Annons

Piratadapter till Nikon 1 J1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gravanders

Aktiv medlem
Jag fick tag på en Nikon1 J1 för en struntsumma och beställde en adapter på ebay för att göra ett försök med mina andra gluggar med f-fattning. Problemet är att det är en piratadapter utan några kontakter och kameran förstår inte att det är någon glugg monterad alls. Finns det något sätt att övertala J1 att medverka? Har kollat firmware och det är 1.10. Vill helst inte köpa en adapter för dubbelt så mycket som kameran kostade.

"Dum" adapter

Hej, Har du fått det att funka med adapter och, antar jag, manuella objektiv ännu? Borde inte vara något problem. Du bör nog använda manuell inställning för fokusering och zooma in så att inställningen blir lättare och givetvis använda objektivets skärpeinställning. Du vet väl att man, numera, kan hämta brux till kameror på Nikons hemsida? Tror inte du bör uppgradera firmware. Enligt ett inlägg på Nikon Hacker https://nikonhacker.com/viewtopic.php?f=4&t=49&start=30 av en bospez gör en uppgradering att man ej kan zooma in. Han tror att Nikon gjort detta medvetet för att omöjliggöra användande av andra adaptrar än Nikons egen. Har själv tänkt skaffa en "dumb" adapter och använda gamla analoga gluggar till min V1(likadan förutom sökare). Har inte vågat uppgradera firmware p g a det som skrivs på Nikon Hacker. Hälsningar, Erik

"Hej, Har du fått det att funka med adapter och, antar jag, manuella objektiv ännu? "

Jo, jag har fått det att funka, hade bara klantat mig. Min 80-400 blir obegripligt lång men behöver också jättemycket ljus. Och stativ. Några skarpa bilder har det inte blivit än.

Senast ändrad:
Jo, jag har fått det att funka, hade bara klantat mig. Min 80-400 blir obegripligt lång men behöver också jättemycket ljus. Och stativ. Några skarpa bilder har det inte blivit än.

Just det, VR fungerar ju inte heller med en "dum" adapter.
Köp en riktig FT-1 i stället. Den kostar runt 1500 kr på ebay.

Dum adapter o uppgr firmware Nikon 1

Har du uppgraderat firmware från 1.1 till1.4? Frågat Nikon.se men de svarar bara samma sak som redan står på hemsidan om 1.4. Fick själv gräva lite på amerikanska sidor för att få reda på vad som hände i .2 och .3
Är fortfarande osäker på om det är möjligt att zooma in när man ställer in skärpan med 1.4
Om man, som jag, har en trave hyfsade gamla AIs gluggar liggande kan det vara kul att pröva dem. Är speciellt intresserad av att prova min gamla 1,2 normal.
Har testat Nikkor på Canon EOS APSc men tyvärr var resultatet rätt nedslående.

En adapter för "bara" 1 500!? Jag köpte kamerahus V1 med tunna vidvinkeln 10mm för mindre och har kompletterat med en zoom 10-30 för ytterligare 400:-. Det är bara försvarligt med orig adapter om man har flera fina nya AF-obj. Problemet är ju bara att hela anledningen att använda Nikon1-systemet är förlorad om man ska släpa på tunga gluggar, eller? Billigare än många Point & Shoot och bättre eller lika bra, tycker jag. / Erik

En adapter för "bara" 1 500!? Jag köpte kamerahus V1 med tunna vidvinkeln 10mm för mindre och har kompletterat med en zoom 10-30 för ytterligare 400:-. Det är bara försvarligt med orig adapter om man har flera fina nya AF-obj. Problemet är ju bara att hela anledningen att använda Nikon1-systemet är förlorad om man ska släpa på tunga gluggar, eller? Billigare än många Point & Shoot och bättre eller lika bra, tycker jag. / Erik

Om du är så duktig på att hitta billiga grejer så kan du säkert hitta en FT-1 för en spottstyver också.

För mig är den avgörande fördelen med Nikon1-systemet framför andra point & shoot just att man kan sätta vanliga Nikon-objektiv på den och då är en riktig adapter en förutsättning.

Piratadapter Nikon 1 J1/V1 och firmwareversion

Hej Gravanders,
Undrar om du, eller någon annan, som använder piratadapter till J1 har uppdaterat fimware från 1.1. Om så, går det fortfarande att förstora/ zooma in på displayen när man ställer in skärpan? Enligt bobspez https://nikonhacker.com/viewtopic.php?f=4&t=49&start=30 har Nikon omöjliggjort detta på senare firmwareversioner. Att fokusera manuellt utan att förstora ett utsnitt blir väldigt svårt. Han hävdar vidare att live view hela tiden är ljus oavsett ISO och bländar/slutarinställningar(jag tolkar det som att under- eller överexponering inte syns).
Vore trevligt om du, eller någon annan, som använder piratadapter och (manuella) Nikkor objektiv kunde reda ut detta innnan jag uppgraderar firmware. De senare firmwareversionerna åtgärdar mest fel men har även ändrat på prioriteringen mellan ISO och bländare/tidskombination vid auto ISO. Som jag förstått prioriteras kort tid och liten bländare istället för låg ISO i de senare versionerna. Om du inte uppgraderat firmware är det nog säkrast du väntar tills vi rett ut det.
Hälsningar Erik

Ska man använde ett så bra objektiv som 80-400 som TS har på en 1-kamera tycker jag en dum adapter bara är dumt. I och med att objektivet ger en bildvinkel motsvarande 216-1080mm på småbild blir det i det närmaste omöjligt att handhålla utan stabilisering.

Javisst, jag inser att det är nästan omöjligt att få till vettiga bilder med 400 mm. Ville ändå prova. ErikChrister, jag har uppdaterat till nyaste firmware, dumt nog, och det funkar mycket riktigt inte att zooma. För övrigt har jag sagt fel från början; det är en S 1 jag har, inte en J 1. Skillnaden kanske inte är jättestor.

Firmwareförsämring

Tråkigt att du gjorde uppdateringen, Gravanders. Mitt första inlägg var en varning för att det kanske skulle medföra en försämring med uppdatering och, ifall du gjort den, få veta om det som skrevs i den amerikanska texten stämde. Nu vet jag. Tack! Tråkigt att Nikon gjort denna helt onödiga försämring. Firmwareuppdateringar borde ju, tycker man, åtgärda problem och göra funktionen bättre. Verkar ju helt klart vara ett medvetet drag för att få köpare att välja originalet. På min fråga vad som var skillnaden mellan firmware 1.1 och 1.4 nämnde Nikon inte dettta. Hänvisade bara till de förändringar som beskrivs i samband med 1.4 inte de som gjorts i de tidigare. Lyckades ändå leta upp dem. I mitt fall, med gamla manuella objektiv utan VR, räcker det med en piratadapter. Förmodar att försämringen även gäller möjligheten att se över- och underexponeringar. / Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar