Annons

pixlar och upplösning på digitalkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malla

Aktiv medlem
Ska se om jag kan överföra tankar till ord. På tex en 4 milj digitalkamera så finns det ofta olika kvalitetsnivåer på upplösningar, bäst, mellan och låg. Om jag kör på mellan för att få ut mer bilder används ändå kamerans 4 milj pixlar eller motsvarar det då tex en 3 el 2 milj kamera på högsta upplösning? Eller är det helt olika begrepp?

/ Förvirrad

Samma upplösning men högre JPEG-komprimering. Komprimeringen är en förstörande sådan, därav den lägre kvaliteten vid högre grader. Det bästa läget använder oftast inte JPEG överhuvudtaget, utan TIFF eller ett format som kameratillverkaren hittat på själv. Då är ingen förstörande komprimering inblandad överhuvudtaget.

Sen har ju de flesta kameror flera upplösningar att välja mellan också.

Tänk såhär: En bild kan vara 1024x768 pixlar (ungefär som en normal dataskärm) detta ger 786432 pixlar..dvs 0,78MP men det säger man inte. Tar man en 4MP kamera och kör på fine/large så blir bilden ungefär 2272x1704 pixlar = 3871488. Så det blir nästan 4 Miljoner Pixlar. Kör du då på lägre kvalité så blir ju bilden mindre i upplösning, alltså använder kameran inte alla 4MP. Så har jag förstått det i varje fall, borde överrensstämma med den datakunskap som jag besitter.

Fast å andra sidan så kan du ta 60 bilder i 4MP på ett 128MB kort... det är ju en hel del, annars kan man ju ha 2-3 st med sig.

Nu svarade Jim på en sak och jag en annan.....tror jag...

Ta en Canon G2 tex. där har du:

Large/Superfine
Large/fine
Large/Normal

MedHigh/Superfine
MedHigh/Fine
MedHigh/Normal

MedLow/Superfine
MedLow/Fine
MedLow/Normal

Small/Superfine
Small/Fine
Small/Normal

Jag tror Jim beskrev lägena till höger om /
och jag beskrev lägena till vänster om /

:)

Senast ändrad:
Rätta mig gärna om jag har fel, men filen har fortfarande samma bildstorlek. Men JPG-komprimeringen slår samman intilliggande färger till en och sparar då utrymme. Man förlorar då detaljer i bilden. Prova själv i PhotoShop med att leka med några olika kvalitéer (från 0-12) då en bild ska sparas. JPG-filen storlek är alltså beroende av hur många pixlar som används, mängden detaljer i bilden, hur många färger som är i bruk samt komprimeringsgrad.

Prova med att ta en bild mot en blå himmel och jämför filstorleken med en bild tagen mot en yta med många detaljer. Den blå himmeln brukar inte bli så bra med billiga digitalkameror i kombination med hög komprimering.

Med samma storlek menar jag t ex alla Large. MedHigh innebär säkert att upplösning minskas jämfört med Large osv...

Bortsett från att JPEG gör väldigt mycket mer än bara slår ihop färger så har Fredde rätt. Varje digitalfotograf bör någon gång experimentera med att spara samma bild i en mängd olika komprimeringsgrader och sedan jämföra dem mot varandra t. ex. i ett bildvisningsprogram och på papper, och notera hur många byte en viss typ av bild bör vara för att se bra ut.

Det finns inga standardiserade siffror för komprimeringsgrad, Photoshop använder 0-12 och ACDSee anger procent osv, men filstorleken ger alltid en fingervisning om hur hård komprimeringen är.

Dessutom kan nämnas att de flesta digitalkameror tycks ha en tämligen hög kvalitetsinställning även på sitt sämsta läge. Min Digital Ixus ger ungefär 700 K stora bilder i dåliga läget vilket motsvarar 8-9 i kvalitet på Photoshop. Det är mycket svårt att se artefakter i de bilderna. Vill jag lägga ut dem på nätet komprimerar jag bara om dem med ACDSee inställt på 50% och då blir de 150K eller så, och ser fortfarande bra ut. Betydligt bättre än om jag hade halverat upplösningen men behållit komprimeringskvaliteten, vilket hade gett en lika stor fil.

Det är korrekt Fredde...

Large är ju max storlek dvs runt 2272x1704 pixlar
MedHigh ger en bildstorlek på 1600x1200
MedLow = 1024x768
Small = 640x480

Detta gäller nog som en standard men kanske har andra namn hos andra kameramärken än Canon.

Så vill man ha plats med fler bilder har man ju 2 val...antingen samma storlek i sämre kvalité eller mindre bildstorlek med samma kvalité.

Då är ju valet kanske inte så stort.....Köp mer minne!!! :)

Det är bättre att ha maximal storlek med högsta komprimering, än att använda sig av mindre storlek och låg komprimering.

komprimeringen har inget med upplösningen att göra, alltså antal pixlar

En bild med större kompression innehåller mindre datainformation, får sämre kvalitet och blir mindre i filstorlek (antal KB).

En bild med mindre kompression har bättre kvalitet, innehåller mer information och har större filstorlek.

med komprimering kan du bara välja mellan-
1) kvalitet
eller
2) kvantitet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar