ANNONS
Annons

Plåta skyltfönster

Produkter
(logga in för att koppla)

Enicar

Aktiv medlem
Har tagit lite bilder,från gatan, på skyltning i skobutik ( vi tar fetischistdebatten en annan gång)
Senaste(sista?) gången kom en man fram och frågade vad jag höll på med och jag sa att det var helt för privat bruk inte kommersiellt.
Det visade sig att han bl. a. var orolig för att jag skulle t.ex lägga ut bilder på nätet. Skorna får enligt tillverkaren inte på Internet. Butiksägaren ville nog helst ha det till att det inte är tillåtet att fotografera skyltfönster.
Vad får jag göra med bilderna egentligen?

Du behöver inte oroa dig det minsta. Finns skorna i ett skyltfönster, så är dom ju för "allmän" beskådan redan. Dessutom är det fullt tillåtet att plåta allt, på allmän plats - dit räknas ett skyltfönster.

Peter.H skrev:
Dessutom är det fullt tillåtet att plåta allt, på allmän plats - dit räknas ett skyltfönster.

Återigen med reservationen att det är skillnad på att ta bilden och publicera den. Plåtar du verk som omfattas av upphovsrätt får du inte publicera dem hursomhelst. Du får inte heller publicera bilder på konst om den inte är stadigvarande offentlig (eller hur nu formuleringen lyder).

Skor i ett skyltfönster når knappast någon verkshöjd för att omfattas av upphovsrätten. Möjligtvis skulle man kunna se en publicering av materialet i skyltfönstret som ett intrång i varumärket. Men det är ytterst tveksamt. Det beror naturligtvis också på i vilket sammanhang bilden i så fall publiceras.

Men som Peter säger - det är bara att plåta på. Befinner du dig på allmän plats finns det nästan inga restriktioner alls för vad du får fotografera. Huruvida butiken inte är allmän plats, om de har fotoförbud eller liknande spelar ingen som helst roll.

Jag skulle inte vara särskilt orolig över en eventuell publicering heller så länge du inte använder bilderna på ett sätt som skulle kunna vara varumärkesintrång eller liknande. Att tillverkaren inte vill ha bilder på sina produkter publicerade på Internet behöver du inte bry dig om.

Med reservation för att jag inte grundligt undersökt ämnet så är min tolkning precis tvärtom mot Daniels!

Ett skyltfönsterdekoration skulle jag mycket väl kunna tänka mig skyddas av upphovsrätten och det skulle då vara ett intrång att publicera den. Det finns ett rättsfall där en person fotograferade en teaterpjäs och blev dömd för upphovsrättsintrång för att kulissen var med och publicerades.

Visa varumärken får man dock göra så länge man inte gör det i marknadsföringssyfte.

/Fredrik som skriver examensuppsats om otraditionella varumärken.

Eftersom skor är bruksföremål(man har dom på fötterna när man går) och inte konstverk, ska det inte vara nåt problem.

Teaterkuliss? Kan visserligen vara konst(dessutom inte sannolikt att det var permanent utställt utomhus). Men om det inte är huvudmotivet i bilderna borde det inte leda till dom. Var det här fallet i sverige?

Även om det är bruksföremål så har ju någon lagt ner tid på att designa dem och de är skyddade. Nu var det iofs helhetsbilden, placeringen och dekoren som jag kunde tänka mig var skyddad.

Teaterkulissen var inte huvudmotivet utan det var ett gäng skådespelare som hade ställts framför för att fotograferas. Det var ändå intrång, fallet är NJA 1981 s 213.

Fredrik Ivarsson skrev:
Även om det är bruksföremål så har ju någon lagt ner tid på att designa dem och de är skyddade.

Så du menar att folk iklädda designade skor inte får fotograferas längre ner än till knäna?

EDIT: och sen läggas ut på internet.

Ehm, får man skylla på att man är trött?

Enskilda skor har inte upphovsrätt. Ett skyltfönster skulle jag, med reservation för att jag fortfarande inte läst in mig på det, tycka ha det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar