Annons

Piratalternativ till Nikon 80-200mm f/2.8D ED AF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zarabande

Aktiv medlem
Någon som känner till om det finns ett prisvärt alternativ till av piratoptik från Tamron, Sigma eller Tokina??
Finns det något objektiv av de tillverkarna som är jämförbart med Nikons bild-kvalité??
 
Även jag kan hålla med om att Sigman är ett riktigt bra objektiv. Hyffsat bra byggkvalitet och ett bra stativfäste. Däremot har den en trist ytbeläggning av något gummiliknande. Visserligen gör det att den är väldigt greppvänlig och lätt att hålla i men beläggningen skavs av och det ser ganska trist ut. Detta påverkar som tur är inte bildkvaliteten.
 
Rent jämförande i bildkvalité och skärpa så är det ingen större skillnad mellan Sigmas 70-200 och Nikons 80-200 glugg. En viss skillnad till Nikons fördel. När det gäller byggkvalité så är Nikon optiken outstanding.
Allt måste vägas upp i relation till priset, Där Sigmas optik är överlägset!
 
Dessutom har Tokinan deras "fina" "focus clutch"-mekanism som innebär att man måste rotera fokusringen till något av ändlägena och skjuta fram/bak den för att ändra MF till AF. Nej huvva...
 
Oj vad många bra svar!!! Jag har varit ute och rest ett tag, så det var en rolig överaskning! Det blev ett Nikon 80-200. Nikon är ju ändå alltid ändå Nikon....
 
Okej nu undrar jag......

Kim kan du beskriva den "stora" skillnaden mellan Tokina AT-X AF 80-200/2,8 (5640:)
och Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM till Nikon AF-D (8135:)
som innebär att Tokinan inte är nån höjdare men att Sigman är långt bättre ?
(Priser från CyberPhoto)

Läser man på dom två länkar du la ut så verkar dom vara likvärdiga.
 
Kjell, kolla på de två MTF-diagrammen till höger som motsvarar de längre brännvidderna. Kurvorna skall gå så högt upp som möjligt.
 
Jo kurvorna skilljer ju men den som testat har ju i princip samma omdöme om dom två.
Skiljer det så mycket att det försvarar prisskillnaden då ?
 
Jag skulle inte köpa ett objektiv med sådana kurvor i alla fall, speciellt inte med tanke på att det ändå kostar en del.

Om du läser texten noga så ser du också en skillnad även i det verbala omdömet. Sigmat blir skarpt i teleläget vid f/8, men Tokinat blir inte skarpt i kanterna ens vid nedbländning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.