Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piezography

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte bara förtydliga:

* Gimp-print är själva drivrutinen.
* CUPS (och Samba) är skrivarservern.

Du behöver inte nödvändigtvis använda CUPS. Det finns flera olika system som stödjer Gimp-print drivrutinen.

Re: Linux?

andewid skrev:
Ingen som testat att skriva ut via Linux?
Jag gillar Linux mer än win men har ännu inte hittat ett sätt att hårdvarukalibrera min bildskärm under Linux (Optical lär finnas i Linux-version men då funkar inte min Spyder). Photoshop 7 kan jag köra m h a CxOffice men inte PSCS. Gimp hanterade bara 8 bitars färg senast jag kollade och gav vid skevning och liknande artefakter jfrt med PS. Färghanteringen i Linux är tyvärr ännu rätt rudimentär vad jag kan förstå (men utveckling pågår). Slutligen är det inte fel att man får med profiler vid köp av bläck och papper, som t ex för Piezography.

Re: Re: Linux?

niklasl skrev:
Jag gillar Linux mer än win men har ännu inte hittat ett sätt att hårdvarukalibrera min bildskärm under Linux (Optical lär finnas i Linux-version men då funkar inte min Spyder). Photoshop 7 kan jag köra m h a CxOffice men inte PSCS. Gimp hanterade bara 8 bitars färg senast jag kollade och gav vid skevning och liknande artefakter jfrt med PS. Färghanteringen i Linux är tyvärr ännu rätt rudimentär vad jag kan förstå (men utveckling pågår). Slutligen är det inte fel att man får med profiler vid köp av bläck och papper, som t ex för Piezography.

Cinepaint har 16bit stöd. Det ska även finnas kalibreringsprogram för skärm och liknande. En enkel variant är att använda xgamma och ställa in gammakompensationen för varje kanal. Om du har kalibrerat i Windows så kan du ju helt enkelt använda samma inställning.

Men visst, färgprofilering är inte speciellt bra under Linux =(. X windows har fullt stöd. Det är programmen som finns tillgängliga som inte har så bra stöd, tyvärr.

Re: Linux?

andewid skrev:
Ingen som testat att skriva ut via Linux? Gimp-Print och CUPS ger betyligt fler kontrollmöjligheter än windows-drivrutinerna. Dessutom har du inte samma begränsning i filstorlekar etc. Dessutom fullt CcMmYyKk stöd, till skillnad från endast RGB i Windows.

16bit behandling ger mjuka och högupplösta skalor. Eftersom sourcekoden är öppen kan du gå in själv och optimera/påverka blandningen av färger så att du får precis de skalor du vill ha =)

En annan viktig detalj är att Epsons drivrutin skalar ner högupplösta bilder innan den skriver ut. Det gör inte gimp-print.

http://linuxprinting.org/printer_list.cgi
http://gimp-print.sourceforge.net/p_Screenshot.php3

Jag är långt ifrån expert på detta. Jag värjer mig emot vissa detaljer. Lång historia ...

Men jag har för mig att GIMP ligger bakom flera, eller åtminstone ett par stycken, kompetenta RIP mjukvarupaket.

Re: Re: Linux?

dlridings skrev:
Jag är långt ifrån expert på detta. Jag värjer mig emot vissa detaljer. Lång historia ...

Men jag har för mig att GIMP ligger bakom flera, eller åtminstone ett par stycken, kompetenta RIP mjukvarupaket.

Quadtone är en RIP som använder GIMP. En billig lösning för den som vill pröva på svartvita utskrifter.

MVH/Stefan

Re: Re: Re: Linux?

stefohl skrev:
Quadtone är en RIP som använder GIMP. En billig lösning för den som vill pröva på svartvita utskrifter.

MVH/Stefan

Ja, det var Quadtone jag tänkte på (extremt bra paket. Skamligt mycket för pengarna) och ett annat från Schweiz. Jag har inte detaljerna till hands men kan gräva fram dem vid behov. Absolut inget att erbjuda mer än Quadtone, vilket är varför jag inte la det på minnet.

Det finns bara ett problem med Quadtone ... din skrivare måste vara med bland de implemeterade. Finns det med, så lönar det sig inte att lägga ut en krona mer eller 5.000 kronor mer. Det är ett kompetent paket.

andewid skrev:
Cinepaint har 16bit stöd. Det ska även finnas kalibreringsprogram för skärm och liknande. En enkel variant är att använda xgamma och ställa in gammakompensationen för varje kanal. Om du har kalibrerat i Windows så kan du ju helt enkelt använda samma inställning.

Men visst, färgprofilering är inte speciellt bra under Linux =(. X windows har fullt stöd. Det är programmen som finns tillgängliga som inte har så bra stöd, tyvärr.
Enda skälet till att jag kör win är att det inte funkar med digitalfoto under Linux, tyvärr. xgamma har jag testat och det är ju inte bättre än Adobe Gamma - den typen av "kalibrering" är inte tillräcklig. Om man kalibrerar i win kan man ju lika gärna stanna i win? Och icc-profilen man tar fram efter kalibrering/profilering i win har man väl ingen glädje av (ännu) i Linux? Cinepaint har jag testat och det förefaller ännu rätt rudimentärt jfrt med PSCS. Capture One kan man ännu inte köra under CxOffice och dcraw-plugin är ju ingen ersättare för arbetsflödet i C1. Ursäkta att jag låter så negativ, hade gärna behållit Linux men för digitalfoto räckte det inte riktigt till för mig.

Övertyga mig gärna om motsatsen!

Senast ändrad:

stefohl skrev:
Fast då blir det med antingen MIS-bläcken eller Epson Ultrachrome?

MIS-bläcken såg f ö bra ut, återigen som fabrikanten själv presenterar sin produkt. Enda nackdelen var väl att den blå komponenten som används för att kyla färgtonen bleknade mera än övriga pigment.

Re: Re: Re: Re: Linux?

niklasl skrev:
Enda skälet till att jag kör win är att det inte funkar med digitalfoto under Linux, tyvärr. xgamma har jag testat och det är ju inte bättre än Adobe Gamma - den typen av "kalibrering" är inte tillräcklig. Om man kalibrerar i win kan man ju lika gärna stanna i win? Och icc-profilen man tar fram efter kalibrering/profilering i win har man väl ingen glädje av (ännu) i Linux? Cinepaint har jag testat och det förefaller ännu rätt rudimentärt jfrt med PSCS. Capture One kan man ännu inte köra under CxOffice och dcraw-plugin är ju ingen ersättare för arbetsflödet i C1. Ursäkta att jag låter så negativ, hade gärna behållit Linux men för digitalfoto räckte det inte riktigt till för mig.

Övertyga mig gärna om motsatsen!
Nej jag håller med dig. Linux har ljusår kvar för att komma ikapp här. Tyvärr verkar det som om "linux-människorna" inte har någon aning om detta, samt att de inte bryr sig om man frågar.

Re: Re: Re: Re: Linux?

niklasl skrev:

MIS-bläcken såg f ö bra ut, återigen som fabrikanten själv presenterar sin produkt. Enda nackdelen var väl att den blå komponenten som används för att kyla färgtonen bleknade mera än övriga pigment.

Det har de fixat sedan ganska lång tid tillbaka.

Att välja utifrån information på nätet är inte så lätt. I diskussionsgruppen på Yahoo finns blekningsjämförelser mellan PiezoTone och MIS - det tycks vara Cone (Piezo) vs Roark (MIS) som slår varandra i skallen med olika upplägg på sina tester. En annan användare har lagt upp blekta PiezoTone-bilder, endast två månader gamla (oramade, ej direkt solljus). Hmm...

