Annons

Picture perfect color - färghanteringsseminarium

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kom precis hem från seminariumet, och kan rapportera att det var mycket lärorikt!
Värt varenda öre, tycker jag. Sitter också numera på kalibrarad skärm :)
 
Jag är lite nyfiken vad lärde du dig i avdelningen "Calibrating, Optimizing and Profiling Digital Cameras". Vad jag vet är det enbart i ACR man kan göra inställningar för att matcha färg mot t ex en ColorChecker.

Gissar att de inte gick in så tekniskt på hur det fungerar, annars vore det spännande att höra lite om skillnaderna mellan hur Adobe och Canon hanterar färgmekandet vid råkonverteringen. Eftersom jag ser att både DPP och ACR tas upp.
 
Det är nog inte det som avses

Skulle tro att de vill visa Gretags Profileringsprogram för Highend digital kameror, ProfileMaker Pro 5.0.

Har det till mitt PhaseOne bakstycke, funkar klockrent, mindre meckande, knappast något alls egentligen.
 
Anders, de gick inte in på djupet alls vad det gäller just själva råkonverteringen, men dom visade hur man bygger en färgprofil för sin kamera med hjälp av color checker'n och deras programvara. Efter att man har skapat en färgprofil så konverterar man sin rå-bild som vanligt (Med sin normala arbetsrymd, adobeRGB i de flesta fall), sedan (i själva photoshop) så "applyar" man sin färgprofil på bilden. Sedan kan man konvertera bilden tillbaks till adobeRGB.

Jag vet tyvärr inte alls vad som händer om man i stället manuellt "kalibrerar" med hjälp av fliken "calibrate" i råkonverteraren. Det vore intressant att veta hur ACR lägger på den korrektionen.

Intressant var i alla fall att lära sig att även om man har "AdobeRGB" inställd i kameran så är det inte alls den färgrymden kameran jobbar med.
Men eftersom kameran inte klarar att fånga färger som ligger utanför adobeRGB's gamut så spelar det ingen roll. Förrutom då att färgerna inte blir helt korrekta.

Vi fick också lära oss mycket intressant om hur färghantering i datorn fungerar, om hur photoshop jobbar internt (photoshop jobbar hela tiden i LAB-läge, oavsett hur det ser ut för användaren), om hur olika färgrymder ser ut, om hur olika "rendering intent" (som man väljer när man konverterar bilden till en ny färgprofil) skiljer sig i detalj, m.m.

Jörgen: Det stämmer. De visade upp hela sin produktlinje på slutet, och vi fick också se både profile maker 5 och senaste betan av Eye-one match.
 
Skilj på olika flöden

Att kalibrera i ACR appliceras direkt när du "framkallar" bilden, its as easy as that. Det är bara en JUSTERING på hur ACR tolkar färgen på din kamera i ett specifikt ljus, det är ingen profil.

Men om man skapar en kameraspecifik profil med Profilemaker eller liknande program kan man inte använda den i ACR för att det programmet har en invecklad algoritm som använder två "profiler" för olika ljus och sammanväger dem för att uppnå ett OK resultat över större delan av färgtempskalan.
För att dra nytta av en kameraprofil måste man använda en konverterare som bara hanterar raw data och inte blandar in såna utjämningar som ACR gör.
PhaseOne DSLR eller någon annan liknande konverter är det bästa eftersom du kan lägga in profilen redan från början och slippa det i PS.

Gick de verkligen inte igenom det på kursen ?
Tur isåfall att jag inte fick någon flygbiljett i fredags, hade varit bortkastade pengar verkar det som om man inte ens gick igenom det.

En bra profil kan man verkligen få stor hjälp av, men för att lyckas göra en bra profil måste man ha en kamera som lämpar sig för det. Jag har testat Canon D30, D60, 10D och PhaseOne H20. Det enda jag lyckats göra en bra profil på av dem är bakstycket eftersom det har en högre kvalitet på sina RAW data och därför lämpar sig bättre. Visst jag kan ju ha gjort något fel med Canonkamerorna men tror ändå att det beror på att de har lägre upplösning/dynamik mm.
 
Jörgen, jag vet inte vad du yrar om, men jag har aldrig påstått att det skulle vara en profil om man gör en justering i acr.

Det går aldeles utmärkt att använda acr när man har en kameraspecifik profil, om man har skapat sin profil på rätt sätt. Men nej, det går inte att lägga på den direkt i acr. Jag beskriver förfarandet:

1: ta en bild på color checkern i jämn belysning.
2: ladda bilden i acr.
3: välj "as shot" som förinställning och adobeRGB som färgrymd.
4: konvertera
5: spara bilden som tiff.
6: skapa din profil i profileringsprogrammet m.h.a bilden på color checkern.

Nu när du öppnar en råfil så sätter du konverteraren på as shot, rör inga reglage, och konverterar. Nu går du på image->mode->assign profile och väljer din kameraprofil. Thats it! Nu visar bilden rätt färger. Nu kan du konvertera bilden till adobeRGB om du vill.

Och ja, dem gick igenom det på seminariumet. Och det var allt annat än bortkastade pengar!

Edit: jag ändrade lite i mitt inlägg sen sag läst ditt inlägg igen. Surfar på min mo il, så det är lätt att läsa fel eller missa nåt..
 
Senast ändrad:
Yrar inte...

bara refererar fakta.

Det arbetssätt du beskriver kanske funkar så länge ACR bara använder en av de grundprofiler den jobbar med i bakgrunden (Du kan aldrig se dem eller påverka dem).

Dessa fakta levererades direkt till mig av Bruce Fraser för ett år sedan, och det inte Bruce kan om Photoshop eller ColorManagement är heller inte värt att kunna i detta sammanhanget.
(Bruce Fraser anlitas av Adobe (och andra större företag) för alfa och beta test och konsultation/utveckling av de programvaror vi diskuterar nu)

Jag har inte sagt att A är fel och B är det enda rätta, jag har refererat till vad en PS konsult svarat på just Profilering genom ACR, att det stämmer ibland men inte alltid...
 
Walle skrev:
men dom visade hur man bygger en färgprofil för sin kamera med hjälp av color checker'n och deras programvara.
Aha, då förstår jag. Tycker dock att det borde vara mycket kraftfullare att använda ACR:s kalibrera-flik än att göra en speciell profil.

Det vore intressant att veta hur ACR lägger på den korrektionen.
Vad vill du veta? Jag tror mig veta ganska exakt hur det går till. Först multipliceras RGB-datat med en matris och sedan görs en korrigering map. "färgvinkeln" (nyans = rött, grönt, blått).

Men eftersom kameran inte klarar att fånga färger som ligger utanför adobeRGB's gamut så spelar det ingen roll.
Sa de verkligen det? Jag kan sätta ganska mycket på att det inte är så...

om hur olika "rendering intent" (som man väljer när man konverterar bilden till en ny färgprofil) skiljer sig i detalj, m.m.
Jo, det är en bra kunskap. Vad jag inte förstår är bara att inget av Photoshops "intent-metoder" gör det möjligt att komprimera en större färgrymd för att passa typiskt sRGB utan att förlora onödigt mycket nyanser. Det gäller även lcms (ett fritt färghanteringssystem). Troligtvis är det något jag inte förstår, men när jag själv konverterar en digitalkameras väldigt stora färgrymd till sRGB måste jag ta till speciell "färrymdskomprimering" för att det ska fungera bra.

För övrigt kanske jag ska säga att den enda jag känner till som också programmerar färg är Ture Pålsson här på fotosidan. Han har bättre teoretisk koll än jag och jag har fått en del hjälp av honom för att få mina metoder att fungera.
 
Senast ändrad:
Visst jag kan ju ha gjort något fel med Canonkamerorna men tror ändå att det beror på att de har lägre upplösning/dynamik mm.
Skumt. Du borde ju gjort på samma sätt även med Canonkamerorna och då ska det absolut fungera lika bra/dåligt som med ditt bakstycke.
 
kanonen67 skrev:
PhaseOne DSLR eller någon annan liknande konverter är det bästa eftersom du kan lägga in profilen redan från början och slippa det i PS.
Hur skapar du den profilen? Dvs. hur kommer du åt det utdata som sedan med hjälp av profilen korrigeras till korrekt data?
 
Jag skapar profilen

Jag skapar profiler med Gretags Profile Maker 5.0 och deras Colorchecker SG.
Jag tar in en icke färghanterad fil i programmet, så gör det resten...
När jag sedan tar upp bilden i C1 (PhaseOne CaptureOne) så appliceras profilen direkt på RAW data så jag gör ändringarna direkt avseende kontrast och exponering. När filen sedan framkallas blir den korrigerad med profilen automatiskt och levererad i den färgrymd jag valt.

När jag gjort lika med D-60 eller 10D kamera så har resultatet blivit skumt, och inte rättvisande :-(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.