Annons

Plåta vinflaskor

Produkter
(logga in för att koppla)

Eszter

Aktiv medlem
Har fått i uppdrag att plåta av ett gäng vinflaskor till en uppkommande bok.
Använder mig av en vit bakgrund, två blixtar med softbox. Hur göra med blänk i flaskan och vad är acceptabelt blänk?
Försöker flytta softboxarna hit och dit men blänket kvarstår. Hur kan jag göra så att det blir långt och utdraget ljus på flaskan istället för en reflektion av softboxen i halsen, om ni förstår min fråga :)

Ställ boxarna närmre, så nära det går utan att dom kommer med på bilden. Alternativet är en ljusbox och blixtarna belyser den, ljuset blir jämnare men reflexer i glaset slipper du aldrig, det gäller bara att få dom på "rätt ställe".

Man kan ju fuska i photoshop och ta två bilder med ljus från varsitt håll och sen lägga ihop dom och maska bort reflexerna.

Kanske inte riktigt ett svar på din fråga, men jag plåtade vinflaskor till en meny för ett tag sedan. Jag använde bara fönsterljus + blixt m snoot. Det blev riktigt snygga fönsterreflexer, dock inte långa reflexer som du efterlyser. Uppkommande bok, vad är det? En kommande bok?

Kanske inte riktigt ett svar på din fråga, men jag plåtade vinflaskor till en meny för ett tag sedan. Jag använde bara fönsterljus + blixt m snoot. Det blev riktigt snygga fönsterreflexer, dock inte långa reflexer som du efterlyser. Uppkommande bok, vad är det? En kommande bok?

Haha! "Uppkommande", helt rätt, kommande. Upcoming, tänkte jag på, och översatte rakt av. Fel det kan bli.
Nä, jag är ute efter stilrena studiobilder. Sterila.

Haha! "Uppkommande", helt rätt, kommande. Upcoming, tänkte jag på, och översatte rakt av. Fel det kan bli.
Nä, jag är ute efter stilrena studiobilder. Sterila.

Återkommer med ett jättefint boktips när jag kommer hem. Tror fotosidan säljer böcker ur samma serie o förlag. (docendo) vill minnas att den heter "proffsfotografering" eller liknande.

Annars kan youtube vara en kanal att hitta bra tips....

Återkommer med ett jättefint boktips när jag kommer hem. Tror fotosidan säljer böcker ur samma serie o förlag. (docendo) vill minnas att den heter "proffsfotografering" eller liknande.

Annars kan youtube vara en kanal att hitta bra tips....

Proffsfotografering med digitalkamer, produkt och reklambilder av Pekka Potka antar jag att du tänker på. Trevlig bok!

Flickr har det mesta...

Sök t ex efter wine bottle setup så kan du hitta massor med exempel;
http://www.flickr.com/search/?z=t&q=wine+bottle+setup&m=text

T ex detta:
http://www.flickr.com/photos/21596893@N05/3065632493/

Länk till hur det är uppställt finns i beskrivningen. Min erfarenhet är att huvudsaken är att "omringa" allt som är gjort av glas eller andra reflektiva material så tättslutande det går med vita eller svarta skivor (papper eller annat) för att på så sätt styra reflektionerna. Blixtar eller lampor kan du låta lysa igenom bakplåtspapper eller något transparent för att få den form på reflektionen du önskar.

Lycka till.

mvh
Stefan
http://www.stefantell.se/blogg

Behöver mer hjälp

Nu har jag ältat dem här flaskorna i timtals.
Den här är tagen med en softbox rakt bakifrån och en från sidan. Flaska står på en glasskiva med ett vitt papper under. Jag är nog rätt nöjd med allt förutom den där hemska spegelreflexen från flaskan framtill.

Hjälp! Hur ?? Jag blir tokig!

Bilagor

• flaska.jpg
    flaska.jpg
    7.3 KB · Visningar: 227
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar