Annons

Photoshop till Linux??

Produkter
(logga in för att koppla)
Elvez skrev:
Blev lite nyfiken på Unix-verktyg:

Är det någon som vet vad man använder för bildbehandlingsverktyg till arbetsstationer, eftersom det inte tycks finnas PS?

För det är väl fortfarande så att t ex Silicon Graphics är väldigt vassa på grafik, film, 3D mm... eller?

Man måste komma ihåg att UNIX används som ett samlingsbegrepp över en bunt olika opertivsystem som liknar varanda, men det skiljer sig så pass mycket att det inte går att köra program för IRIX(SGIs OS) i en Linux eller Solaris burk.
Men i pricip finns alla kraftfulla applikationer eftersom industrin har en liten förkärlek till icke PC/Mac. Men räkna med att licenserna kostar mycket samt att det inte är så lätt att ladda hem gratis.
 
mrzoom skrev:
Dom kan även få släppa sitt program fritt också men så länge det ligger under fel licens så är det ganska ointressant för mig. :D
Hehe. Typisk /. (Slashdot)-inställning. ;)

Har aldrig riktigt förstått mig på denna fundamentalism (typ "vi hatar Sun för att Solaris/Java/whatever inte är GPL, men ignorerar att det inte skulle funnits någon marknad för Linux utan Solaris").

Förklaring tack.
 
Otroligt vilken snabb linuxresurs fotosidan var!!

Tack alla - ingen nämnd och ingen glömd!


Det lilla jag nu hunnit testa har gjort mig grymt imponerad!
 
Elvez skrev:
Det känns inte som om t ex Hollywoods filmanimatörer och specialeffektsfolk sitter och pillar i GIMP...
Trodde du sökte ett alternativ till PS.

Vill du veta vad Lucasfilms använder så tittar du på eftertexterna i någon film.
 
Nome Nescio skrev:
Man måste komma ihåg att UNIX används som ett samlingsbegrepp över en bunt olika opertivsystem som liknar varanda, men det skiljer sig så pass mycket att det inte går att köra program för IRIX(SGIs OS) i en Linux eller Solaris burk.
Men i pricip finns alla kraftfulla applikationer eftersom industrin har en liten förkärlek till icke PC/Mac. Men räkna med att licenserna kostar mycket samt att det inte är så lätt att ladda hem gratis.


Ofta när det gäller dessa varianter så verkar portningen mellan olika plattformar mindre komplex inom UNIX-varianterna som det är mellan UNIX och Windows.

Pris är ointressant, det var mer en fråga om någon visste vilka verktyg som är populära inom andra världar...
 
Photoshop går att köra på Linux med Crossover Office, dock inte CS. Läcker mindre minne och går därför ofta snabbare tycker jag.

/Pontus
 
Elvez skrev:
Är det någon som vet vad man använder för bildbehandlingsverktyg till arbetsstationer, eftersom det inte tycks finnas PS?
GIMP. För batch-hantering finns ImageMagick, väldigt praktisk komandorads-baserat program-svit.

För det är väl fortfarande så att t ex Silicon Graphics är väldigt vassa på grafik, film, 3D mm... eller?
Jo, fast numera har även Solaris-maskiner kompetenta grafik-kort. Och till en PC kan man ju köpa ett grafikkort för "spel" som givetvis även är snabbt till annat.

Skulle tro att en hel del av den programmering som förut gjordes inhouse på IRIX numera görs på Linux.
 
Elvez skrev:
Det känns inte som om t ex Hollywoods filmanimatörer och specialeffektsfolk sitter och pillar i GIMP...
Nä, men kolla på extramaterialet till LOTR III (extended), där ser man att en del kör Linux för redigering.

Annars kör väl ALLA "Maya", som finns till Win/Mac/Linux/IRIX.
 
Senast ändrad:
Om nu någon annan än jag är intresserad:

Kunde inte låta bli att undersöka vad George Lucas använder för prylar och mjukvara och svaret var Intel-processorbaserade maskiner (flera hundra sammankopplade som jobbar tillsammans) med mjukvaror: Alias Wavefront Maya software and StudioTools 2D/3D software.

Så var det den saken... (För övrigt så finns Maya för IRIX och kanske andra plattformar också, så det är väl ett professionellt verktyg, kan man tänka).
 
Elvez skrev:
Det känns inte som om t ex Hollywoods filmanimatörer och specialeffektsfolk sitter och pillar i GIMP...
Det finns en avknoppning till Gimp som kallas CinePaint (tidigare känt som FilmGimp). Den används av ett flertal Hollywood-studios. Sedan används Linux en hel del för rendering; det tog väl fart i samband med Titanic. Jag har inte koll på vilka filmer som har tagit hjälp av Linux men Sagan om Ringen är väl ett exempel så gott som något.

Sedan är det väl bättre att jämföra Maya med Blender än med Gimp. Maya är förvisso Maya precis som Photoshop är Photoshop. Däremot tycker jag att de fria alternativen har kommit en imponerande bit på vägen och de räcker mer än väl för mina hemmabehov.
 
marma skrev:
Hehe. Typisk /. (Slashdot)-inställning. ;)

Har aldrig riktigt förstått mig på denna fundamentalism (typ "vi hatar Sun för att Solaris/Java/whatever inte är GPL, men ignorerar att det inte skulle funnits någon marknad för Linux utan Solaris").

Förklaring tack.

(Vet faktiskt inte mycket om Slashdot med den finns en liknade sida som heter Gnuheter... Dock så tyckte vi inte att dom som sköter Gnuheter gör det på ett bra sätt så jag och en vän sammarbetar med Free software fundation med att ta fram en ny som kommer heta Friheter ;) )

GPL funkar ju på ett sätt som jag tycker om:
Visst får du använda min källkod bara du själv licenserar ditt program med samma licens som jag.

På det sättet så förblir alltid källkoden fri. Men då kan man tycka att man även tar bort programerarens frihet att kunna få släppa sitt program stängt.

Men så som jag ser det så är det inte programerarens frihet som är viktig utan användarens, det är dom som skall känna att dom allid har friheten att få använda programet fritt.

Jag har planer på att gå steget längre, jag är med i ett projekt med att ta fram en fri community för fri konst (foto, musik, text m.m).

Så iframtiden kommer jag börja släppa mina bilder fria. :D
 
mrzoom skrev:
Jag har planer på att gå steget längre, jag är med i ett projekt med att ta fram en fri community för fri konst (foto, musik, text m.m).
Det är intressanta tankar men jag tror inte att de kommer att få samma genomslag som öppen källkod på grund av fundamentala skillnader mellan dem. Nåja; den som lever får se.
 
jpersson skrev:
Det är intressanta tankar men jag tror inte att de kommer att få samma genomslag som öppen källkod på grund av fundamentala skillnader mellan dem. Nåja; den som lever får se.

Jag tycker fortfarande själv att det känns lite knepigt att sprida sina bilder hur som helst. Men man kan ju se det som rätt bra reklam ändå. Det finns ju inget som hindrar dig från att sälja bilderna som papperskopior.

Folk tänker kanske: "ok, jag skulle nog kunna släppa några bilder fritt, men då vill jag inte släppa mina bästa och inte heller mina sämsta."

T ex inom musik-industrin släpps det mer och mer fri musik. Vet att Beastie Boys och gäng andra artister släppte en fri skiva för inte så länge sen. Den får man nu mixa och ta bitar av hur mycket man vill.
 
mrzoom skrev:
Jag tycker fortfarande själv att det känns lite knepigt att sprida sina bilder hur som helst. Men man kan ju se det som rätt bra reklam ändå. Det finns ju inget som hindrar dig från att sälja bilderna som papperskopior.
Det är inte det som är ''problemet''. I datorbranchen ligger inte pengarna i produkterna längre utan i kompetensen. Dessutom är mjukvaruutveckling ofta en långdragen process med många inblandade. Jag tror att det är viktiga förutsättningar för att det ska fungera; förutsättningar som inte uppfylls i samma utsträckning av konstbranschen. Samtidigt borde något hända med tanke på all piratkopiering. De närmaste åren lär bli intressanta.
 
jpersson skrev:
Det är inte det som är ''problemet''. I datorbranchen ligger inte pengarna i produkterna längre utan i kompetensen. Dessutom är mjukvaruutveckling ofta en långdragen process med många inblandade. Jag tror att det är viktiga förutsättningar för att det ska fungera; förutsättningar som inte uppfylls i samma utsträckning av konstbranchen. Samtidigt borde något hända med tanke på all piratkopiering. De närmaste åren lär bli intressanta.

Jo, fast man har ju ändå den långa processen om man t ex skall släppa en riktigt bra skiva eller om man skall släppa en stor bok.

Det finns massa personer som håller på med frikonst, vårt mål är att samla alla likasinnade, sen får man se vad det kan bli av det.
 
Jag tror att det kan komma mycket bra av det.

Till viss del är Fotosidan ett exempel på det möjliga samspelet i den bemärkelsen att vi ger varandra idéer på hur man kan förbättra sina bilder.
 
jpersson skrev:
Jag tror att det kan komma mycket bra av det.

Till viss del är Fotosidan ett exempel på det möjliga samspelet i den bemärkelsen att vi ger varandra idéer på hur man kan förbättra sina bilder.

Jo, men här så skulle folk bli sura om jag sa att: "Jag tyckte jätte mycket om din bild så jag ändrade lite på den och skickade in den till ett fotolabb för pappers tryck och har den nu på väggen i köket och så jag gav bor en till mormor också och till två kompisar i usa och japan.... Just det kompisen i usa's pappa tyckte vist om bilden och den används nu i hans stora reklamkampang som man ser på varannan reklamskyllt nu i halva usa. hmm... tror tyvärr att jag även kan ha missat att berätta att bilden var din från början"

hehe..

Vi har nog glidit ifrån ämnet en bit...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.