Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pinsamt att fotografera?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Har stött på ett nytt "problem" i mitt fotande. Jag vågar inte riktigt fotografera "vad som helst", "var som helst" och "vem som helst". Jag tycker att det är lite "pinsamt" eller påträngande på något sätt. Det känns som att folk "tror att jag tror att jag är något" bara för att jag springer runt med en kamera som inte är liten, silvrig och nästan osynlig.

Som ett exempel, igår var jag på Båtmässan här i Göteborg, men jag "vågade" inte/"kunde inte med" att fotografera innuti båtarna. Hur många är vi som känner samma sak?

/Karin - attans, jag får köpa ett mega zoomobjektiv så jag kan stå en kilometer för att fota det jag vill.... ;) *hehe*
 
Har kännt samma sak fast det har blivit bättre så nu kan jag smälla upp stativ och annat mitt på centralstationen utan problem. Däremot vågar jag inte ännu fota okända männiksor på gatorna.
 
Säkert inte ensammen om det!
Jag är inte programerad på det viset själv men har en flickvän som kan tycka att min fotografering ibland blir lite smått pinsam, gäntemot allmänheten.

Ett tips är att känna/uppleva skillnaden mellan att fota hemma i hemstaden och att fota i en annan stad där du inte känner dig hemma, där du inte känner "ngn" osv.. Då brukar hemmafotandet lossna lite, man förstår att det faktiskt inte spelar ngn roll om ett par personer på stan tänker ett par tankar;)...

Det är alltså också på samma gång en viktig övning det där med att närma sig ting/tang och folk med en kamera,,

Jag tycker personligen också att det hjälper med en lätt och enkel mätsökarkamera,, blir liksom mer diskret och harmlös då.

Lycka till Karin!

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:

Jag tycker personligen också att det hjälper med en lätt och enkel mätsökarkamera,, blir liksom mer diskret och harmlös då.


Tack för ditt svar Niclas, du har rätt! Jag ska börja "låtsas" som att jag är utomlands. Där skäms man inte alls. Men "mätsökarkamera"? Vad är det? En liten icke SLR?
 
Svårt det där med känslor, men jag brukar tänka mig själv som ett "proffs", utföra ett jobb helt enkelt, kräver en del träning och skådespelartalang, men det fungerar efter ett tag

Erik99
 
Chrippe_sbg skrev:
Har kännt samma sak fast det har blivit bättre så nu kan jag smälla upp stativ och annat mitt på centralstationen utan problem. Däremot vågar jag inte ännu fota okända männiksor på gatorna.

Det är väl som tidigare nämnt, ju proffsigare, ju lättare att fotografera.... om man nu inte väljer smygvarianten med mobilen eller nåt....

// Anders
 
Karin. Du kanske bara inbillar dig att folk ska ta illa upp om du fotograferar dem. Om man bemöter folks blickar med ett leende ler de ofta tillbaka själva.

Det är lätt att se om någon inte vill vara med på bild. Oftast ser de dig innan du ser dem. Kameraskygga människor går gärna omvägar runt fotografer.

Jag brukar inte smyga med att jag fotograferar. Då kommer det inte heller som någon överraskning att man kan hamna på bild.
 
Har samma "problem". Ser det som en blyghet. Jag föreställer mig hur jag skulle uppfatta migsjälv om jag var åskådare. Skulle mao inte bry mig och kan slappna av mer.

Sen är det en vanesak. Kör på utan att fundera. Ganska snart känns det helt odramatiskt.

Fotomaraton(1984 tror jag) lärde jag mig att man kan strula omkring med en kamera utan att nån bryr sig.
 
snysop skrev:
Har stött på ett nytt "problem" i mitt fotande. Jag vågar inte riktigt fotografera "vad som helst", "var som helst" och "vem som helst". Jag tycker att det är lite "pinsamt" eller påträngande på något sätt. Det känns som att folk "tror att jag tror att jag är något" bara för att jag springer runt med en kamera som inte är liten, silvrig och nästan osynlig.

Som ett exempel, igår var jag på Båtmässan här i Göteborg, men jag "vågade" inte/"kunde inte med" att fotografera innuti båtarna. Hur många är vi som känner samma sak?

/Karin - attans, jag får köpa ett mega zoomobjektiv så jag kan stå en kilometer för att fota det jag vill.... ;) *hehe*

Jag tycker tvärt om. När jag har en liten kamera med mig så känns det nästan som om jag smygfotograferar. Men om jag har min stora slr med mig (helst med enbent stativ). Så känner jag att jag kan ta den plats jag behöver och folk släpper fram mig på ett helt annat sätt.

M v H

Jonas
 
Människor har jag inte ens vågat testa att fota än. :) Men om/när jag gör det så är det människor som är helt omedvetandes om mig och så står jag en bit bort och zoomar in på dem isf.

Jag tycker att det är pinsamt att ta kort när folk ser mig, men självklart är det en vanesak. Vill bara se hur många vi är här som också tycker att det är lite jobbigt.
 
Re: Re: Pinsamt att fotografera?

Laziovic skrev:
Jag tycker tvärt om. När jag har en liten kamera med mig så känns det nästan som om jag smygfotograferar. Men om jag har min stora slr med mig (helst med enbent stativ). Så känner jag att jag kan ta den plats jag behöver och folk släpper fram mig på ett helt annat sätt.

Men om man har en liten kompaktkamera så vet folk att man är "oseriös" eller "turist". Det känns som att om man har en större svart klump runt halsen så höjer de genast förväntningarna. Det lustiga är att ingen av de som ser mig när jag fotar kommer få se fotona. Så egentligen är jag bara löjlig... men ändå är det jobbigt för mig. Nä, jag får ge mig ut på någon shoppinggata och fota som bara den. *gah*
 
snysop skrev:
Jag tycker att det är pinsamt att ta kort när folk ser mig, men självklart är det en vanesak. Vill bara se hur många vi är här som också tycker att det är lite jobbigt.

Ah! Skönt att höra fler är som jag på den punkten. För att komma över känslan att folk iaktog mig när jag fotograferade så började jag på ställen där det cirkulerade färre folk. När jag märkte att de inte brydde sig det minsta var det lättare att fotografera bland fler folk.

Men visst känns det konstigt ibland när man står på knäna och böjer överkroppen i en odefinerbar båge mitt inne i stan! :)
 
snysop skrev:
Människor har jag inte ens vågat testa att fota än. :) Men om/när jag gör det så är det människor som är helt omedvetandes om mig och så står jag en bit bort och zoomar in på dem isf.

Jag tycker att det är pinsamt att ta kort när folk ser mig, men självklart är det en vanesak. Vill bara se hur många vi är här som också tycker att det är lite jobbigt.

När människor är omedvetna om att dom hamnar i sökaren blir oftast dom bästa bilderna. Så fort dom förstår att dom blir fotade, försvinner det naturliga i deras rörelser/ansiktsuttryck. Det är iaf min erfarenhet. Dessutom så finns det ju dom som reagerar väldigt negativt om man fotar utan att fråga. Jag har bla en Nikon 5700 med vridbar display. Perfekt att sitta med kameran i knät och använda displayen som sökare. Ingen tänker på att man i själva verket sitter och fotar. Har fått en hel del kul bilder på så sätt..
 
Helgesson skrev:
När människor är omedvetna om att dom hamnar i sökaren blir oftast dom bästa bilderna. Så fort dom förstår att dom blir fotade, försvinner det naturliga i deras rörelser/ansiktsuttryck. Det är iaf min erfarenhet. Dessutom så finns det ju dom som reagerar väldigt negativt om man fotar utan att fråga. Jag har bla en Nikon 5700 med vridbar display. Perfekt att sitta med kameran i knät och använda displayen som sökare. Ingen tänker på att man i själva verket sitter och fotar. Har fått en hel del kul bilder på så sätt..

Håller med dig ang det omedvetna, därför får jag införskaffa ett schysst teleobjektiv(?) så jag slipper gå nära människorna. Har tyvärr ingen vridbar skärm på min systemare...
 
PerFogelberg skrev:

Det är lätt att se om någon inte vill vara med på bild. Oftast ser de dig innan du ser dem. Kameraskygga människor går gärna omvägar runt fotografer.

Jag brukar inte smyga med att jag fotograferar. Då kommer det inte heller som någon överraskning att man kan hamna på bild.

Jag tycker det är jättesvårt att fota med människor runt mig. Ibland är det dock sgs oundvikligt. Gillar bla att fota arkitektur och stadsmiljöer och då är det ju naturligt att ha folk med i bilden.
För en vecka sedan var vi några stycken på fototur för att fota ett nytt, mycket omtalat, jättebygge i Newcastle. Mycket glas, böljande linjer, infallande ljus, balkonger...
Jag, med enbensstativ, strövade runt som de andra och vid ett tillfälle inriktade jag in mig på en vackert belyst balkongrad och pelare. Det stod en kvinna vid en disk i förgrunden (det pågick ett fackföreningsmöte med hundratals deltagare som surrade runt överallt). Hon och en ung man hon talade med bakom disken kom med i bildens nederkant.
Tog ett par bilder och skulle gå vidare när kvinnan fick syn på mig och kameran - och du milde banan vilken verbal attack jag råkade ut för! Det var ytterst pinsamt. HON accepterade inte att bli fotograferad. HENNE fick man inte ta några som helst bilder av. VAD i helsike hade jag gjort, osv, osv. I hög volym, med rasande kroppspråk. Vad skulle jag göra? Riva ut filmen ur kameran (hon var med på två rutor på slutet)? Springa iväg? Förneka att jag fotat henne?
Jag försökte, med det tapprast vänliga leende jag kunde förmå, säga att jag var där för att fotografera den ståtliga byggnaden - vilket ju var sant - men hennes utfall gjorde att det inte spelade någon roll vad jag sa. Hon hörde inte något pga sina egna salvor.
Jag räddades till slut av den unga mannen vid disken som kastade sig in och lyckades tala om för henne att han SÅG att jag inte tagit bild av henne (kameran var riktad uppåt mot balkongernas underlinjer). Utan hans hyggliga ingripande vet jag inte hur det hela hade slutat.
Handgemäng? - smockan hängde i luften. Polisanmälan? - trolig följd av det förra.
Ja, jag tyckte det hela var så obehagligt att jag lomade iväg, låtsat oberörd (så måste en snigel på vild flykt känna sig!), och mitt sällskap insåg att det var slutfotat för dagen. Under hela promenaden till järnvägsstationen och under tågresan hem hade jag kvar en stark obehagskänsla och insåg att jag bör hålla mig till att fota fåglar i trädgården.

Tackolov kunde vi ju skämta om incidenten sinsemellan i efterhand. Konstaterade att jag borde rutit: 'Vad i helsike tror du att jag skulle vilja ta bilder av DIG för? Vad gör DIG så jävla speciell? Här är hundratals personer - varför skulle jag slösa film på DIG, din inbillska och uppblåsta groda!'
Sensmoral: Ska du fotografera bilder med folk på - ta i alla fall med vänner som kan plåstra om dig själsligen efteråt!
/Gitte
 
Jag känner samma obehag för att fota folk på stan. Känner mycket osäker på hur folk ska reagera...

Att fotografera bland folk är dock inget som stör mig. Jag kan lätt ställa upp kamera med stativ på torget och fotografera en byggnad eller en fin blomma, men det är just människan som motiv som gör mig osäker. Skönt att se att man inte är ensam om dessa känslor
 
Blir bättre med åldern..tror jag.. :)

Inget bra tips kanske, men tror det blir bättre med åldern! :)

Å så tror jag att man skall försöka se alla
som man skall ta en bild av som en kompis,
men ändå med respekt, och är man minsta tveksam, fråga! :)
Typ "kan jag ta en bild på dej när du jobbar?"
(och se'n har man säkert fått en ny kompis!) :)

Däremot kan medföljande tonårsbarnbarnet se litet oroligt ut..och börja sucka..
men brukar hänga på efter en stund..
för det var ju inte så farligt eller skämmigt!! :)

Och, vi omges av olika kulturer, och än mer i utlandet,
så man bör kanske vara litet kulturellt kunnig, och fråga vid osäkerhet... vad som passar/funkar. :)
 
Gatufotografering i Marocko är ingen hit. För att överhuvudtaget kunna fotografera där fick jag nöja mig med att ha kameran på magen och sikta på måfå. Annars slängde sig folk handlöst ner på marken ungefär som om jag var en självmordsbombare.
 
gitte edelman skrev:
Jag tycker det är jättesvårt att fota med människor runt mig. Ibland är det dock sgs oundvikligt. Gillar bla att fota arkitektur och stadsmiljöer och då är det ju naturligt att ha folk med i bilden.

Ojdå sicken upplevelse! Visst är det synd att man alltid är efterklock och kommer på bra saker att säga, när det är för sent. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.