Znutt
Aktiv medlem
Hej
Har nördat ner mig analogt och råkade köpa en 9x12 kassett på Tradera
Då jag inte har någon storformat kom tanken på en hålkamera upp
Byggde en efter lite stulna idéer på nätet.
Borrade 0.4 mm hål i en bit 0.2 mm mässingsplåt.
Tre olika brännvidder 60, 98 och 130 mm
Har dock ingen film så för att prova blev det fotopapper.... Dock inte speciellt ljuskänsligt.
Testade 60 och 130 mm (f150 resp 325) Så 12 minuter resp 56 minuter (tog några försök innan 12 m bestämdes som ok) (uppmätt f=64 t=1s ISO100)
Tyvärr regn idag inget roligt att fota så det blev kameran i uterummet riktad mot altandörren.
Är det någon annan där ute som tycker detta är roligt kanske vi kan starta en tråd och dela med bilder. Kan ju kalla den "Pinhole camera - hål kamera - över axeln" som både finns i Pentax och Sony forumet.
Har nördat ner mig analogt och råkade köpa en 9x12 kassett på Tradera
Då jag inte har någon storformat kom tanken på en hålkamera upp
Byggde en efter lite stulna idéer på nätet.
Borrade 0.4 mm hål i en bit 0.2 mm mässingsplåt.
Tre olika brännvidder 60, 98 och 130 mm
Har dock ingen film så för att prova blev det fotopapper.... Dock inte speciellt ljuskänsligt.
Testade 60 och 130 mm (f150 resp 325) Så 12 minuter resp 56 minuter (tog några försök innan 12 m bestämdes som ok) (uppmätt f=64 t=1s ISO100)
Tyvärr regn idag inget roligt att fota så det blev kameran i uterummet riktad mot altandörren.
Är det någon annan där ute som tycker detta är roligt kanske vi kan starta en tråd och dela med bilder. Kan ju kalla den "Pinhole camera - hål kamera - över axeln" som både finns i Pentax och Sony forumet.