ANNONS
Annons

Pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)

higgis

Aktiv medlem
Fundera att köpa en kamera hur stor betydelse har pixlarna? Är det stor skilnad mellan 3 och 4 mega pixlar?

Ja, 1 Megapixel.
Fast ska du bara använda dem för internet och skriva ut i 10x15-storlek så klarar du dig med 3 megapixel

Jag vill påstå att man i dagens megapixelkrig har snöat in sig lite i pixelantal... Det finns mycket mer än bara pixlar i en digitalkamera. Kvalitet på bildbehandlingen, funktioner, ljuskänslighet, brus m.m m.m m.m....

En 3-4MP kamera räcker till 10x15 och 15x20-förstoringar... vissa tycker nog att det utan problem går att köra upp till 20x30 också om det behövs.

Fundera först på vad du ska använda kameran till och titta mer på vilka funktioner du kan tänkas behöva. Det skiljer mycket från kamera till kamera i bildkvalitet och då menar jag inte antalet pixlar...

I slutändan kan du kolla hur många pixlar det är... som sagt: ska du aldrig kopiera upp till större än 10x15 på papper, så klarar du dig med 3MP.

Mvh //Peter

tittar lite på en Pentax Optio S30 (inte så dyr) den andra är en minolta G400.. Har tittat efter kamera länge nu men det är ju rena junglen vissa säge si vissa säger så....

Mvh

Henik

En tumregler att använda är att jämföra med det analoga.
Om man önskar bilder i samma storlek som vanliga färgkort, ca 10x15 cm, klarar man sig med 2Mp.
Detta kan man ha som utgångspunkt.

Däremot så är många 2 Mp kamerorna lite enklare i utförandet när det gäller olika funktioner såsom ljusstyrka, zoom, autofocus, blixt, batterikapacitet, osv.

Vill man ha en kamera med lite mera finesser och funktioner så måste man även "gå upp" i storlek när det gäller (Mega)pixlarna.

Har inte fotograferat med "vanlig" kamera innan. Vet inte hur mycket jag kommer att använda olika funktioner nu i början.. Är nog ute efter en kamera man kan ta med sig å inte är i vägen. Helst inte för dyr:) såg att elgiganten sålde pentaxen för ca 1700:-

Mvh

En utmärkt startkamera, ett tips är att försöka få tag i modellen före S30, den heter
33L o ser ut så här:

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/pentax/digital/op33l.php

samma antal pixlar och med sväng o vridbar skärm. Den reades nyss av Power för 1645:-

Du får själv lusläsa specifikationerna så jag inte förbisett nåt, men jag tror att kamerorna är helt likvärdiga med stort plus för den flexibla skärmen.

Upptäcker du att fotointresset blir allvar så har du en utsökt andrakamera att behålla och om inte klarar du dej länge med 3 megpixlar, 20x30 cm stora bilder är inget problem.

Ska kolla in den är lite rädd för att spendera för mycket pendar och sen låta den bara ligga.. Har tänkt fota allt möjligt en hel del bilar lär det bli.

Mvh

Om du vill ha en billig men ändå väldigt bra kamera så rekomenderas Olympus C310

http://www.cyberphoto.se/olympus/c310.php

Har själv en kamera som kostade 10 gånger så mycket som den men jag har två nära vänner som har denna och även min morfar har en så jag har använt den en hel del. Ger otroligt bra bilder för pengarna. 1350kr gör den inte sämre!

Det är ett getingbo av kameror i den där prisklassen, kläm o känn o välj en som du tycker känns trevlig att använda.

Läs manualen. Använd kameran ofta. Fastnar du i fototräsket kommer du att vilja byta o då vet du mer. Lillkameran blir bra som partykamera o i sammanhang där en större kamera inte funkar...

Kompletterade själv min "stora" kamera med en liten Casio Exilim, o efter att ha tränat lite med den så skäms inte de bilderna för sej alls. Kvalitetsskillnaden på bilderna i den där prisklassen är nog försumbar. Nikon, Pentax, Olympus eller Minolta kvittar nog lika. Ja t o m en Canon kan nog funka ;-)

Slå till snabbt så kan du börja fota sen!

Lycka till!

Bilagor

• iskogenminispindelnatcasio.jpg
    iskogenminispindelnatcasio.jpg
    46.1 KB · Visningar: 126
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar