Anders, de gick inte in på djupet alls vad det gäller just själva råkonverteringen, men dom visade hur man bygger en färgprofil för sin kamera med hjälp av color checker'n och deras programvara. Efter att man har skapat en färgprofil så konverterar man sin rå-bild som vanligt (Med sin normala arbetsrymd, adobeRGB i de flesta fall), sedan (i själva photoshop) så "applyar" man sin färgprofil på bilden. Sedan kan man konvertera bilden tillbaks till adobeRGB.
Jag vet tyvärr inte alls vad som händer om man i stället manuellt "kalibrerar" med hjälp av fliken "calibrate" i råkonverteraren. Det vore intressant att veta hur ACR lägger på den korrektionen.
Intressant var i alla fall att lära sig att även om man har "AdobeRGB" inställd i kameran så är det inte alls den färgrymden kameran jobbar med.
Men eftersom kameran inte klarar att fånga färger som ligger utanför adobeRGB's gamut så spelar det ingen roll. Förrutom då att färgerna inte blir helt korrekta.
Vi fick också lära oss mycket intressant om hur färghantering i datorn fungerar, om hur photoshop jobbar internt (photoshop jobbar hela tiden i LAB-läge, oavsett hur det ser ut för användaren), om hur olika färgrymder ser ut, om hur olika "rendering intent" (som man väljer när man konverterar bilden till en ny färgprofil) skiljer sig i detalj, m.m.
Jörgen: Det stämmer. De visade upp hela sin produktlinje på slutet, och vi fick också se både profile maker 5 och senaste betan av Eye-one match.