Annons

Pixlar på analog film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Min fundering är om man kan göra en jämförelse mellan diafilm tex Provia 100F och digitala bilder i avseende av pixlar och upplösning.

Det här är väl att bjuda in till den analoga vs digitala diskussionen igen men vi kan väl hålla oss till min fråga...;)

Hörde någonstans att tex Velvia skall motsvaras av ca 15 megapixels, kan det stämma??

Har lite svårt var den här diskussionen kan passa in men jag chansar här...

Svante

Som vi kom fram till i den andra tråden..det finns inget riktigt svar på frågan.

Däremot borde man väl kunna uppskatta hur många korn per tum som en viss film har...eller?

Nä, men väntar ändå med digitalt bakstyke til dess 50-megapixeldito finns och har kommit ner i rätt pris, ungefär där bör matchpunkten för 6 x 6 ligga enligt flera artiklar jag sett. Sen bör också Clas Olsson ha billigare och lättare elverk att sälja då också.....;-))
Us

Liax skrev:
Däremot borde man väl kunna uppskatta hur många korn per tum som en viss film har...eller?

Mycket mer än värdens bästa mega-super-duper-extra-turbo-insprutar-scanner kan erbjuda.

Korn är ju dessutom inte samma sak som 1 pixel...så det faller ändå...

Kan ju kvitta då man med dagens scanner kan reproducera diabilder i större storlek än störst med bibehållen kvalité...Men visst det finns nog exakta uppgifter på hur stort ett korn är på en viss film.

bästa sättet att kolla korningheten på film måste väl vara att göra en stor papperskopia? det är väl de kornen som syns på pappret som är det väsentliga..eller hur?

Jo. jag anade nog att det blir åt det hållet. Har flatbäddat in med näst högsta intrapolerade uplösning (9600) en gång för att testa. 'Putern säckade ihop de två första gångerna men så minskade jag ned utsnittet. När bilden dök upp undrade jag vad i h...ike är detta. Det som rymdes på skärmen var ett litet utsnitt på ca 4x5 mm från diabilden. Det var allt som fick plats. Men du! det finns ju storbilds TV, så'n där som de har på konserter. Vi bara SKA få ihop det här på något sätt...;-))))
Us

Sonnaren skrev:
Men du! det finns ju storbilds TV, så'n där som de har på konserter. Vi bara SKA få ihop det här på något sätt...;-))))
Us
men de har nog bara upplösning 1024x768 oxå..så då blir ju bilden ännu större! :) typ fotbollsplan ;-)

Om man vill se varje enskilt korn får man förstora extremt mycket... Det man ser och upplever som korn är "klumpar", av korn, som kan innehålla flera tusen. Titta gärna på exponerad film i mikroskop så ser ni att vissa filmer har kornet som prickar med anda har trådformigt korn. Det ser ut som bilden är gjord av små maskar. :)

J. Patric skrev:
Om man vill se varje enskilt korn får man förstora extremt mycket... Det man ser och upplever som korn är "klumpar", av korn, som kan innehålla flera tusen. Titta gärna på exponerad film i mikroskop så ser ni att vissa filmer har kornet som prickar med anda har trådformigt korn. Det ser ut som bilden är gjord av små maskar. :)

ja, och tar du ett vetekorn i ett mikroskop så får du samma effekt :)
m.a.o det du kallar "klumpar" är det som syns på pappret..vad som syns i mikroskop är ointressant.

Om det är ointressant låter jag var och en själv bedömma. Det ändrar dock inte faktum.

Jag hoppas att "maskarna" är döda. Annars kan vi få nya teorier om varför bilder kan blekas med tiden. Maskarna kanske kryper iväg. :p

Fin bild..men jag undrar verkligen hur den ser ut under ett mikroskop ;-) ah..stora korn..det får bli en etta då :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar