Advertisement

Annons

Photoshophjälp - enkel fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej! Jag har glömt hur man gör när man vill färga ett markerat område i valfri färg. Hittar inte rätt verktyg!
Tack på förhand

Det gör det i photoshop också men din kanske ligger gömd under gradient tool

på svenska blir det under "övertoningsverktyget"... eller "g" på tangentbordet och klicka på den lilla pilen i nedre, högra hörnet på symbolen så kan man välja "färpyts".

Om du inte hittar hinken så kan du bara ta "Fill" från Editmenyn.

Jag har en fråga om quickmask: När jag färgat mitt område rött och väljer det vanliga läget igen, så ser jag inte min markering längre. Markeringen är där men man ser inte linjerna. Vad har jag gjort?

Snabbkommando för att fylla en markering (eller hela bilden om man inte har en markering) är, beroende på om man vill fylla med för- eller bakgrundsfärg, ctrl eller alt-tangenterna tillsammans med backsteg(??? knappen ovanför retur som man tar bort text med... hjärnsläpp på va den heter???)

Alltså, alt-backsteg för förgundsfärg, ctrl-backsteg för bakgrundsfärg... eller tvärtom.

Nej det hjälper inte. Nåt skumt som pågår. Jag gör en rund markering med quickmask och gradientverktyget. Markering syns då inte om jag trycker Q igen. Inverterar jag markeringen, så syns bara den stora runt hela bilden, inte cirkeln i mitten. Inverterar jag tillbaka igen, så varnar den att mindre än 50% av pixlarna bla bla..men markeringen finns där. Skumt för det har inte varit så innan.

Ctrl-H funkar för den stora yttre markeringen, men inte den gradvisa cirkeln.

Inverterar jag tillbaka igen, så varnar den att mindre än 50% av pixlarna bla bla..men markeringen finns där.

När du markerar med quick mask så styr opaciteten hur mycket av pixlarna som blir markerade. 100% vitt markerar hela pixeln medans 50% grått markerar till 50% (kanske låter lite förvirrande eftersom man målar med svart i quick mask, men det är ju faktist så att det man målar i quick mask är ju det som man väljer att INTE markera).

De "vandrande myrorna" syns bara om en pixel är mer än 50% markerad, så om du gör en övertoning från svart till vitt så kommer bara hälften att synas som en markering men den finns fortfarande.

Hoppas det hjälper.
Får du problem så får du gärna ta kontakt med mig så ska jag försöka hjälpa dig vidare.

//D

Jag tror att det här bara är en liten glitch i PS7. Jag började testa olika opaciteter igen och nu får jag fram markeringen med minst 52% Förut spelade det ingen roll om den stod på 100 eller 0. Men jag vet fortfarande inte hur man gör för att få den försvinna även med 100% opacitet :)

Min målar med rött i quickmask, svartvitt om man sparar som alpha. Det kanske är valbart med färgerna.

Det här började när jag hade omformaterat och installerat allt igen på denna äldre XP dator.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar