Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piratkort Compact Flash

Produkter
(logga in för att koppla)

Sunwing

Avslutat medlemskap
Har tidigar köpt 2 st 256 MB minneskort på eBay från kina. Betalade ca 200 kr för båda.(dom vanliga blåa)
Nu finns det en uppsjö med kort och dom är väldigt billiga.

Min fråga är nu.
Hur vet man om dessa är pirat eller inte?
Nån som har dåliga erfarenheter av piratkort?
Kan kameran paja?

Dom jag köpte har funkat hur bra som hels,haft dom i ca 18 månader
 
Sunwing skrev:
Har tidigar köpt 2 st 256 MB minneskort på eBay från kina. Betalade ca 200 kr för båda.(dom vanliga blåa)
Nu finns det en uppsjö med kort och dom är väldigt billiga.

Min fråga är nu.
Hur vet man om dessa är pirat eller inte?
Nån som har dåliga erfarenheter av piratkort?
Kan kameran paja?

Dom jag köpte har funkat hur bra som hels,haft dom i ca 18 månader

Vad är pirat enligt dig?
Är det inte så at det är flera olika tillverkare av samma typ av minneskort?

Dom vanliga blåa?? Vilka vanliga blåa? Mina CF är svarta och röda...
 
Med pirat menar jag produkter som inte är licenserade av produktens egentliga rättighetsinnehavare.

Måste nog förtydliga mitt inlägg.
Det är San disk jag far efter.

De kort jag köpte är San Disk 8x.

Nu finns San Disk Extreme III på ebay med starbud på 2-3 dollar.

Det är just dom korten jag undrar om.
Dom kostar ju i Sverige ca 1000kr
Där av undrar jag om det kan vara pirat.....
 
Här finns info om falska ExtremeIII-kort.
Jag vet inte hur väl den passar in på Standard-kort. Värt att kolla iaf.

http://reviews.ebay.com/FAKE-SanDis...0001235396?ssPageName=BUYGD:CAT:-1:LISTINGS:2

Jag betalade ca. 900:- för mina 2Gb Extreme II-kort och jag fick dem levererade från USA.

Att startbudet är på 2-3 dollar har inget att göra med om de är falska eller inte, det är för att få i gång buden. Samma sak som på Tradera.
 
Hur lätt tror ni det är att tillverka minneskretsar? Det finns väldigt få tillverkare. Sandisk och Samsung är de enda jag vet. Möjligen finns ett par till.
Alla märken köper sina kretsar av dem.
Det finns dock "fejk" kort. De har falska etiketter. Det ska också finnas kort som lovar mer utrymme än de själva påstår sig ha, sannolikt för att lura köpare som försöker kolla kortet i kameran.
 
Linmajon skrev:
Hur lätt tror ni det är att tillverka minneskretsar? Det finns väldigt få tillverkare. Sandisk och Samsung är de enda jag vet. Möjligen finns ett par till.
Alla märken köper sina kretsar av dem.
Det finns dock "fejk" kort. De har falska etiketter. Det ska också finnas kort som lovar mer utrymme än de själva påstår sig ha, sannolikt för att lura köpare som försöker kolla kortet i kameran.

Kingston, Corsair...
Förvisso finns det flera sorters minnen än CF, som vi pratar om här, men jag har svårt att tänka mig att det skulle finnas 2, möjligen 4-5 som tillverkar minneskretsar. Vad håller då hela HongKong och Taiwan på med?
 
Varför köper du inte i sverige? Sandisk extrem III 2 Gb kostar ju inte mer än en 7 hundring... inte så mycket att bråka om... 1 Gb kostar typ 360:-
dumt att låta snålheten bedra visheten;)

mvh

Peter
 
PeterKorpi skrev:
Varför köper du inte i sverige? Sandisk extrem III 2 Gb kostar ju inte mer än en 7 hundring... inte så mycket att bråka om... 1 Gb kostar typ 360:-
dumt att låta snålheten bedra visheten;)

mvh

Peter

Jag är nyfiken på vart man hittar SanDisk extrem III 1GB för 360:-?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.