Bortsett från att JPEG gör väldigt mycket mer än bara slår ihop färger så har Fredde rätt. Varje digitalfotograf bör någon gång experimentera med att spara samma bild i en mängd olika komprimeringsgrader och sedan jämföra dem mot varandra t. ex. i ett bildvisningsprogram och på papper, och notera hur många byte en viss typ av bild bör vara för att se bra ut.
Det finns inga standardiserade siffror för komprimeringsgrad, Photoshop använder 0-12 och ACDSee anger procent osv, men filstorleken ger alltid en fingervisning om hur hård komprimeringen är.
Dessutom kan nämnas att de flesta digitalkameror tycks ha en tämligen hög kvalitetsinställning även på sitt sämsta läge. Min Digital Ixus ger ungefär 700 K stora bilder i dåliga läget vilket motsvarar 8-9 i kvalitet på Photoshop. Det är mycket svårt att se artefakter i de bilderna. Vill jag lägga ut dem på nätet komprimerar jag bara om dem med ACDSee inställt på 50% och då blir de 150K eller så, och ser fortfarande bra ut. Betydligt bättre än om jag hade halverat upplösningen men behållit komprimeringskvaliteten, vilket hade gett en lika stor fil.