Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Piezography
- Trådstartare Fredrikpersson
- Start datum
stefohl
Aktiv medlem
niklasl skrev:
På diskussionslistan DigitalBlackandWhiteThePrint klagar en del över att det finns problem med "flaking" med Hahnemühle Photo Rag - är det så?
Det är ett problem. Vi löser det genom att försiktigt borsta av ytan innan vi skriver ut bilden.
Är Epson Ultra Smooth Fine Art arkivbeständigt? Ursäkta alla frågor (fast det kommer fler), detta är ett område som jag inte har någon erfarenhet av!
Ultra Smooth är kanske det bästa papperet som finns när det gäller arkivbeständighet. Syrafritt, inget optiskt vitmedel och en väldigt ren bomullsråvara.
MVH/Stefan
dlridings
Aktiv medlem
niklasl skrev:
Daniel: Ska man börja med C86 med Epsons bläck och köra alla inställningskontroller, etc, och sedan byta till MIS-bläcken eller ska man direkt ur kartongen börja med MIS EZ?
Ber om ursäkt för dröjsmålet. Jag har varit bortrest i tre veckor.
Jag lät min dotter göra slut på Epsons bläck som följer med. Man vill gärna veta att skrivaren fungerar innan man sätter in något nytt. Det händer att en skrivare har problem direkt ur lådan och då är det skönt att kunna utesluta egna bläck osv.
MIS rekommenderar också detta. Se till att skrivaren fungerar först, sedan sätt in bläcket från MIS.
niklasl
Aktiv medlem
Jo, det är väl rimligt att göra så. Har inte haft tid att börja ännu men har hängt med i epostlistan om sv/v utskrifter ett tag nu och det är ganska lärorikt emellanåt - handlar ju rätt mycket om Epson och MIS. En del av stammisarna där har rätt mycket kunskap och erfarenhet.dlridings skrev:
Ber om ursäkt för dröjsmålet. Jag har varit bortrest i tre veckor.
Jag lät min dotter göra slut på Epsons bläck som följer med. Man vill gärna veta att skrivaren fungerar innan man sätter in något nytt. Det händer att en skrivare har problem direkt ur lådan och då är det skönt att kunna utesluta egna bläck osv.
MIS rekommenderar också detta. Se till att skrivaren fungerar först, sedan sätt in bläcket från MIS.
Vilka papper och inställningar har du använt med din C86?
dlridings
Aktiv medlem
niklasl skrev:
Vilka papper och inställningar har du använt med din C86?
Jag har använt Epson Archival Matte, Hahnemühle Photo Rag, Somerset Enanced Satin och Velvet och Permajet Museum Classic.
Epson Archival Matte är mitt arbetspapper. Jag skriver ut med Gamma 1.8, Brightness +3 och Contrast mellan -10 och -15.
Hahnemühle med Gamma 2.2 och resten default, tror jag. Möjligen sänker jag kontrasten lite i skrivardrivrutinen (dialogen från skrivaren när man skriver ut).
Somerset har jag aldrig fått att fungerar riktigt bra. Jag måste kolla igen innan jag skriver mina inställningar. Permajet ställer jag in som Hahnemühle.
Hahnemühle och Permajet är kanske mina favoriter (Permajet är varmare) men det mesta skriver jag ut på Epson Archival Matte. Bra papper till ett rimligt pris.
Jerkan
Aktiv medlem
Själv lutar jag mer och mer åt RIP. Men jag måste erkänna att det känns befriande att ha ett flasksystem på skrivaren, 4 flaskor à 250ml kostare circa 350 SEK. Det gör att jag kan skriva ut utan att blinka (så länge jag använder Epson Archival Matte eller Matte Heavyweight) vad gäller kostnader.
Hoppas detta svarade på din fråga. [/B][/QUOTE]
Blev lite nyfiken på vad det är för flasksystem du pratar om? Funkar det till R1800 också?
Mvh/Jari
Hoppas detta svarade på din fråga. [/B][/QUOTE]
Blev lite nyfiken på vad det är för flasksystem du pratar om? Funkar det till R1800 också?
Mvh/Jari
dlridings
Aktiv medlem
Jerkan skrev:
Mvh/Jari
Jag använder detta:
MIS Associates CFS
CFS = "Continuous Flow System".
Jag kan inte se att något finns för R1800 ännu, men det finns för alla andra Epsonmodeller så det är förmodligen bara en tidsfråga. Kruxet är att de måste ta fram bläck som duger först. Själva flasksystemet är bara ett antal flaskor med tub. Men råvaran, bläcket, måste hålla måttet först.
Hälsningar, Daniel
stefohl
Aktiv medlem
dlridings skrev:
Jag använder detta:
MIS Associates CFS
CFS = "Continuous Flow System".
Jag kan inte se att något finns för R1800 ännu, men det finns för alla andra Epsonmodeller så det är förmodligen bara en tidsfråga. Kruxet är att de måste ta fram bläck som duger först.
Finns ett antal tillverkare som gör sådana system, till exempel www.permajet.com
Men när jag snackade med Permajet sa de att detta inte är ett system för alla. Det krävs att man skriver ut rätt regelbundet, minst ett par gånger i veckan, för att systemet ska fungera väl. De avråder t o m köpare som inte skriver ut mer än kanske en gång i veckan att skaffa sig ett CIS-system (=Continuous Ink System).
Flasksystemet kostar ju en hel del, så det krävs ju att man har en ganska stor utskriftsvolym för att besparingarna på bläcket ska ge utslägg. Sedan finns det en ganska stor risk för att bläck kloggar i munstycken om man inte skriver ut regelbundet.
Så ska du skaffa ett sådant system, tänk efter hur du arbetar. När jag själv hade ett sådant system tillsammans med Piezography-bläck, hade jag så mycket strul med detta att det slutade med att jag slängde skrivare och CIS-system i en container. Det blev en ordentlig smäll och kändes oerhört befriande.
MVH/Stefan
dlridings
Aktiv medlem
niklasl skrev:
På epostlistan om sv/v utskrift skrivs inte så mycket om CFS/CIS men desto mera om återfyllbara bläckpatroner, som t ex dessa. Tydligen är det viktigt att patronen är "spongeless", annars kan luftbubblor ansamlas och orsaka stopp.
Jag har också sett dem Niklas. Men jag skaffade mitt system innan dessa patroner var tillgängliga.
CFS från MIS är inte dyrt. Själv skriver jag ut ofta, mycket ofta så jag har inga problem med uttorkning eller förstoppade skrivarhuvud (man ska kanske undvika pigmentbläck i skrivare som inte hade pigment bläck från början).
När jag åker bort, ber jag min fru att stänga av och sätta på skrivaren en gång om dagen. Det håller lite fart i systemet.
Jag är inne på min andra uppsättning 4 oz flaskor. Jag började i december 2004. Vad gäller Epson så sparar man in på originalbläck nästa på en gång (jag skriver huvudsakligen s/v). Så jag gick med plus för länge, länge sedan.
Permajet, Lyson osv har också system, men för ett mycket begränsat (oftast äldre) skrivare. Men hej! Om det fungerar, så ...
Fick jag välja idag, skulle jag kanske, men jag är inte säker, välja dessa lätta patroner. Jag har hört mycket gott om dem.
dlridings
Aktiv medlem
dlridings skrev:
När jag åker bort, ber jag min fru att stänga av och sätta på skrivaren en gång om dagen. Det håller lite fart i systemet.
Men jag måste förtydliga. Stefan har rätt. Man _ska_ skriva ut ofta. MIS säger samma sak. Flasksystemet är inget för någon som bara skriver ut då och då.
De nya patronerna de (MIS) har är säkert mycket bättre. Det finns fördelar även för någon som mig. Jag är låst till Eboni black (mattepapper) men om jag hade patronerna skulle jag kunna byta ut Eboni mot Photo black för glossy. Det är i stort sätt omöjligt med flasksystemet.
Daniel
stefohl
Aktiv medlem
dlridings skrev:
Jag har också sett dem Niklas. Men jag skaffade mitt system innan dessa patroner var tillgängliga.
CFS från MIS är inte dyrt. Själv skriver jag ut ofta, mycket ofta så jag har inga problem med uttorkning eller förstoppade skrivarhuvud (man ska kanske undvika pigmentbläck i skrivare som inte hade pigment bläck från början).
Jag har också suttit och räknat vad det kostar om man använder originalbläck från Epson i deras 2100-skrivare eller i deras Epson 4000. Till deras större skrivare köper man patroner som rymmer 220 ml, till en 2100 tror jag varje patron rymmer 11 ml. Skillnaden i literkostnad är så stor att man sparar pengar på att köpa en större skrivare om man skriver ut mer än 3 A4 om dagen på tre års sikt.
MVH/Stefan
Jerkan
Aktiv medlem
Tack ska ni Stefan, Daniel och Niklas för tipsen!
Är kanske dumt att satsa på flasksystem nu i början eftersom jag inte vet än hur mycket skrivande det blir.
Det här med påfyllbara patroner verkar ju vara en kanonbra ide!? Får vänta och se om de kommer till R1800 också.
/Jari
Är kanske dumt att satsa på flasksystem nu i början eftersom jag inte vet än hur mycket skrivande det blir.
Det här med påfyllbara patroner verkar ju vara en kanonbra ide!? Får vänta och se om de kommer till R1800 också.
/Jari
Jerkan
Aktiv medlem
dlridings skrev:
Jag brukar låta skrivaren stå på hela tiden... har fått för mig att det sliter mer på den om man stänger av/på. Har alltid gjort så med mina stereoprylar..fast det kanske är annorlunda med skrivare?(stänger endast av den om jag åker bort)
/Jari
stefohl
Aktiv medlem
Jerkan skrev:
Tack ska ni Stefan, Daniel och Niklas för tipsen!
/Jari
Jag skulle definitivt avvakta med flaskor innan jag visste hur mycket som du skriver ut. Vi skriver ju ut väldigt mycket, men vi har ändå valt att använda originalbläck, eftersom vi måste kunna garantera hållbarheten på bilderna. Tredjepartsbläcken har inte testats lika hårt som originalen. Sedan är ju de profiler som finns för olika papper gjorda för originaltillverkarens bläck. Ska du har en tredjepartstillverkare behöver du antagligen specialgjorda profiler.
MVH/Stefan
stefohl
Aktiv medlem
Jerkan skrev:
Jag brukar låta skrivaren stå på hela tiden... har fått för mig att det sliter mer på den om man stänger av/på. Har alltid gjort så med mina stereoprylar..fast det kanske är annorlunda med skrivare?(stänger endast av den om jag åker bort)
/Jari
Ingen bra idé. Dels parkeras skrivarhuvudet i ett särskilt läge när du stänger av den för att skydda den mot uttorkning. Dels genomför skrivaren en rensning av munstyckena när du slår på den. Så skrivaren bör du stänga av när du inte använder den.
MVH/Stefan
Jerkan
Aktiv medlem
niklasl skrev:
På epostlistan om sv/v utskrift skrivs inte så mycket om CFS/CIS men desto mera om återfyllbara bläckpatroner, som t ex dessa. Tydligen är det viktigt att patronen är "spongeless", annars kan luftbubblor ansamlas och orsaka stopp.
Skulle dessa funka till R1800..borde ju vara samma som till R800? Är det ett helt set, står inte riktigt vad det är?
/Jari
niklasl
Aktiv medlem
På diskussionslistan ställdes faktiskt samma fråga nyligen (av någon annan) och den besvarades så här (finns kanske någon mer här som är intresserad av svaret):niklasl skrev:
Daniel! Klarar C86 Hahnemühles 308 g/m2-papper (enligt broschyren klarar skrivaren upp till 250 g/m2 om det är Epsons egna papper)? Eller använder du 188 g/m2?
If you're looking to try different papers, consider those I've noted in the
C86 Readme file at http://home1.gte.net/res09aij/C86-EZ-UT-Readme.htm.
One thing I've found is that if a paper -- often one of the heavier ones --
has corners that turn up, the head might hit them. You can often help this
by straightening the paper before it is fed into the printer.
Sometimes a little push on the paper helps with the heavier ones. Although
I have not tried it with the C86, another old trick is to have a heavy
cardboard or foam core behind the paper you want to feed.
Papers in the low 300s can work.
Paul
www.PaulRoark.com
dlridings
Aktiv medlem
niklasl skrev:
Daniel! Klarar C86 Hahnemühles 308 g/m2-papper (enligt broschyren klarar skrivaren upp till 250 g/m2 om det är Epsons egna papper)? Eller använder du 188 g/m2?
Niklas, jag har inte skrivit ut på Hahnemühles 308 papper men jag har skrivit ut med Permajets Museum Classic (310 gm) och Hahnemühles "William Turner" (310 gm). Det gick bra. Vi pratar inte om mass-producerade utskrifter, utan en utskrift åt gången.
Min skrivare blåstes ut av blixten i tisdags. Jag har köpt en likadan. Jag är fortfarande nöjd för s/v.
Daniel