Fredrikpersson
Aktiv medlem
Tack för svaret, Anders. Har faktiskt en gammal burk som skulle kunna få jobbet som skrivarserver.
F
F
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag gillar Linux mer än win men har ännu inte hittat ett sätt att hårdvarukalibrera min bildskärm under Linux (Optical lär finnas i Linux-version men då funkar inte min Spyder). Photoshop 7 kan jag köra m h a CxOffice men inte PSCS. Gimp hanterade bara 8 bitars färg senast jag kollade och gav vid skevning och liknande artefakter jfrt med PS. Färghanteringen i Linux är tyvärr ännu rätt rudimentär vad jag kan förstå (men utveckling pågår). Slutligen är det inte fel att man får med profiler vid köp av bläck och papper, som t ex för Piezography.andewid skrev:
Ingen som testat att skriva ut via Linux?
niklasl skrev:
Jag gillar Linux mer än win men har ännu inte hittat ett sätt att hårdvarukalibrera min bildskärm under Linux (Optical lär finnas i Linux-version men då funkar inte min Spyder). Photoshop 7 kan jag köra m h a CxOffice men inte PSCS. Gimp hanterade bara 8 bitars färg senast jag kollade och gav vid skevning och liknande artefakter jfrt med PS. Färghanteringen i Linux är tyvärr ännu rätt rudimentär vad jag kan förstå (men utveckling pågår). Slutligen är det inte fel att man får med profiler vid köp av bläck och papper, som t ex för Piezography.
andewid skrev:
Ingen som testat att skriva ut via Linux? Gimp-Print och CUPS ger betyligt fler kontrollmöjligheter än windows-drivrutinerna. Dessutom har du inte samma begränsning i filstorlekar etc. Dessutom fullt CcMmYyKk stöd, till skillnad från endast RGB i Windows.
16bit behandling ger mjuka och högupplösta skalor. Eftersom sourcekoden är öppen kan du gå in själv och optimera/påverka blandningen av färger så att du får precis de skalor du vill ha =)
En annan viktig detalj är att Epsons drivrutin skalar ner högupplösta bilder innan den skriver ut. Det gör inte gimp-print.
http://linuxprinting.org/printer_list.cgi
http://gimp-print.sourceforge.net/p_Screenshot.php3
dlridings skrev:
Jag är långt ifrån expert på detta. Jag värjer mig emot vissa detaljer. Lång historia ...
Men jag har för mig att GIMP ligger bakom flera, eller åtminstone ett par stycken, kompetenta RIP mjukvarupaket.
stefohl skrev:
Quadtone är en RIP som använder GIMP. En billig lösning för den som vill pröva på svartvita utskrifter.
MVH/Stefan
Enda skälet till att jag kör win är att det inte funkar med digitalfoto under Linux, tyvärr. xgamma har jag testat och det är ju inte bättre än Adobe Gamma - den typen av "kalibrering" är inte tillräcklig. Om man kalibrerar i win kan man ju lika gärna stanna i win? Och icc-profilen man tar fram efter kalibrering/profilering i win har man väl ingen glädje av (ännu) i Linux? Cinepaint har jag testat och det förefaller ännu rätt rudimentärt jfrt med PSCS. Capture One kan man ännu inte köra under CxOffice och dcraw-plugin är ju ingen ersättare för arbetsflödet i C1. Ursäkta att jag låter så negativ, hade gärna behållit Linux men för digitalfoto räckte det inte riktigt till för mig.andewid skrev:
Cinepaint har 16bit stöd. Det ska även finnas kalibreringsprogram för skärm och liknande. En enkel variant är att använda xgamma och ställa in gammakompensationen för varje kanal. Om du har kalibrerat i Windows så kan du ju helt enkelt använda samma inställning.
Men visst, färgprofilering är inte speciellt bra under Linux =(. X windows har fullt stöd. Det är programmen som finns tillgängliga som inte har så bra stöd, tyvärr.
Fast då blir det med antingen MIS-bläcken eller Epson Ultrachrome?stefohl skrev:
Quadtone är en RIP som använder GIMP. En billig lösning för den som vill pröva på svartvita utskrifter.
Nej jag håller med dig. Linux har ljusår kvar för att komma ikapp här. Tyvärr verkar det som om "linux-människorna" inte har någon aning om detta, samt att de inte bryr sig om man frågar.niklasl skrev:
Enda skälet till att jag kör win är att det inte funkar med digitalfoto under Linux, tyvärr. xgamma har jag testat och det är ju inte bättre än Adobe Gamma - den typen av "kalibrering" är inte tillräcklig. Om man kalibrerar i win kan man ju lika gärna stanna i win? Och icc-profilen man tar fram efter kalibrering/profilering i win har man väl ingen glädje av (ännu) i Linux? Cinepaint har jag testat och det förefaller ännu rätt rudimentärt jfrt med PSCS. Capture One kan man ännu inte köra under CxOffice och dcraw-plugin är ju ingen ersättare för arbetsflödet i C1. Ursäkta att jag låter så negativ, hade gärna behållit Linux men för digitalfoto räckte det inte riktigt till för mig.
Övertyga mig gärna om motsatsen!
niklasl skrev:
MIS-bläcken såg f ö bra ut, återigen som fabrikanten själv presenterar sin produkt. Enda nackdelen var väl att den blå komponenten som används för att kyla färgtonen bleknade mera än övriga pigment.
niklasl skrev:
Att välja utifrån information på nätet är inte så lätt. I diskussionsgruppen på Yahoo finns blekningsjämförelser mellan PiezoTone och MIS - det tycks vara Cone (Piezo) vs Roark (MIS) som slår varandra i skallen med olika upplägg på sina tester. En annan användare har lagt upp blekta PiezoTone-bilder, endast två månader gamla (oramade, ej direkt solljus). Hmm...
niklasl skrev:
Att välja utifrån information på nätet är inte så lätt. I diskussionsgruppen på Yahoo finns blekningsjämförelser mellan PiezoTone och MIS - det tycks vara Cone (Piezo) vs Roark (MIS) som slår varandra i skallen med olika upplägg på sina tester. En annan användare har lagt upp blekta PiezoTone-bilder, endast två månader gamla (oramade, ej direkt solljus). Hmm...
...
Daniel: Vad jobbar du med för material och skrivare? Har du testat Piezo?
niklasl skrev:
Arkivbeständigheten för denna silverbild är ju tämligen känd till skillnad från många utskriftsprocesser.
niklasl skrev:
Stefan - Epson Ultrachrome på EEM med Imageprint v6 ser mycket ren och snygg ut, utan metamerism och med visuellt bra Dmax. Men kunde inte skuggseparationen vara lite bättre, eller? Annat gammavärde?