Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piratkopior på Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

F65

Ny medlem
Tänkte fråga en sak:

Jag var in till en lokal fotohandlare och kollade på objektiv till min F65 och då sa dom att piratkopiorna på Nikon objektiven är bättre än orginal.

Stämmer det?

Mvh

Per-Hampus

www.pixelarea.com/2523

Nej! knappast..det finns "pirat" som är bättre en vissa orginal och tvärtom..går inte att generalisera. mvh/Kim

Hmmm jag har varit sugen på ett tele/makro. Men jag vet inte så mycket mer.

MVH

Om det är macro du funderar på så finns det ett par riktigt bra alternativ till nikons orginal.

Sigma har (hade) ett 50mm som skall vara helt godkänt + 105mm som skall vara ännu bättre. Båda dessa ligger mycket bra till prismässigt.

Ett annat som jag varmt kan rekomendera är Tamrons 90mm 2,8.
Grymt skarpt, känns gediget och fungerar suveränt till porträtt mm,mm.
Har själv haft ett ganska länge men förvånas fortfarande hur skarpt det är.

Dessutom kan man hitta det riktigt billigt begagnat. 2000 och uppåt.

En riktig pärla om du är intresserad av mackro.

Lycka till med köpet!

Skall tilläggas att nikon likaväl gör grymma mackro gluggar men då kostar det!

Skulle vilja ha deras 70-180mm + deras 200mm men de pengarna räcker till en hel massa film!

Tänk om de kunde göra ett 100 makro som har manuell focus och håller topp kvalite i dagens mått som passar till de nya AF kamererna. Använder nästan aldrig AF när jag fotar när bild inte ens med min Canon D60 där sökeraren är pytte liten mot 35mm.
Vet inte om det finns till Nikon men finns något MF objektiv som passar kolla in ett beggat sådant.

Har själv funderat på Tamronen istället för Canons.

//O.Olsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar