Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta hund + tjej

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Ska plåta en tjej och hennes hund nästa vecka. Har aldrig gjort det tidigare. Sitter och funderar på hur man kan få bra bilder av tjejen tillsammans med hunden.
Plåtningen sker utomhus i befintligt ljus. Kommer använda en stor reflexskärm.

Det är en liten rackare till hund... Funderar på att ha en prinskorv som hänger och dinglar i en tråd under objektivet :).

Har ni några råd att ge om vad man bör tänka på så mottages det tacksamt!

Hälsningar,

Fredrik
 
Har inga proffsråd, men om det är OK så kan jag fundera lite ändå.

Spontant låter det som läge att få ner bruden på marken. / få upp hunden till hennes ansikte.
Att nedlägga damer är inte det lättaste, men med tur och charm kan det gå. .

Är jycken liten så kanske den ändå är lättare att lyfta upp. Arbete före nöje.

Å andra sidan minns jag en bild av en tax där kameran är i hundens höjd och mattes ben i fokus. Kan möjligen vara Christer Strömholm som tog den.

Prinskorvar i snöre från objektivet låter vågat. Kan tänka mig att det blir rummel och rabalder.

Min grundregel om djur och ungar. Gå inte på dem. Låt dem komma till dig. Visar du att du är högsta bossen vill vovven komma till dig och blir intresserad. Går du till hunden och hälsar först visar du dig undergiven och då vill han vara topdog om man säger så. Hundars värld är rangordning.
 
Bättre att hänga prinskorven runt tjejen, om du vill ha kontakt mellan djur o modell alltså...

Låt modellen vinna hundens vänskap (görs lätt med korv!) o sen när de börjar "umgås" så ere bara att skjuta o skjuta o skjuta. Tjejer kan man regissera men inte djur!

Lycka till!

Edit: ser nu att det är hennes hund... då borde de redan vara rätt tjenis. Låt dem leka o busa o ta spontana bilder. Sparka löv e bra, då hoppar hunden som tokig o löven far omkring o ser vackra ut!
 
HDFS) (KGS skrev:
Bättre att hänga prinskorven runt tjejen,
No comments. Det var nära gult kort där ;-)

HDFS) (KGSskrev:
Tjejer kan man regissera men inte djur!


Mysko. Jag brukar få djur dig jag vill. Men tjejer brukar regissera mig dit de vill.

Läge att lära sig mer om foto märker jag.


Nå, tillbaka till tråden. Det där med lek i löv lät genialiskt. Jäkla kutande med reflexskärmen bara. Vid stillastående porträtt kanske lite slängda löv över modellerna ger lite krydda på det hela. .
 
Gatufoten skrev:
No comments. Det var nära gult kort där ;-)

Hörru! RUNT tjejen sa jag... o nog kan man få töser att rulla sej i löv... här e Sarah i höstbacken... jycken hade jag lämnat i bilen...
 

Bilagor

  • sarahliggermini.jpg
    sarahliggermini.jpg
    34.9 KB · Visningar: 651
Se upp med att fota hunden uppifrån också. Speciellt om det är en svart hund. I snö samt när solen håller på att gå ner. Kan bli lite fel

Tjejen lämnade jag i bilen
 

Bilagor

  • 2601bw.jpg
    2601bw.jpg
    6.3 KB · Visningar: 627
Senast ändrad:
Några idéer

Utomhus:
Ett fintstämt porträtt där flicka vandrar med hund i höstmiljö (t ex en alle med höstlöv, eller framför ett slott/herrgård) Förslagsvis med udda vinklar och vida och eller långa brännvidder. Kläder på damen som matchar hösten. Undan antar jag att det ine går att göra något åt.

Flicka håller hunden i famnen, knät eller liknande sittandes på en bänk eller motsvarande i parken. Bilden kan göras med kort skärpedjup och inte allt för kort brännvidd för att isolera motivet från en bakgrund somkan anas.

Lek med hund i parken. Glad hund och matte springer runt och det är fart och fläkt i bilden. Kan t ex panoreras eller zoomas under exponeringen.

Prova gärna vinklar där du står på en bänk och tjej och hund tittar uppåt mot dig.


Inomhus:
Inomhus går det att leka med schabloner i fråga om miljöval och klädsel som associerar till olika samhällsklasser.

Hund i knät, hund i soffa, matte i soffa, matte i köket med hund.



Blandade bildidéer:
Matte cyklar med hunden på pakethållaren.

Hunden drar matte på pulkan

Hunden tittar upp ur konsumkassen

Hunden och matte på gymmet och springer på var sitt löpband.

Hund och männsika hoppar.

Hund och mässnika på picknick.


Lycka till!
 
Tack!

Tack för alla förslag. Vi får se hur det blir. Kanske slänger upp en bild från plåtningen här i nästa vecka...

Hälsningar,

Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.