Per Hesselgren
Aktiv medlem
Nu är ljuset bättre och stenarna är tydliga med 55mm.Tanken med tråden var att se om en melllanformatkamera & en billig skanner kan hävda sig mot en modern digitalkamera map upplösning (inget annat typ snabbhet, hanterbarhet osv.....). Jag menar att total-kostnaden är viktig.Det gäller att hitta en prisvärd MF och formatet bör vara minst 6x7. Dessutom är det viktigt att prova en någorlunda snabb film (jag ska förklara mer senare).
Har du en trumskammer på jobbet eller tillgång till en Nikon Coolscan 9000 el liknande?
Om svaret var ja bör du kanske sluta läsa här.....
Idag har jag gjort en spännande upptäckt- jag åkte till samma ställe där jag tog fotot med stenmuren.
Nu gjorde jag om det med en Nikon D50 inställd på 35 mm (kanske något mindre bildvinkel än Fujicas 100mm). Denna zoom kollade jag även med 50mm. Sen kollade jag bilderna (standard jpg) i datorn med PSP7. Inga stenar i muren!!
Inte ens på 50 mm fanns det några stenar. Nej de har inte rappat om muren- det ska finnas tegelstenar där!!!
Nu ska jag kolla med en längre zoom (upp till 200mm).
Fujicas 100mm bör motsvara 30mm på en DX så man bör kunna räkna
Mpixel=6*55*55/30/30= cirka 20 i detta fall
Filmtillverkarna tex Kodak uppger ofta 40 linjepar/mm för låg kontrast och det dubbla för hög kontrast. för en relativt snabb film.
1 linjepar=2pixel ger
Mpixel=80*56*80*85=30 om vi räknar med låg kontrast så 20 är nog inte helt fel för en 6x9 film