om du inte använder annat än Photoshop så är det OK.

Stefan
 
johan_w skrev:
Men när man aktiverar den ser ju bilden antingen bra eller helt åt skogen ut. Hehe. Ska man arbeta med deras icc profil från början, och inte använda sig utan srgb, lab, cmyk?

Du arbetar med bilden i den arbetsfärgrymd du valt i Photoshop (förslagsvis AdobeRGB). När du är färdig KONVERTERAR du bilden till ProPrints ICC-profil.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.