Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
pinhåls-kamera?
- Trådstartare cstinaaa
- Start datum
Walle
Aktiv medlem
Jag har testat både "digital pinhole" och att bygga egna enkla pinhole-kameror. Det senaste tycker jag är det roligaste!
Den absolut enklaste pinhole-kameran jag "byggt" bestod av en filmburk med ogenomskinligt lock och en bit aluminiumfolie. Gör ett hål med 5-10mm diameter. Tejpa aluminiumfolie med svart tejp över hålet, limma funkar också bra. Stick ett litet hål i aluminiumfolien, klipp en rund filmbit eller fotopappersbit och montera i locket och vips, så har du en kamera
Den absolut enklaste pinhole-kameran jag "byggt" bestod av en filmburk med ogenomskinligt lock och en bit aluminiumfolie. Gör ett hål med 5-10mm diameter. Tejpa aluminiumfolie med svart tejp över hålet, limma funkar också bra. Stick ett litet hål i aluminiumfolien, klipp en rund filmbit eller fotopappersbit och montera i locket och vips, så har du en kamera
cstinaaa
Aktiv medlem
Jag har testat både "digital pinhole" och att bygga egna enkla pinhole-kameror. Det senaste tycker jag är det roligaste!
oj låter kul! hur länge bör man exponera?
har du framkallat några bilder?
pettisson
Aktiv medlem
Förra året upptäckte jag också såna instruktionsfilmer på youtube och blev taggad som satan. Sen byggde jag och byggde och fick ihop en jättefin kamera tyckte jag. Men när jag hämtade rullen från labbet så hade det inte blitt några bilder alls! Då tappade jag suget totalt
Men anledningen var ju att jag inte exponerat tillräckligt länge. (Själv var jag orolig över att få vita bilder) men icke.
Nån gång ska jag försöka igen. heh.
Men anledningen var ju att jag inte exponerat tillräckligt länge. (Själv var jag orolig över att få vita bilder) men icke.
Nån gång ska jag försöka igen. heh.
Graal
Avslutat medlemskap
Om man vill lägga ut någon tusenlapp och lite till så har Photax nu en specialkonstruerad hålkamera för film/papper i stl 4x15 tum/9x12cm.
http://www.photax.se/meny09/index09/indx09_halkamera.htm
Man får då enligt uppgift hålets storlek exakt anpassat till filmplansavståndet, vilket är viktigt för att få skarpa bilder. Hemmagjort i folie brukar annars bli lite på chansning.
Man får då enligt uppgift hålets storlek exakt anpassat till filmplansavståndet, vilket är viktigt för att få skarpa bilder. Hemmagjort i folie brukar annars bli lite på chansning.
cstinaaa
Aktiv medlem
Om man vill lägga ut någon tusenlapp och lite till så har Photax nu en specialkonstruerad hålkamera för film/papper i stl 4x15 tum/9x12cm.
ojdå. nej jag vill inte lägga ut så mycket pengar, bara testa på kul