Eftersom det inte tycks drälla av beg skrivare att testa med tycks förslaget på Roarks sajt att börja med Epson C86 och EZ-bläcken från MIS vara vettigt - det blir inte jättedyrt och han hävdar att kvaliteten är mycket bra. MIS säljer också förpackningar med olika papperstyper så man kan testa olika fabrikat och sorter. På Yahoo kan man ladda ned tabeller med uppgift om DMax för olika bläck-pappers-kombinationer.

Daniel: Vad jobbar du med för material och skrivare? Har du testat Piezo?

niklasl skrev:
Att välja utifrån information på nätet är inte så lätt. I diskussionsgruppen på Yahoo finns blekningsjämförelser mellan PiezoTone och MIS - det tycks vara Cone (Piezo) vs Roark (MIS) som slår varandra i skallen med olika upplägg på sina tester. En annan användare har lagt upp blekta PiezoTone-bilder, endast två månader gamla (oramade, ej direkt solljus). Hmm...

En av orsakerna till att jag valt att arbeta med en RIP och Epson UltraChrome-bläck. Här finns det gott om tester, tester som görs under kontrollerade förhållanden.

MVH/Stefan

niklasl skrev:
...
Daniel: Vad jobbar du med för material och skrivare? Har du testat Piezo?

Niklas ... jag tror att slutsatsen vi vanliga dödliga kan dra är: bägge två är skitbra :)

Jag använder:

Epson C86 (Ultratone EZW) eller

Epson 2100 (eller heter det 2200 här, minns aldrig) och Quadtone RIP med Epsons eget Ultrachrome

Epson R800 för A4 färgutskrifter.

Oftast använder jag Epson Archival Matte (= Enhanced Matte på andra marknader) för testutskrifter.

Hahnemühle Photo Rag 188 och 308 (köper det på KEM - Kunstnernes Eget Materalutsalg - i Oslo.

Jag har också testat Somerset Enhanced Velvet och Enhanced Satin (tycker inte om dem. För blaskiga för de flesta av mina s/v bilder).

Permajet Classic Museum och Classic Portrait (tycker om dem bägge två. Lite varmare än Hahnemühle).

Något som jag gjorde alldeles nyligen, mest av nyfikenhet är att skriva ut s/v på Epson R800. I början fick jag inga bra resultat. Det är just därför jag skaffade Epson C86 med MIS bläck.

I början lämnade jag min fil kvar i Adobe RGB i Photoshop och skrev ut med olika pappersprofiler. Det blev lite magenta nu, lite grönt då och skiftade beroende på belysningen.

Jag gav upp i några månader. Sedan häromdagen testade jag igen. Eftersom jag skaffade Eboni svart från MIS (för mattpapper) och flasksystemet (svårt att byta bläck ... nåväl, så gott som omöjligt) kunde jag aldrig skriva ut på Epson Premium Glossy.

Så jag gick tillbaka till R800. Jag förvandlade min fil till Gamma 2.2 i Adobe (genom Mode->Greyscale, och Mode->Assign Profile). Jag skrev ut med preview. Source Gamma 2.2, print: jag valde Epson Premium Glossy profilen.

Jag måste säga ... det blir mycket bra. Inga färgskiftningar, neutral (kanske något kallt) ton.

Förmodligen dyrt som skam i längden.

Jag ska beställa MIS pigmentbläck (färg) för R800 med återanvändbara patroner och testa med det också.

Det jag har hört om Cone/Piezo är att folk har haft mycket problem med "clogging" (förstoppade skrivarhuvud). Det beror nog på användning av pigmentbläck i en skrivare avsedd för dyefärg. Alla mina skrivare är avsedda för pigmentbläck så jag har aldrig haft problem.

Epson C86 och MIS kan man testa för en spottstyver. Det blir svårare och svårare att hitta en skrivare (OnOff, Elgiganten), men lyckas man, kostar den inte mycket.

Själv lutar jag mer och mer åt RIP. Men jag måste erkänna att det känns befriande att ha ett flasksystem på skrivaren, 4 flaskor à 250ml kostare circa 350 SEK. Det gör att jag kan skriva ut utan att blinka (så länge jag använder Epson Archival Matte eller Matte Heavyweight) vad gäller kostnader.

Hoppas detta svarade på din fråga.

Härligt med så mycket kunskap och erfarenhet - tack Fredrik, Stefan och Daniel! Som sagt, lutar åt en C86 (995:-, JMEData) och om allt går bra och pengarna räcker kanske en 2200 som ju får många goda omdömen runt om på nätet. Någon beskrev 1160 som "quirky". Epsons R-serie tycks vara utmärkt för färg (vilket ju även 2200 anses vara).

Av en slump såg jag Stefans inlägg i en annan tråd om Dan Burkholders bok "Making Digital Negatives for Contact Printing" (se http://www.danburkholder.com). Som det blev köpte jag faktiskt den härom året men har ännu inte börjat använda den. Det är ju lite häftigt att kunna fotografera digitalt, redigera digitalt för att sedan göra ett negativ på OH-plast och sedan framställa en bild med traditionell teknik. Arkivbeständigheten för denna silverbild är ju tämligen känd till skillnad från många utskriftsprocesser. Och om bilden görs färdig i datorn och man har ett arbetsflöde som ger "färdiga" negativ så blir kontaktkopian en ganska rak process utan pillandet i mörkrummet som kan ta sådan tid. Fast även i detta fall blir det till att lära sig bläckstråleutskrifter. Undrar just var mina Emaks-papper är någonstans...

niklasl skrev:
Arkivbeständigheten för denna silverbild är ju tämligen känd till skillnad från många utskriftsprocesser.

Nja, det kan ju diskuteras. Problemet med svartvita bilder och hållbarhet är ju att man måste göra processen helt rätt. Fixering, toning och sköljning ska göras rätt för att vi ska kunna få till den långa hållbarhet som svartvita bilder kan ge. Pigmentbläck ger däremot samma hållbarhet vid varje utskrift. Vid svartvita bilder får man en hållbarhet på 100-200 år i rumsljus. Förvaras de mörkt blir hållbarheten bättre.

MVH/Stefan

Tack Fredrik och Stefan för utskriftsprover!

Fredrik - utskriften med Piezography BW ICC (cool neutral + portfolio black) på Epson Heavyweight Matte ser bra ut förutom att jag upplever det som om den har två olika (färg)toner i olika delar av gråskalan. Som du skriver i kommentaren blir nog Dmax bättre med annat papper.

Stefan - Epson Ultrachrome på EEM med Imageprint v6 ser mycket ren och snygg ut, utan metamerism och med visuellt bra Dmax. Men kunde inte skuggseparationen vara lite bättre, eller? Annat gammavärde?

niklasl skrev:
Stefan - Epson Ultrachrome på EEM med Imageprint v6 ser mycket ren och snygg ut, utan metamerism och med visuellt bra Dmax. Men kunde inte skuggseparationen vara lite bättre, eller? Annat gammavärde?

Jag säger väl samma sak, det är stor skillnad mellan olika papper. Sedan är det ju också så att man lär sig ett papper efterhand och hittar fram till de optimala inställningarna som fungerar till det papperet.

Jag har idag två favoritpapper, det ena är Hahnemühles Photo Rag, det andra Epson Ultra Smooth Fine Art. Båda papper med mycket bra DMax och skuggseparation, betydligt bättre än Epson Enhanced Matte, men också i ett annat prisläge.

MVH/Stefan

På diskussionslistan DigitalBlackandWhiteThePrint klagar en del över att det finns problem med "flaking" med Hahnemühle Photo Rag - är det så?

Är Epson Ultra Smooth Fine Art arkivbeständigt? Provat Innova (Fiba Print), som en del rekommenderar? Crane Museo? Ursäkta alla frågor (fast det kommer fler), detta är ett område som jag inte har någon erfarenhet av!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar