Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ojämn vit bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur redigerar jag?

Sitter och redigerar denna typ av bilder just nu och får inte till det :(

Hur hade ni gjort för att redigera bakgrunden jämt vit? Denna går väl ok men de tär värre när jag har små pinnstolar eller annat med på bilderna.

Jag har tillgång till Lightroom och Photoshop.

Behöver verkligen tips.... :(

Kanske ett photoshoptips...

Hej!
Ett snabbt och enkelt sätt som kan vara värt att testa är att använda "skuggaverktyget" (dodge) som ser ut som ett mörkt förstoringsglas. Ställ in det på högdagrar och ganska låg opacitet kanske 20%. Det ljusar upp där du målar. (Duplicera lagret innan du börjar, så går det ju alltid att ångra) Välj en stor pensel långt från motivet och minska penselstorleken när du kommer närmare motivet. Med lite tur kan måla ganska snabbt och slarvigt utan att tex mörkare hud och kläder påverkas. Barnets vita strumpor kan dock ligga i farozonen och kräver kanske en annan metod...
En annan variant är att duplicera lagret, ljusa upp bilden (tex öka exponering, ändra reglagen i nivåer eller nåt), lägg till en lagermask och måla med svart i lagermasken där du vill ha fram motivet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar