Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta från helikopter, lämplig brännvidd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Ska plåta ett större evenemang, delvis från helikopter. Finns det någon som har erfarenhet av att plåta från helikopter? Vad kan vara en lämplig brännvidd? Jag vet i dagsläget inte vilken flyghöjd vi kommer hålla, men eftersom det även ska filmas från en POD under helin skulle jag kunna tänka mig 50-100 meter.

Var uppe en sväng med en trike (i princip en vinge med motor) för några år sedan, upplevde att 28-105 var en ganska bra glugg för ändamålet. Var på den annaloga tiden, men jag ställde kameran på 1/500 och knäppte,Man behöver lite snabbare tider än när man står stabilt på marken, då man faktiskt befinner sig i ett objekt som rör sig. En helikopter kan ju stå mer still så då kanske du kan klara dig med kortare tider. Ska du urskilja personer i evenemanget så får du troligen köra ett kortare tele.

Lycka till och hoppas det var till någon hjälp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar