Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshopfrågor. Jobba med olika lager

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hejsan. håller på med en digital bild i photoshop.

Jag börjar med ett tomt dokument, sen målar jag på fri hand med en pensel som ska bli själva bakgrunden.
Efter det skapar jag ett nytt lager och ritar en fyrkant till exempel.

Markerar jag därefter bakgrundslagret igen och vill fortsätta på bakgrunden och måla med penslar så får jag inte det att fungera. När jag målar så målar jag över fyrkanten också som finns på det andra lagret.

Samma sak om jag gör ett tredje lager och gör en fyrkant till och vill att ena fyrkanten ska vara bakom den andra, då funkar det inte att ändra ordning på lagren.

gör jag tillexepel olika former med lassoverktyget, då kan jag ju ändra ordning på lagren så dom olika formerna hamnar antigen framför eller bakom varann.

Frågan är alltså om inte detta funkar när jag använder penslarna?

Om jag nu vill göra en digital bild på ett landskap och vill komma tillbaka och jobba vidare på bara bakgrunden utan att måla över allting, hur gör man då? det måste ju gå tycker jag :)

mvh Andreas
 
Hur rita du fyrkanten i det andra lagret? Väl inte bara med lassoverktyget? För då skapa du bara en mask, den måste du sedan fyller med färg. Dessutom måste du hålla koll på att du verkligen arbeta på rätt lager.

När du har ritad fyrkanten kan du ju göra den osynligt genom att klick på det lilla ögat längst fram på lagret, så du ser att den verkligen har hamnat på rätt lager.
 
jag fick det att fungera. vet inte vad jag gjorde för fel förut, men nu är det som jag vill att det ska vara i alla fall :)

Jag tackar för tipsen oavsett :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.