Annons

Plåta vintergatan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett program du kan använda är DSS http://deepskystacker.free.fr/english/index.html
Antalet bilder? Varje gång du dubblar antalet bilder så halveras bruset. 2-4-8-16-32..
Exempel här http://deepskystacker.free.fr/english/index.html
Sedan kan man göra det hur avancerat man vill. Titta på veckans bild av Orionnebulosan, den är tagen med massor av exponeringar, totalt över 1h exponeringstid.

Ja veckans bild är en kanonbild, men om du kollar utrustningen så handlar det ju inte om vanligt fotografi längre, det krävs ju nästan ett helt observatorium, så det har föga med oss "vanliga" fotografer att göra.
 
Varje gång man dubblar antal bilder så förbättras signal/brus-förhållandet med roten ur två.
Helt rätt, jag hade lite otur när jag tänkte :)

Ja veckans bild är en kanonbild, men om du kollar utrustningen så handlar det ju inte om vanligt fotografi längre, det krävs ju nästan ett helt observatorium, så det har föga med oss "vanliga" fotografer att göra.

Det var inte utrustningen jag syftade på utan tekniken att använda flera exponeringar. Men utrustningen är inte så fasligt dyr, ca 12000kr för teleskopet och lika mycket för stativ/monteringen.
 
När det gäller stackning, bör man flytta kameraläget lite grand mellan ett antal exponeringar? Om man tar t.ex 10st 30 sekunders exponeringar så har jorden rört sig lite. Kanske någon grad vore lämpligt var 5 minut eller efter ett antal bilder?
 
När det gäller stackning, bör man flytta kameraläget lite grand mellan ett antal exponeringar? Om man tar t.ex 10st 30 sekunders exponeringar så har jorden rört sig lite. Kanske någon grad vore lämpligt var 5 minut eller efter ett antal bilder?

Som jag ser det så är det onödigt. I post så ska ju stakning-mjukvaran korrigera förskjutningen genom att överlappa bilderna, givetvis blir det ju då lite crop runt det slutgiltiga fotots kanter. Man kan väl jämföra med när man låter PS bygga ett panorama av flera bilder.
 
Vilken glugg skulle ni rutinerade rekommendera för att ljust fotografera stjärnhimmel i allmänhet och Vintergatan i synnerhet?

Jag använder en Canon 5D3 och har haft funderingar på att införskaffa en Samyang 14mm f/2.8 för just detta ändamålet. Dock har jag läst en del om att många av dessa gluggar lider av problem med focus, att den inte sitter där man bestämmer att den ska sitta.

Vad finns det för övriga lämpliga alternativ? Tittade lite på Sigmas 18-35mm f/1.8 men det visade ju sig vara för crop. Tokina? Canons egna?

All hjälp och tips tas tacksamt emot.
 
Jag använder en Canon 5D3 och har haft funderingar på att införskaffa en Samyang 14mm f/2.8 för just detta ändamålet. Dock har jag läst en del om att många av dessa gluggar lider av problem med focus, att den inte sitter där man bestämmer att den ska sitta.
Det låter mycket märkligt. Vidvinkelobjektiv har ju även på bländare 2,8 så stort skärpedjup att fokuseringsproblem inte borde uppstå. Möjligen på väldigt kort håll, men knappast om det är vintergatan man har tänkt fota.
 
--- Jag använder en Canon 5D3 och har haft funderingar på att införskaffa en Samyang 14mm f/2.8 för just detta ändamålet. Dock har jag läst en del om att många av dessa gluggar lider av problem med focus, att den inte sitter där man bestämmer att den ska sitta. ---
Håller med eskil23 här, du måste ha missuppfattat något. Jag har detta objektiv (att det är försett med en annan fattning har ingen betydelse i detta sammanhang), och fokus sitter ALLTID där jag bestämmer att den ska sitta. Tror du har blandat ihop detta med att avståndsskalorna på dessa objektiv av någon anledning (dålig produktionskontroll i detta avseende) ofta är feljusterade, så att oändligt inte är där oändlighetsmärket sitter, utan kan vara vid 3 m-märket t.ex. Inga problem i praktiken för ett supervidvinkel som detta, bara man vet om det.

Man kan förstås justera detta själv (som jag har gjort), men det är ingenting jag rekommenderar ifall man inte vet vad man gör eller har tummen mitt i handen.

Enklast sättet att fixa detta lär väl vara att sätta på en bit skrivtape med ett avståndsskaleindex på rätt ställe.
 
Jag friskriver mig inte helt från att jag kan ha blandat ihop det med någon annan glugg, jag har funderat och läst om så många nu, för detta ändamålet, så det räcker och blir över.

Detta med avståndsskalan, hur är lättaste sättet att kontrollera just infinity? Sätta den där, skjuta mot stjärnorna och kolla skärpan, sedan om igen aningen kortare och kontrollera...?
 
Det är ett sätt, om än lite tidsödande. Beror också på vad du har för kamera. Har den bra liveview-funktion så är det enklast att börja när månen syns lite och fokusera på denna - det kan göras noggrannt. Det är inte säkert att liveviewen klarar att ställa in på stjärnorna.
 
Som jag skrev ovan så använder jag en Canon 5D3 men jag har ju förhoppningen att kunna undvika månen när jag ska ta mina bilder, den lyser upp alldeles för mycket. I annat fall hade det varit ett kanontips, det tackar jag för :)
 
Som jag skrev ovan så använder jag en Canon 5D3 men jag har ju förhoppningen att kunna undvika månen när jag ska ta mina bilder, den lyser upp alldeles för mycket. I annat fall hade det varit ett kanontips, det tackar jag för :)
Det var därför jag skrev "när månen syns lite" - det räcker med en skära. Du kan då se var oändligt ligger på ditt objektiv. Detta kan du i och för sig testa även i dagsljus genom att fokusera på något tillräckligt avlägset.
 
En bekant fotar en hel del såna bilder med 5d mk3 och Samyang. Han är inte längre medlem hör, men håller till bl.a. på Facebook där han driver gruppen Astroscape som enbart håller på sånt. Tror de flesta kör Samyang.
 
Jag använder själv en 5D Mk3 med Samyang 14mm för Astroscape fotografering. Och det stämmer att fokusringen inte alltid är riktigt inställd på dessa objektiv men själva optiken är oslagbar sett till priset. På mitt objektiv så ligger fokuspunkten för oändlighet straxt före 3m markeringen.

Du kan kolla detta i dagsljus tämligen enkelt med liveview eller så kan du även göra det när du är ute mitt i natten. Det går att se de ljustarkaste stjärnorna i liveview och fokusera även mitt i natten.

Det finns även en video eller 2 på youtube som visar hur du enkelt flyttar på fokusringen så den överensstämmer med verkligheten, dvs att oändlighetsfokus ligger precis på oändlighetsmarkeringen om du nu skulle föredra det...

Som Excessus nämner så finns det en grupp som heter Astroscape på Facebook där vi är dryga 500 medlemmar nu... Där finns det massor med inspiration och tips...

Själv väntar jag nu bara på att vi åter får astronomisk natt igen här i Sverige... och dit är det en dryg månad kvar...
 
Många som jag sett på olika forum använder just Samyang. Själv har jag en 5D3 men då med ett 16-35 objektiv. Objektivet var inte tänkt för att fotografera just stjärnor, utan det bara blev så. Så det kanske inte är den mest optimala gluggen på marknaden för att göra detta. Kanske fast optik presterar bättre. Jag har dock aldrig provat fasta vidvinkelgluggar, så det blir för andra att svara på det.

När det gällde fokuseringen gjorde jag det enkelt för mig. Jag vred kameran där stadens ljus syntes och autofokuserade på den. Sen satte jag gluggen i manuell fokusering och såg till att inte ändra den. Sen var det para att tuta och köra.
 
Astronomisk natt är när solen befinner sig minst 18 grader under horisonten, då är det helt mörkt och du ser inte solens strålar någonstans längs horisonten när du är ute och fotograferar Astroscape tex... Detta foto tog jag under förra årets Perseider ungefär 02.30 på morgonen och här syns solens påverkan och att det inte längre är astronomisk natt längre... Vintergatan syns knappt för solens påverkan...

Vackertväder.se har info om när det är astronomisk natt och även tider för månens uppgång och nedgång så det är en användbar sida för att planera sina utflykter i natten
 
Nikon vs Canon? Dx vs Fx?

Jag kapar tråden lite...
Är Nikon-kameror generellt sämre än Canon-kameror, vid stjärnfoto? Har hört rykten om att Nikons brusredigering tar bort stjärnor.

Alla ni som lyckas med stjärnfoto; använder ni fullformatskameror? En större sensor fångar mer ljus, antar jag. Förlorar man mycket om man använder Dx?
 
Crop sensorer används oftare vid Astrophotography då sensor storleken ger en större förstoring men jag har sett många som använder cropsensor hus för Astroscape också både Nikon och Canon...

Gällande brusreducering så har jag inte min på när jag fotograferar Astroscape då den tar bort stjärnor på min kamera och jag gissar att det är samma på Nikon... Det gäller att hitta sweetspoten för vad din kamera tål när det gäller ISO... jag tycker att på 5D Mk3 så är den på ISO6400 när det inte är för varmt ute då kör jag på ISO3200...
 
Detta med avståndsskalan, hur är lättaste sättet att kontrollera just infinity? Sätta den där, skjuta mot stjärnorna och kolla skärpan, sedan om igen aningen kortare och kontrollera...?

Som sagt, det behöver du inte. Med brännvidd 14 mm och bländare 2,8 så är hyperfokalavståndet 3,5 meter. Det betyder att vintergatan är lika skarp oavsett om du fukuserar på 3,5 meter, 7 meter eller oändligheten. Det är först om du fokuserar på kortare håll än 3,5 meter som den börjar bli oskarp.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar