Annons

Pixmania garantier??

Produkter
(logga in för att koppla)

gredd

Ny medlem
Jag är väldigt sugen på att slå till på en Canon 6d med 24-105 objektiv för 18 700 kr med frakt. Detta är ju väldigt billigt även om man jämför med att själv köpa från annat EU land. Frågan är dock, får man en vettig garanti (europagaranti) som gäller i en svensk Canon verkstad eller är det skum gråimport så man måste skicka prylarna till frankrike ifall nåt går sönder? Ett alternativ är att köpa paketet i USA för 14 000 nästa gång man är där men då gäller väl ändå inte europagarantin? Tacksam om någon vill klargöra hur det ligger till.
 
Kika gärna på prisjakts ömdömmen: http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=374&show=reg och skrolla ner på sidan och läs om hur de påfallande ofta hanterar problem.

Det var förvisso länge sedan jag handlade av dem men det kräves 10h telefonkö i kundtjänst, hot om polisanmälan och > 1 månad för att få tillbaka pengarna för en annulerad order. Av prisjakt att dömma verkar det fortfarande vara samma bluffmakare.

Edit: man kan också googla "arn pixmania" eller "pixmania problem" om man gillar skräck...
 
Jovisst men det är ju helg och någon här kanske ger svar innan måndag.

Jag har handlat massor av pixmania men då inte av samma ekonomiska kaliber. Om jag ska köpa en pryl för 1000 kr så ser jag hellre att den är billig i inköp än bra kundservice eller garantier. Går den sönder köper jag hellre en ny än att krångla. Inte riktigt samma sak med något för 20 papp.

Edit: ...så frågan är om man får en riktig canon garanti så man slipper ha med Pixmania att göra ifall något händer.
 
Kika gärna på prisjakts ömdömmen: http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=374&show=reg och skrolla ner på sidan och läs om hur de påfallande ofta hanterar problem.

Det var förvisso länge sedan jag handlade av dem men det kräves 10h telefonkö i kundtjänst, hot om polisanmälan och > 1 månad för att få tillbaka pengarna för en annulerad order. Av prisjakt att dömma verkar det fortfarande vara samma bluffmakare.

Edit: man kan också googla "arn pixmania" eller "pixmania problem" om man gillar skräck...

Så bara för att nåt dyker upp på Google så är det sant ?

Pixmania är väl inte verksamma i Sverige, utan i Frankrike, att dom har en Svensk hemsida betyder inte nåt juridiskt sett, och om dom inte är verksamma i Sverige har inte ARN något med det att göra, att folk sen klagat dit är ju bara ett bevis på den låga kompetens bland dagens konsumenter kring lagstiftningen.
 
Så bara för att nåt dyker upp på Google så är det sant ?

Pixmania är väl inte verksamma i Sverige, utan i Frankrike, att dom har en Svensk hemsida betyder inte nåt juridiskt sett, och om dom inte är verksamma i Sverige har inte ARN något med det att göra, att folk sen klagat dit är ju bara ett bevis på den låga kompetens bland dagens konsumenter kring lagstiftningen.

För att vara övertydlig: nej allt som står på nätet är inte sant men det som står att läsa om pixmania stämmer väl överens med mina erfarenheter och även erfarenheter i bekantskapskretsen, och det ökar trovärdigheten.

Låt mig fråga dig hur många procent av pixmanias dåliga omdömen som du anser är fejkade historier för att smutskasta ett genomhederligt företag? Anser du att allt som står på prisjakt, sweclockers, etc är påhittat?

Det faktum att ARN har valt att ta upp fall gentemot pixmania antyder att de inte delar den enligt dig "låga kompetens bland dagens konsumenter kring lagstiftningen".
 
Pixmania brukar ofta dyka upp som billigast på prisjakt/Pricerunner så jag tänkte köpa därifrån en gång, men jag drog öronen åt mig när jag märkte att de tog extra betalt för precis allt. Det var extra påslag för garanti och för returrätt och gud vet vad.
 
För att vara övertydlig: nej allt som står på nätet är inte sant men det som står att läsa om pixmania stämmer väl överens med mina erfarenheter och även erfarenheter i bekantskapskretsen, och det ökar trovärdigheten.

Låt mig fråga dig hur många procent av pixmanias dåliga omdömen som du anser är fejkade historier för att smutskasta ett genomhederligt företag? Anser du att allt som står på prisjakt, sweclockers, etc är påhittat?

Det faktum att ARN har valt att ta upp fall gentemot pixmania antyder att de inte delar den enligt dig "låga kompetens bland dagens konsumenter kring lagstiftningen".

Nej jag anser inte att allt är påhittat, men du får det att låta som att bara för att du googlat det så är det sant, sen om ARN vill ta upp nåt, det är ju upp till dom, men därmed inte sagt att dom har någon rätt juridiskt.

Du kan ju också skriva för en kompis och kräva att dom skall göra olika saker, därmed inte sagt att du har någon juridisk rätt, eller hur ?

Sen om dom delar min uppfattning eller ej är helt orelevant för ärendet, men om du verkligen tror att Svensk konsumentlag gäller i andra länder, så tycker jag att du skall läsa på dig igen. mer än så säger jag inte.
 
Nej jag anser inte att allt är påhittat, men du får det att låta som att bara för att du googlat det så är det sant, sen om ARN vill ta upp nåt, det är ju upp till dom, men därmed inte sagt att dom har någon rätt juridiskt.

Du kan ju också skriva för en kompis och kräva att dom skall göra olika saker, därmed inte sagt att du har någon juridisk rätt, eller hur ?

Sen om dom delar min uppfattning eller ej är helt orelevant för ärendet, men om du verkligen tror att Svensk konsumentlag gäller i andra länder, så tycker jag att du skall läsa på dig igen. mer än så säger jag inte.

Tydligen så tycker du och ARN olika med att de har något med saken att göra.

Kan du förklara den skillnaden i era två, din och ARN, åsikter?

Om någon har fall hos ARN som företaget inte upplevt till så kanske man ska tänka till lite innan man köper från det företaget. Då spelar det mindre roll om man vill tro på internet eller inte.
 
Senast ändrad:
Strular mycket

Även jag har haft rejäla problem med Pixmanias kundtjänst.

Det som fanns i lager vid beställning fanns inte när orden skulle skickas utan skulle komma veckan efter. Veckan efter skulle det komma veckan efter, veckan efter det skulle det komma veckan efter det osv ........

När jag efter ca 2 månader krävde att de skulle häva ordern så var de ovilliga att gör det.
När jag påpekade att om jag beställer en julklapp som de sa fanns i lagret i månadsskiftet september/oktober så borde den ha levererats till första veckan i december så var det bara jag som ställde orimliga krav.

Sen försökte de ta ut en avbeställningsavgift men det gav de upp med rätt snabbt när jag klargjorde att det skulle sluta med anmälan om kreditkortsbedrägeri.
 
Så bara för att nåt dyker upp på Google så är det sant ?

Pixmania är väl inte verksamma i Sverige, utan i Frankrike, att dom har en Svensk hemsida betyder inte nåt juridiskt sett, och om dom inte är verksamma i Sverige har inte ARN något med det att göra, att folk sen klagat dit är ju bara ett bevis på den låga kompetens bland dagens konsumenter kring lagstiftningen.

Jag skrev tidigare om just ARN.

Men du skriver om "den låga kompetens bland dagens konsumenter kring lagstiftningen", det är ju trots allt så att inte heller svenska företag måste följa ARNs beslut. Det är "bara" rekommendationer.

Det kan vara värt att veta om man pratar om andra okunskap om lagstiftningen.

Men som konsument så kanske man ska dra öronen åt sig om företag som inte följer rekommendationer (som varit till fördel för konsumenten).
 
Nej jag anser inte att allt är påhittat, men du får det att låta som att bara för att du googlat det så är det sant, sen om ARN vill ta upp nåt, det är ju upp till dom, men därmed inte sagt att dom har någon rätt juridiskt.

Du kan ju också skriva för en kompis och kräva att dom skall göra olika saker, därmed inte sagt att du har någon juridisk rätt, eller hur ?

Sen om dom delar min uppfattning eller ej är helt orelevant för ärendet, men om du verkligen tror att Svensk konsumentlag gäller i andra länder, så tycker jag att du skall läsa på dig igen. mer än så säger jag inte.

Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag börjar med att dela med mig av mina erfarenheter och sedan tipsar jag om att två intressanta strängar att googla. Huruvida någon vill tro på det jag eller någon annan skriver är som alltid upp till läsaren.

ARN är tämligen restriktiva med att ta upp ärenden, det är inte bara att skriva och klaga så tar de upp ärendet. Att de valt att ta upp pixmania tyder på att ARN anser att det är relevant för svenska konsumenter. Som tidigare påpekats har ARN ingen juridisk rätt, de kan bara utfärda rekommendationer. Seriösa företag brukar följa dessa rekommendationer i högre utsträckning än oseriösa företag.

Jag har aldrig påstått att svensk konsumentlagstiftning gäller i andra länder, jag vet inte var du har fått den befängda iden från.

Jag är fortfarande nyfiken på hur många av pixmanias dåliga omdömen som du anser är fejkade!
 
Tyvärr kan jag inte editera mitt senaste inlägg, så för den nogräknade konstaterar jag att jag först länkade till en sida med omdömmen om pixmania, innan jag tog upp mina personliga erfarenheter.
 
Har köpt från dom ett par gånger och inte haft några problem.
En kul grej är dom inte har så bra koll på lagarna

"8.1 Kommersiella garantier från tillverkaren (för defekta produkter)
Förutom den lagstadgade garantin säljs vissa produkter på webbplatsen med en tillverkargaranti som varierar i längd och omfattning beroende på produkt och märke."


Finns ingen som helst lag som säger att ett företag måste lämna garanti, garantier är frivilliga.
Garanti och konsumentköplagen är 2 helt skillda saker.
 
Du kan ha tur och få sakerna du beställde inom rimlig tid och att dom inte går sönder. Själv hade jag inte tagit risken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.