niklasl skrev:
Har jag så klart gjort!
Ska man satsa på Piezography-systemet på t ex en Epson 1160 eller sikta på t ex en Epson R1800 och RIP för sv/v utskrifter med Ultrachrome-bläcken?
Sedan jag startade det här tråden har det hänt mycket på skrivarsidan. För bara ett par år sedan var Piezography och några andra levarantörer det enda vettiga alternagtivet om man ville ha neutrala och beständiga sv/v utskrifter.
Idag finns det en hel del intressanta alternativ från skrivartillverkarna själva. Både Canon, Epson och HP leverarar skrivare för utskrifter med mycket fina resultat och bra arkivbeständighet. Kvaliten på utskrifterna är i princip lika hög, möjligen med en lien fördel för Piezo. Men här talar vi om så små skillnader att det krävs målfoto
Niklas val är därför inte själklart. I slutänden blir det mycket en fråga om tycke och smak. De olika teknikerna ger utskrifter med olika karaktär. En snabb översikt över de olika systemens för- och nackdelar ser ut så här;
Piezography
+ Mycket god arkivbeständighet
+ Inga skiftningar (metamerism) i ton vid olika belysning
+ Personlig support
+ Relativt god ekonomi (med nuvarande dollarkurs)
+ Begagnad (billig) skrivare kan användas
+ En bildfil med bra kvalitet ger utskrifter som är m y c k e t fina
- En skrivare måste dedikeras till systemet. Inga färgutskrifter från den skrivaren
- Allt måste köpas från USA. Inga problem i sig men du är beroende av (relativt lilla) Cone Editions fortlevnad för dina utskrifter
- Dmax (maxsvärtan i bilden) blir lägre än t.ex Epsons system
- Många klagar på problem med igenkorkade munstycken (jag har inga problem med detta)
- Systemet kräver exakta och korrekta inställningar i PS och viss kunskap om ICC profiler (men medföljande dokumentation är utförlig). Det är inte "Plug & Play"
Epson UltraChrome (har ingen egen erfrenhet av detta, men har läst en hel del om det och sett utskrifter)
+ Systemet finns i skrivaren när du köper den
+ Större Dmax än med Piexography
+ Både färg och sv/v från samma skrivare
+ Bläckpatroner finns att köpa i Sverige
- Viss metamerism (förmodligen inte med RIP)
- Lång arkivbeständighet men inte lika bra som Piezography
- Dyrare utskrifter
Hoppas att det här hjälper dig. Om du inte redan har tänkt på det så vill jag verkligen starkt rekommendera att du använder en kalibrerad och profilerad skärm. Det första su skall köpa är t.ex. en Spyder Pro (har egna goda erfarenheter av den.
Återkom gärna om du har fler frågor.
/F