Annons

picasaweb, vem äger bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

dudek53

Aktiv medlem
Har börjat använda mig av Picasaweb när jag lägger upp bilder på nätet.
Undrar om google som äger Picasaweb äger några som helst rättigheter över mina bilder som läggs upp?
Frågan känns aktuell då tydligen siten Facebook har total användarrätt över bilder som läggs upp där?
Har läst igenom det mesta av Picasawebs avtal men kan inte se om det står nåt speciellt om att de äger mina bilder, vil dock vara på säkra sidan.

mvh Daniel
 
tack för det

Står att de kan göra vad de vill med bilderna men att jag äger dem.
Kan de verkligen undgå exempåelvis PUL och publicera bilder på människor och liknande tan att fråga om lov?

Inte konstigt att det är gratis att lägga upp.
Undra om samma sak gäller när man betalar för extra utrymme?

Tack för svar
 
Mail från en förening som jag brukar ge bilder,
dom undrar om jag vill ha kvar mina bilder där.


11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som Du redan innehar i det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna. Genom att skicka in, lägga upp eller visa materialet beviljar Du Google en evig, oåterkallelig, global, royalty-fri och icke-exklusiv licens att mångfaldiga, anpassa, ändra, översätta, publicera, offentligt framföra, offentligt visa och distribuera det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna. Det enda syftet med denna licens är att göra det möjligt för Google att visa, distribuera och marknadsföra Tjänsterna och licensen kan återkallas för vissa Tjänster i enlighet med vad som anges i Tilläggsvillkoren för dessa Tjänster.

11.2 Du accepterar att licensen inkluderar en rätt för Google att göra sådant Material tillgängligt för andra företag, organisationer och personer till vilka Google tillhandahåller tjänster, samt att använda Materialet i samband med tillhandahållandet av sådana tjänster.

11.3 Du förstår att Google kan, under utförandet av de tekniska åtgärder som krävs för att tillhandahålla Tjänsterna till Googles användare, (a) överföra eller distribuera Ditt Material över olika publika nätverk och i olika media; och (b) göra sådana ändringar i Ditt Material som krävs för att anpassa Materialet till de tekniska krav som hänför sig till anslutna nätverk, anordningar, tjänster eller media. Du accepterar att denna licens skall tillåta Google att vidta dessa åtgärder.

I teorin skulle en tidning som blir medlem på google kunna använda bilden. i tryck blir en bild 800 punkter bred ca 2,6 cm.
 
Flickrs avtal är lite snällare. Om jag tolkar det (avsnitt 8) rätt tar de sig bara rätt att hantera bilder ”for the purpose for which such photo or graphic was submitted to the Service.” vilket ju låter rätt rimligt.

På flickr har man dessutom möjlighet att styra vilken licens bilden ska vara publicerad under. Om jag minns rätt är det förvalda alternativet nå't rätt generöst, så man får kanske hålla tungan rätt i munnen då man lägger upp saker.
 
Tack för svar. Finns det någon site förutom fotosidan som har ett liknande system som picasaweb och där man betalar en mindre summa per år för att lägga upp sina album?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.