Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pirater kontra original objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jhns

Aktiv medlem
Hej,
Jag undrar om några har erfarenhet att fota med sigma, tokina eller tamron 300/2,8 och har jämfört kvalitet på bilderna och kvaliteten på objektiven jämfört med Canon.
Är prisskillnaden motiverad?
Jag står i valet och kvalet mellan pírat eller ett ljussvagare canon , 300/4L .
Då canon 300/2,8 är väl dyrt.
Hur är kvaliteten på sigma tokina eller tamron?
Tacksam för svar och upplysningar av alla de slag.
MVH
Stefan

Jag har inte använt någon av dem under modern tid, MEN Sigma och Canon är ju de enda som har USM/HSM och i och med det tycker jag de andra är uteslutna.

Vad gäller kvaliteten på bilderna tror jag de flesta blir nöjda med alla tre (åtminstone om man kan använda bilder från pbase.com som referens).

Jag skulle utan tvekan köpa en Canon 300/4L IS USM då jag sällan behöver det extra steget i ljusstyrka, och det kostar och väger mycket mindre än de andra.

Om du behöver ljusstyrkan för korta slutartider är nog sigman klart mest prisvärd.

Låt plånbok och behov (och kanske också ryggen med tanke på vikten) avgöra.

Tack så mycket för svaret.
Jag är ju lite sugen på att komma upp till 600mm också.
Ett alternativ kan ju vara att köpa sigma 400/4,5 eller 500 som de har till nästan överkomligt pris.
Tyvärr finns det ju många alternativ och ...
Hälsningar
Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar