Annons

Analog vs Digital

Produkter
(logga in för att koppla)
Tanken med tråden var att se om en melllanformatkamera & en billig skanner kan hävda sig mot en modern digitalkamera map upplösning (inget annat typ snabbhet, hanterbarhet osv.....). Jag menar att total-kostnaden är viktig.Det gäller att hitta en prisvärd MF och formatet bör vara minst 6x7. Dessutom är det viktigt att prova en någorlunda snabb film (jag ska förklara mer senare).
Har du en trumskammer på jobbet eller tillgång till en Nikon Coolscan 9000 el liknande?
Om svaret var ja bör du kanske sluta läsa här.....

Idag har jag gjort en spännande upptäckt- jag åkte till samma ställe där jag tog fotot med stenmuren.
Nu gjorde jag om det med en Nikon D50 inställd på 35 mm (kanske något mindre bildvinkel än Fujicas 100mm). Denna zoom kollade jag även med 50mm. Sen kollade jag bilderna (standard jpg) i datorn med PSP7. Inga stenar i muren!!
Inte ens på 50 mm fanns det några stenar. Nej de har inte rappat om muren- det ska finnas tegelstenar där!!!
Nu ska jag kolla med en längre zoom (upp till 200mm).
Nu är ljuset bättre och stenarna är tydliga med 55mm.
Fujicas 100mm bör motsvara 30mm på en DX så man bör kunna räkna
Mpixel=6*55*55/30/30= cirka 20 i detta fall

Filmtillverkarna tex Kodak uppger ofta 40 linjepar/mm för låg kontrast och det dubbla för hög kontrast. för en relativt snabb film.
1 linjepar=2pixel ger
Mpixel=80*56*80*85=30 om vi räknar med låg kontrast så 20 är nog inte helt fel för en 6x9 film
 
Nu är ljuset bättre och stenarna är tydliga med 55mm.
Fujicas 100mm bör motsvara 30mm på en DX så man bör kunna räkna
Mpixel=6*55*55/30/30= cirka 20 i detta fall

Filmtillverkarna tex Kodak uppger ofta 40 linjepar/mm för låg kontrast och det dubbla för hög kontrast. för en relativt snabb film.
1 linjepar=2pixel ger
Mpixel=80*56*80*85=30 om vi räknar med låg kontrast så 20 är nog inte helt fel för en 6x9 film

Scannat i en hig end scanner kommer din fujica ge väl över 100mp....dessa siffror du räknat med är kanske vad du får ur den om du scannar i en flatbäddscanner.

Visst, då går vi utanför din "billiga" ekvation. Men det kan vara värt att nämna för när du tagit en kanonbild och du behöver ha den i högre kvalitet så finna neg/dia kvar och du kan lämna in det för scanning för att få ut detta ur den.

Att lappa ihop flera exponeringar ur en digitalare är ett mycket billigt sätt att få stora bilder...men det fungerar ju tyvärr bara på mer eller mindre stillastående saker. Sen finns det ju alltid det där med förvrängning...at ta bilder av saker på stort avstånd är en sak men sen blir det svårare att få det att bli bra.
Själv har jag en flektogon 50/4 för P6 som jag använder med shift-adapter på nikon-husen då och då.
 
Det gör jag. Inte en chans att du får den totalt kornfria detaljrikedomen med vilken mellanformatskamera som helst. Min 5DM2 ger spontant tekniskt bättre bilder än de H-bladare jag använt (för film). Nya, digitala mellanformatare är en annan historia...

Huruvida nått är kornfritt eller inte är inte en fråga om mätbar kvalitet, Kornet är synligt lååångt innan det börjar käka av detaljupplösningen i en bild.

Sen kan det mycket väl vara så att en del stör sig på korn och vill ha "släta" bilder...men det är en smaksak.
För detta finns det också olika framkallare...de som vill tona ner kornet kör ofta på d76 eller liknande (som fungerar lite som ett softfilter över hela bilden) medans de som vill ha så hög upplösning som möjligt ofta kör på rodinal eller liknande som bibehåller kornet och därmed detaljerna.
Efke KB25 i rodinal 1:100 tycker jag fortfarande är oöverträffad vad gäller att repruducera fina texturer på ett levande sätt, med detta är som sagt en smaksak.

Edit: Ja det finns ju en del grafiskt filmmaterial som givetvis är ännu bättre på detta men de lämnar jag utanför...
 
Eftersom individer tolkar/värderar betydelsen av kornet i film så olika blir det naturligtvis alltid svårt att göra jämförelser som alla kan vara överens om. Vill man komma fram till något som få eller ingen kan bestrida så får man förenkla/definiera väldigt väl vad som avses...

*En 24MP FF/FX håller på alla punkter utom en högre upplösning och dynamik än en färgfilm.

*Punkten där digitalt INTE är bättre är svårtolkad, då begreppet "exponeringslatitud" är ganska svårt att definiera. Men om vi tar exemplet att vi vill ha EN bild av EN framkallningsomgång utan manuell pjattning eller lokal belysning vinner digitalt även här. Film har dock större latitud för FÖRSKJUTNING, dvs att kunna rädda en under/överexponerad bild genom att flytta hela det dynamiskt användbara exponeringsområdet åt något håll (uppåt/neråt). Detta ger dock inte film "större DR" - DR är hela tiden densamma enligt den tekniska definitionen - med grundkravet 50% kontrastöverföring på 40 linjepar ligger färgfilm på ca 7Ev, digitalt på 11Ev. Om vi sänker kontrastkravet kommer film närmre, för att vid en viss punkt överträffa digitalt - men då är vi nere på väldigt låga kontrastöverföringar.

På det sättet som JAG uppfattar korn anser jag att mellanformatsfilm (645) än så länge har en fördel jmf digital 36x24 på ett antal punkter, under vissa förutsättningar.

Färgnogranhet och DR är dock inte ingående i detta - men om man tonar ner betydelsen av dessa så... De är ju trots allt inte det absolut viktigaste i alla bilder.
 
Länkar och släktmöten

Länkar med massor av info:

http://www.boeringa.demon.nl/menu_technic.htm
http://www.photographical.net/canon_1ds_mf.html
http://www.apug.org/forums/home.php
http://www.luminous-landscape.com/essays/back-testing.shtml

Tyvärr har väl luminous lite för lätt testobjekt i detta fall. Bara ett exempel- en svensk 50-lapp har betydligt svårare detaljer än en dollarsedel!

I vår släkt har vi en tradition med möten var 10:e år. Sist var det 228 som skulle fotograferas. Fotografen befann sig i en lyft ca 4m över backen med en EOS 5D. Det krävs ett skärpedjup från 5 till 10m så för en 100mm 6x9 är det bländare 11 som gäller. Det kan alltså vara svårt med ISO 100 film utan stativ
 
Tanken med tråden var att se om en melllanformatkamera & en billig skanner kan hävda sig mot en modern digitalkamera map upplösning (inget annat typ snabbhet, hanterbarhet osv.....). Jag menar att total-kostnaden är viktig.Det gäller att hitta en prisvärd MF och formatet bör vara minst 6x7. Dessutom är det viktigt att prova en någorlunda snabb film (jag ska förklara mer senare).QUOTE]

Nu är inte detta en snabb film utan en ganska långsam specialfilm, men testet är i övrigt relevant. Köpte för en tid sedan en Pentax 67 med 4 optik för 8000:-. Kompletterade den med 2 optik till för ca 4000:-. In alles 12.000 kr. Vad får du digitalt idag fÖr 12.000:-? Fick alltså hela 6 förstklasiga SMC-Pentax mellanformatsobjektiv, ett kamerahus med mätprisma, samt diverse tillbehör för 12000:-. Förstoringaapparaten som tar alla negativstorlekar upp till 13x18cm gav jag 1.800kr för. Bilderna i blogposten är inscannade mörkrumskopior i A4-storlek. Scannern, en 8000F kostade 1000:- (demoex).

http://www.fotosidan.se/blogs/graal-blog/31013.htm
 
Det är ju inte speciellt svårt att komma ner i kostnader med digitalt heller, som jag påvisade tidigare... Har du bara ett hyffsat uppdaterat hus klarar du dig med väldigt billig optik. Viss blir det helmanuellt (eller iaf manuell fokusering), men det blir det ju med mellanformat också i många fall.

Har man något större behov av AF så är ju inte mellanformat ett alternativ.

Nedanstående bild är en 141% förstoring av ett 24MP foto taget med A850 + ett objektiv jag betalt 120kr för.

Bilden motsvarar i denna delförstoring ca 1.5mm av ett 36x24mm negativ, och 2.4mm av ett 645-negativ.
 

Bilagor

  • 200_percent_crop.jpg
    200_percent_crop.jpg
    74.4 KB · Visningar: 336
Senast ändrad:
PS....
Ovanstående kombination av kamera + objektiv resulterande i bilden du ser ovan kostade mig alltså sammanlagt 13110 kr. Förstoringsgraden motsvarar 48MP. Minneskort har jag sedan tidigare, och dator med bra skärm är en nödvändighet iom mitt arbete - kostnaden för dator bortser alltså jag personligen från.
Bifogar helbilden utsnittet är taget från
DS

[edit] - fick korrigera mina siffror så att jag inte sitter och ljuger... Jag tänkte "200%" då jag dubblat pixelantalet, vilket ju inte riktigt stämmer... 141% blir det ju. Tankefel i hastigheten. [/edit]
 

Bilagor

  • 200_percent_crop_full_image.jpg
    200_percent_crop_full_image.jpg
    69 KB · Visningar: 337
Senast ändrad:
En annan erfarenhet

Analog vs Digital

Har ni fått nog av denna jämförelse?
Jag köpte för ca två år sen två 6x9 kameror på LP Auktioner (Fujica 690 och Voigtländer
Bessa I). Nu har jag fått tillbaka några rullar Kodak Portra 400NC med papperskopior i
format 15x22 cm. Detta var från Fujican och i Bessan sitter en Tri-X som inte är klar än
(misstänker att Vaskar 105 mm inte är tänkt för färg). Det som slog mej med papperskopiorna
var bristen på detaljer. Det var tex svårt att hitta såna där trådar som tågen tar ström i.
Sammanfattning....alla digitalkameror över 3 Mpixel ger mer detaljer! Så jag satte in några av
negativen (rejäl storlek 56x85 mm) i min Epson V500 och provade med 1200 och 2400 PPI.
Nu hittad jag detaljer...en mur med grågul färg visade sig bestå av tegelstenar (något som
inte existerade på papperskopian). Det ser ut att stämma med 1560 PPI som de skriver om
V600 (V500 och V600 verkar vara rätt lika).

http://www.filmscanner.info/en/EpsonPerfectionV600Photo.html
Så det ser väl inte omöjligt ut att göra något större än 15x22 men visst är det mycket
pyssel med damm och annan retusch!
Jag har hittan en hel del mellanformat på denna länk

http://www.keh.com/
Nån som handlat där?
Min Fujica är den äldsta modellen med växeloptik på 100 mm. Senare kom det fast optik på 90 mm
normal och 65 mm vidvinkel och formaten 6x7, 6x8 och 6x9.
Nu är det väl läge att prova ISO 100 film också. Är dia skarpare än negativ?

Min erfarenhet med det digitala är att det just med dessa kameror är svårt att få skärpan riktig. Speciellt med DX-formatet. I jämförelse med Dia, spec. mellanformat (6x4,5, 6x6 cm), så saknar jag "frächören", skärpan och främst färgdjupet i det digitala mediet. Många digitala bilder m.a.s. på detta är som att skåda en död fisk i ögonen. Alla bilder, oavsett teknik, kräver givetvis sedan sin handpåläggning och omsog vid kopieringen för ett acceptabelt resultat.

glad sommar
TB
 
relativt

Kul test från Photax...men aningen ålderstiget...undrar bara hur det sett ut med en D3x istället för en D100...eller med en bra digital mellanformatare ;)

Angående Youtube-klippet...Canon Rebel (EOS 300)...är väl liksom D100 att betrakta som stenålder i den digitala eran ;)

Missförstå mig rätt...jag är en gammal analogräv...med du jämför äpplen och päron i exemplen ovan! En stor skillnad mellan digitalt och analogt, som jag ser det, är att superb kvalitet idag med digitalkamera är nåbart för även en halvambitiös fotoamatör...på filmtiden krävdes dyr, tung och kunskapskrävande utrustning plus lång erfarenhet för att få toppkvalitet. Sen om detta är en vinst eller förlust för fotografin som konstform...det tål att diskuteras ;)

Digitalkameror som motsvarar fullödig fotografisk kvalitet är ju ännu dyrare än de analoga kamerorna. När det gäller det kunskapskrävande, så är ju kameratekniken den samma som under 90-talet, bara att mediet är utbytt från film till kiselbricka plus att kopieringen kräver motsvarande kunskaper om datorer som det förr krävdes om fförstoringsapparater, vätskor och papper.
 
En länk till

En länk till för er som är intresserad av MF:

http://www.hevanet.com/cperez/MF_testing.html

Det är en hel del tester han gjort men tyvärr på lite för kort avstånd egentligen. Jag menar utan perfekt avståndsinställning blir det lätt galet med 20 gånger brännvidden dvs 2 m för 6x9 objektiv på 100mm.
Perkeo och Hasselblad 500C har jag båda provat i svartvitt och skillnaden är inte sååå stor. Nu äger jag ingen av dem men det är absolut värt att prova Bessa I på nästa släktmöte. Det är ju ganska lätt idag att fixa CA som blir ganska stor med en enkel triplett (två kronglas och ett flintglas tror jag att det är).

Tack för alla synpunkter!
Det är alltid skoj att få respons.
 
Beträffande kopior från film.

Ni som bor i Stockholm eller har vägarna förbi, passa på att titta på Annie Liebowitz porträtt som hänger på fotografiska museet. Hyffsat duktiga kopior. Vet ej om det är mörkrumsarbete eller om det är skannat och printat.
 
... men det är absolut värt att prova Bessa I på nästa släktmöte. Det är ju ganska lätt idag att fixa CA som blir ganska stor med en enkel triplett (två kronglas och ett flintglas tror jag att det är)....

Hade du bott i området hade du kunnat låna någon av mina med tessarer.

Min bessa ligger på listan över saker som antagligen ska säljas och den ha en 105/3,5 så det är en hel del att skjuta med.
 
Hade du bott i området hade du kunnat låna någon av mina med tessarer.

Min bessa ligger på listan över saker som antagligen ska säljas och den ha en 105/3,5 så det är en hel del att skjuta med.

Hej!
Tack för erbjudandet men Vänersborg är inte i ditt ommråde och sen har jag lite väl många kameror ändå. Jag tror faktiskt att min Fujica med 100mm är en Tessar kopia. Det finns någon som skrivit så på nätet. Däremot är 90mm en 5 linsig Gauss som ser likadan ut i Bronica 6x6. Annars är det ju 6-7 linser i alla SLR.
Jag läste någonstan att Hassalblad använde Tessar under en kortare tid i början.
 
Jag gillar känslan av att filmen var med när bilden togs. Det filmnegativ jag har med min farmors mormor och morfar var där i början av 1900-talet vid fototillfället. Ettor och nollor på en CD-skiva kan inte ersätta den känslan på ett bra sätt. Digitalt känns anonymt och dött.

Men, som sagt, känslor är subjektiva. Mina känslor är inte de enda rätta. Kring digitalt foto skapas en annan fotokultur och allt vad det för med sig.

Det är mycket känsla i gamla fotografier. Foton och brev är det som vi har kvar- i bäst fall! Jag är lite sur på mina förfäder som på 20-talet hade råd att köpa bil men inget bättre än en lådkamera. Som tur var åkte de till fotografen ibland....
 
DR är hela tiden densamma enligt den tekniska definitionen - med grundkravet 50% kontrastöverföring på 40 linjepar ligger färgfilm på ca 7Ev, digitalt på 11Ev. Om vi sänker kontrastkravet kommer film närmre, för att vid en viss punkt överträffa digitalt - men då är vi nere på väldigt låga kontrastöverföringar.

På det sättet som JAG uppfattar korn anser jag att mellanformatsfilm (645) än så länge har en fördel jmf digital 36x24 på ett antal punkter, under vissa förutsättningar.

Färgnogranhet och DR är dock inte ingående i detta - men om man tonar ner betydelsen av dessa så... De är ju trots allt inte det absolut viktigaste i alla bilder.

DR på DSLR är ganska väl undersökt men hur är det egentligen på kompaktkameror? På en kamera som Dimage 7 (sensor 8,8x6,6 mm) är det lätt att bränna högdagrarna om solen är framme och det borde vara ännu värre för tex kameramobiler...eller kallas de mobilkameror? Men allt är ju mobilt!
 
Trevlig läsning i det här ämnet, som ju ofta hamnar på pajkastningsnivå annars.

Jag håller med Nils i många hänseenden: det krävs ofta nästan lika mycket jobb med det digitala som med det analoga för att få toppkvalitet. Jag förstår absolut att Nils som är en mycket driven och kunnig analog fotograf fortsätter på det spåret. Att nå riktigt hög kvalitet i sina fotografier handlar enligt mig i första hand om erfarenhet, bildseende och hårt arbete. Helt oavsett digitalt eller analogt.

När jag vill ha "analog" look på mina digitala bilder är det väldigt ofta en herrans massa timmar vid datorn för att få till det. Ibland undrar jag om det inte vore mycket enklare att kila bort till mörkrummet... :)

När det gäller high end digitalkameror så är det ju ingen tvekan om att den tekniska kvaliteten är extremt hög. Upplösning och färgäkthet i de senaste grejerna från Phase One, Sinar och Hasseblad är helt jäkla fantastisk. Men ingen av de utrustningarna är realistiska för en amatör. Det går inte, om man inte är gjord av pengar.

Jag håller också med Nils att man ska inte racka ner på film när man kollar på skanningar från flatbäddare. Jag tycker min Epson 4990 gör ett bra jobb på mellanformat och storformat, men det är ingen tvekan om att det finns mer info i negen än vad min skanner kan ta fram. Jag får absolut inte kornskärpa på ISO 100 film, vilket är en baggis i mörkrummet.

I ett anfall av nostalgi högg jag på en Olympus OM-1n för 350 kr. Och jag som lagt småbild på hyllan! :D
 
det var länge sedan digitalt kom upp i jämförbar kvalitet med analogt mellanformat. Jag körde på analoga tiden Hasselblad, pentax 6x4,5 o 6x7. MIn dia film scannades på imacon o kvaliten var det ingen fel på men om man jämför med tex 5d mark 2 samt D3x så är det minst lika bra på lägre iso o överlägset på högre iso.
Det är olika karaktär på bilderna. Den stora fördelen med digitalt är möjligheten till ett snabbare o billigare arbetsflöde.
Ingen av mina kunder vill betala för analog mellanfomat för dom tycker att det digitala är minst lika bra.
Sedan är man bortskämd nu när man kan kolla bilden på en gång via histogrammet betydligt enklare än på dia tiden fast då var det lite sport att sätta rätt exponering.
 
Mna ska göra bilden i en förstoringsapparat, inte scanna negativ/dia i mediokra scannrar som inte alls klarar att återge filmkorn skarpt, utan mest bara duger att visa bilder på webben. Och att skicka till en firma som maskinframkallar är som att spela på lotteri.

För att få jämförbar kvalité med förstoringsapparat fordras trumscanner typ Imacon eller liknande och skrivare av högsta kavlisort. Imacon brukar kosta ett par 10.000-lappar begagnade. När man sett resultatet från negativ/diascanning i en sån kan man uttala sig.

vilken Imacon räknar du som en trumscanner?
 
vilken Imacon räknar du som en trumscanner?

du kanske tänker på det här Mikael?

Beware the hype of Imacon. Imacon has never made a drum scanner. They have never made a PMT scanner. What they make is a line of CCD scanners that hold the film in a curve. It's an interesting innovation, yes. But there is much more to a drum scanner than the curve of the film.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.